انواع وجه التزام

انواع-وجه-التزام
مدیر سایت

 

وجه التزام یا شرط جزائی یا خسارت قراردادی مبلغی مقطوع است که ضمن معامله طرفین بابت جبران خسارات وارده توافق می کنند.

اگر متعهد در موعد مقرر به تعهد خود عمل نکند، متعهدله حق دارد از طرف خاطی مبلغ مورد توافق را به عنوان خسارت بگیرد. دادگاه طبق مبلغ مورد تراضی طرفین، خوانده را محکوم به پرداخت می نماید.

انواع خسارت قراردادی یا وجه التزام

خسارت قراردادی دو نوع است:

  • خسارت عدم انجام تعهد
  • خسارت تاخیر در انجام تعهد

وجه التزام عدم انجام تعهد مبلغی مقطوع است که طرفین جهت ضمانت عدم انجام تعهد قرار می دهند مانند درصدی از مبلغ کل قرارداد.

خسارت قراردادی ممکن است به صورت روزانه تعیین شود یا مبلغی مشخص درنظر گرفته شود. در هر حال متعهد در صورت خلف وعده و عدم انجام تعهد در موعد معین به پرداخت آن محکوم‌ می شود. اما چنانچه متعهد فورس ماژور را ثابت کند از مسئولیت قراردادی معاف می شود.

بیشتر بدانید:

ارتباط وجه التزام و قوه قاهره (فورس ماژور)

وحدت مطلوب یا وحدت نتیجه

ممکن است، تعهد مورد معامله وحدت مطلوب باشد یا تعدد مطلوب. وحدت مطلوب عبارت است از اینکه تعهد می بایست در همان زمان مقرر در قرارداد انجام شود.

اگر به تاخیر بیفتد انجام تعهد فایده ای برای متعهدله نخواهد داشت مانند تعهد مدرس نسبت به تدریس درس برای کنکور. در این صورت متعهد باید مبلغ وجه التزام را پرداخت نماید مگر فورس ماژور را ثابت کند.

تعدد مطلوب به این معناست که اگر متعهد در انجام تعهد تاخیر داشته باشد می تواند بعداً هم آن را انجام دهد مانند تحویل آپارتمان در زمان مقرر.

خسارت تاخیر در انجام تعهد به صورت روزانه تعیین می شود. در این صورت کسی که تعهد به نفع وی است، می تواند علاوه بر الزام متعهد به انجام کار، خسارت قراردادی را نیز از وی مطالبه نماید مگر متعهد قوه قاهره را ثابت کند.

بیشتر بدانید:

وجه التزام قراردادی

خسارت نقص انجام تعهد

گاهی، طرفین بابت نقص انجام تعهد در قرارداد وجه التزام تعیین می نمایند مانند قراردادهای مشاکت در ساخت.

گاهی مالک (مالکین) شرطی قرار می دهند مبنی بر اینکه چنانچه سازنده از مصالح با مشخصات مندرج در قرارداد استفاده نکند، باید مبلغی به عنوان وجه التزام و خسارت وارده پرداخت نماید. در این صورت، با مطالبه مالک، سازنده ملزم به پرداخت می شود.

نکته مهم اینکه، متعهد زمانی محکوم به پرداخت وجه التزام می شود که متعهدله خود تعهدش را در موعد مقرر اجرا نموده باشد. در غیر این صورت نمی تواند خسارت قراردادی را از متخلف مطالبه نماید.

بیشتر بدانید:

تعهدات مالک و سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت

◇ در صورتی که تعهدات طرفین معاوضی و متقابل باشد و هر دو مرتکب تخلف قراردادی شده باشند هیچکدام مستحق دریافت خسارت عدم ایفای تعهد یا خسارت تاخیر در انجام تعهد نیستند.

(دادنامه 9309970221201354 – 1393/11/25 شعبه 12 دادگاه تجدیدنظر تهران)

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *