جرم ترک انفاق فرزند

جرم ترک انفاق فرزند
زهرا شریفی

 

جرم ترک اتفاق فرزند وقتی قابل پیگیری است که فرزند ندار باشد و مسئول پرداخت نفقه دارای تمکن مالی باشد. در این صورت با احراز سایر شرایط قانونی که در ادامه می آید متهم قابل تعقیب و کیفر می باشد‌.

در این مقاله وکیل کیفری تهران جرم ترک انفاق فرزند را بیان می کند.‌

همچنین شما می توانید برای مشاوره حقوقی، تنظیم دادخواست، شکواییه، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و بررسی مدارک با ما در تماس باشید.

چه کسانی مسئول پرداخت نفقه هستند؟

نفقه یکی از حقوق قانونی فرزند به شمار می رود و شامل مسکن، خوراک، پوشاک، درمان و تحصیل می شود. نفقه فرزند دختر یا پسر در وهله اول با پدر است. اگر پدر فوت کرده باشد بر عهده اجداد پدری با رعایت نزدیک بودن به کودک است.

اگر اجداد نباشند یا قادر به پرداخت نفقه نباشند بر عهده مادر است. اگر مادر نداشته باشد یا نتواند نفقه بدهد برعهده پدربزرگ و مادربزرگ مادری و مادربزرگ پدری است که با رعایت درجه نزدیک بودن به فرزند نفقه را پرداخت می شود.

اگر پدر زنده باشد ولی قادر به تامین مخارج فرزند یا فرزندان خود نباشد، نفقه بر عهده پدربزرگ پدری و به ترتیب افراد دیگر قرار می گیرد.

بیشتر بدانید:

نفقه فرزند و نحوه مطالبه آن

شرایط تحقق جرم

۱- فرزند ندار و فقیر باشد.
۲- کسی که نفقه بر عهده اش است دارای تمکن مالی باشد بدون اینکه با پرداخت نفقه اولاد زندگانی اش در مضیقه قرار بگیرد.

ارکان تشکیل دهنده جرم

عنصر مادی، معنوی و قانونی ارکان متشکله جرم ترک انفاق فرزند هستند. در صورت فقدان هر یک یا خدشه دار بودن آنها جرم ثابت نمی شود.

رکن مادی

رکن مادی جرم با ترک فعل واقع می شود. کسی که قانوناً ملزم به پرداخت نفقه است اگر آن را نپردازد قابل تعقیب کیفری می باشد. معیار تعیین مصادیق نفقه، عرف است.

طبق ماده ۱۱۹۷ قانون مدنی: کسی که ندار باشد و نتواند با اشتغال به شغلی کسب درآمد کند مستحق نفقه است. همچنین طبق ماده ۱۱۹۸ همان قانون: کسی ملزم می شود نفقه پرداخت کند که متمکن از دادن نفقه باشد.

در نتیجه کسی که فقیر باشد ولی قدرت کار کردن داشته باشد مستحق نفقه نیست. تمکن مالی به معنی همه دارایی شخص است. دارایی شامل درآمد، دیون و تعهدات می شود. ممکن است کسی دارایی زیادی داشته باشد ولی چون بدهی و مخارجش بالاست نتواند نفقه پرداخت کند.

بیشتر بدانید:

ادله اثبات جرم – نکات مهم

رکن معنوی

برای وقوع جرم سوءنیت عام مرتکب و قصد مجرمانه ضروری است. عمد در پرداخت نکردن نفقه و علم بر تکلیف به پرداخت نفقه و نیاز فرزند یا نوه به آن باید محرز شود. لذا اگر شخص منفق به دلیل عدم دسترسی به اموالش یا در زندان بودن نفقه نپردازد، عمد از بین می رود و در نتیجه نمی توان وی را تحت پیگرد کیفری قرار داد.

رکن قانونی

ماده ۵۳ قانون حمایت خانواده در این خصوص مرقوم می دارد: هر کس با داشتن استطاعت مالی، نفقه زن خود را در صورت تمکین او ندهد یا از تادیه نفقه سایر اشخاص واجب‌النفقه امتناع کند به حبس تعزیری بیش از سه ماه تا یک سال محکوم می‌شود. تعقیب کیفری منوط به شکایت شاکی خصوصی است و در صورت گذشت وی از شکایت در هر زمان تعقیب جزائی یا اجرای مجازات موقوف می‌شود.
تبصره – امتناع از پرداخت نفقه زوجه‌ای که به موجب قانون مجاز به عدم تمکین است و نیز نفقه فرزندان ناشی از تلقیح مصنوعی یا کودکان تحت سرپرستی مشمول مقررات این ماده است.

مجازات جرم

مجازات جرم ترک انفاق فرزند درجه شش بوده و سه ماه تا یکسال زندان است. طبق بند ۲ ماده ۳ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب ۱۳۷۳ و اصلاحات بعدی آن، چنانچه زندان بیش از سه ماه باشد دادگاه این اختیار را دارد حبس را تبدیل به جزای نقدی نماید.

بیشتر بدانید:

مراحل شکایت و تعقیب کیفری تا صدور حکم

تعیین نفقه فرزند

کسی که عهده دار پرداخت نفقه فرزند است اگر به وظیفه قانونی خود عمل نکند، مستحق نفقه می تواند دادخواست مطالبه حق قانونی خود را تقدیم دادگاه خانواده نماید.

میزان نفقه در صورت عدم پرداخت یا اختلاف در آن، توسط دادگاه پس از بررسی و ارزیابی کارشناس رسمی دادگستری تعیین می شود. اگر با گذشت زمان و تورم، نفقه پرداختی کافی برای گذران زندگی نباشد، دادخواست تعدیل نفقه به همان دادگاه صادرکننده حکم تقدیم می شود.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی و اعطای وکالت با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

سوالات متداول

۱- اگر نوه بتواند مخارج خود را تامین کند آیا پدربزرگ ملزم به نفقه وی است؟

اولاً در صورتی نفقه پدربزرگ به نوه تعلق می گیرد که پدر فوت شده باشد یا فقیر باشد ثانیاً نوه ندار و فقیر بوده و محتاج نفقه باشد.

۲- مادر در چه صورتی باید نفقه بدهد؟

اگر پدر و پدربزرگ پدری نباشند یا فقیر باشند، نفقه بر عهده مادر است به شرطی که توانایی پرداخت داشته باشد.

۳- کدام دادگاه به شکایت رسیدگی می کند؟

دادگاه محل اقامت کسی که باید نفقه را بپردازد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *