جرم عدم ثبت نکاح

جرم عدم ثبت نکاح
زهرا شریفی

 

جرم عدم ثبت نکاح در نتیجه رفتار عالمانه و عامدانه مرد مبنی بر عدم ثبت نکاح دائم واقع می شود. عقد نکاح به دلیل اهمیتی که دارد از عقودی است که نیازمند ثبت می باشد. زوجین با ایجاب و قبول صریحاً قصد خود بر ازدواج را اعلام می کنند.

با ثبت نکاح می توان از آثار آن که مطالبه حقوق قانونی از سوی هر یک از زن و مرد و فرزندان است، بهره مند شد. این حقوق عبارتند از تمکین، نفقه، مهریه، نفقه اولاد، ارث و سایر موارد.

ماده ۲۰ قانون حمایت خانواده: ثبت نکاح دائم، فسخ و انفساخ آن، طلاق، رجوع و اعلام بطلان نکاح یا طلاق الزامی است.

در این مقاله وکیل کیفری تهران جرم عدم ثبت نکاح و آثار آن را بیان می کند.

همچنین شما می توانید برای مشاوره حقوقی، تنظیم دادخواست، شکواییه، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و بررسی مدارک با ما در تماس باشید.

رکن مادی تشکیل دهنده جرم

مردی که ازدواج می کند ملزم به ثبت نکاح می شود. رکن مادی جرم شامل صیغه نکاح و عدم ثبت آن می باشد. با توجه به عبارت “دفاتر رسمی”در ماده قانونی ثبت باید در دفاتر رسمی ازدواج صورت پذیرد و سند رسمی صادر شود.

با توجه به‌ واژه “مرد”متهم جرم و کسی که به تکلیف قانونی خود عمل نکرده زوج است و زوجه را شامل نمی شود. جرم عدم ثبت نکاح دائم جرمی مطلق است و نیازی به حصول نتیجه ندارد. با خوانده شدن صیغه نکاح بدون ثبت همزمان آن جرم محقق می شود.

بیشتر بدانید:

ادله اثبات جرم – نکات مهم

اما در نکاح موقت با تحقق هر یک از سه شرط الزامی بودن، ثبت بعد از آن امکانپذیر است نه همزمان. جرمی مستمر است و در طول مدت ارتکاب ادامه دارد خواه نکاح دائم باشد یا موقت.

جرم آنی نیست که در لحظه ای واقع و تمام شود. تا زمانی که جرم مستمر ادامه داشته باشد مشمول مرور زمان شکایت کیفری نمی شود.

رکن معنوی یا روانی جرم

جرم عدم ثبت نکاح جرمی عمدی است و در آن سوءنیت عام مرتکب باید احراز شود. عمد و علم بر عمل ارتکابی و قصد مجرمانه موجب تحقق جرم از لحاظ عنصر معنوی می گردد.

در مورد نکاح موقت علم و عمد مرد بر بارداری زوجه یا شرط ضمن عقد یا توافق قبلی بر آن موجب شکل گرفتن جرم می شود.

رکن قانونی

ماده ۴۹ قانون حمایت خانواده: چنانچه مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی به ازدواج دائم، طلاق یا فسخ نکاح اقدام یا پس از رجوع تا یک ماه از ثبت آن خودداری یا در مواردی که ثبت نکاح موقت الزامی است از ثبت آن امتناع کند، ضمن الزام به ثبت واقعه به پرداخت جزای نقدی درجه پنج و یا حبس تعزیری درجه هفت محکوم می‌شود. این مجازات در مورد مردی که از ثبت انفساخ نکاح و اعلام بطلان نکاح یا طلاق استنکاف کند نیز مقرر است.

بیشتر بدانید:

جرم عدم ثبت رجوع مرد به زوجیت

ماده ۴۹ قانون حمایت خانواده چه مواردی را در بر می گیرد؟

مواردی که به صراحت در ماده قانونی ذکر شده و ثبت رسمی آنها الزامی است عبارتند از: ثبت ازدواج دائم، ثبت طلاق (اعم ازحکم طلاق یا گواهی عدم امکان سازش)، فسخ نکاح، رجوع از طلاق ظرف یک ماه از تاریخ ثبت آن، موارد الزامی ثبت ازدواج موقت، انفساخ نکاح، بطلان نکاح و ثبت بطلان طلاق.

مجازات جرم عدم ثبت نکاح

مجازات جرم جزای نقدی درجه پنج معادل بیست و چهار میلیون تا پنجاه میلیون تومان یا حبس تعزیری درجه هفت که نود و یک روز تا شش ماه است. معمولاً دادگاه در این مورد متهم را به جزای نقدی محکوم می نماید.

علاوه بر آن بدون نیاز به ثبت دادخواست از سوی شاکی(زوجه) دادگاه ضمن صدور حکم کیفری مرتکب را به ثبت نکاح ملزم می نماید.

بیشتر بدانید:

وکیل کیفری

ثبت نکاح موقت

ماده ۲۱ قانون حمایت خانواده: نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران در جهت محوریت و استواری روابط خانوادگی، نکاح دائم را که مبنای تشکیل خانواده است مورد حمایت قرار می‌دهد.

نکاح موقت نیز تابع موازین شرعی و مقررات قانون مدنی است و ثبت آن در موارد زیر الزامی است:
۱- باردارشدن زوجه
۲- توافق طرفین
۳- شرط ضمن عقد
تبصره – ثبت وقایع موضوع این ماده و ماده (۲۰) این قانون در دفاتر اسناد رسمی ازدواج یا ازدواج و طلاق مطابق آیین‌نامه‌ای است که ظرف یک ‌ سال با پیشنهاد وزیر دادگستری به تصویب رئیس قوه قضائیه می‌رسد و تا تصویب آیین‌نامه مذکور، نظامنامه های موضوع ماده (۱) اصلاحی قانون راجع به ازدواج مصوب ۱۳۱۶/۰۲/۲۹ کماکان به قوت خود باقی است.

در صورت تحقق هر یک از سه شرط باردار شدن زوجه، توافق قبلی زوجین و ثبت نکاح به موجب شرط ضمن عقد ثبت آن الزامی است. در صورت عدم انجام تکلیف قانونی و طبق ماده ۴۹ قانون حمایت خانواده، مرد قابل تعقیب و کیفر می باشد.

ثبت نکاح اتباع خارجی

◇ مفاد ماده ۷ قانون مدنی که اتباع خارجه مقیم ایران را از حیث مسائل مربوط به احوال شخصیه در حدود معاهدات، تابع قوانین مربوط به دولت متبوع خود دانسته است، ناظر به ارکان ماهیتی وقایع مزبور است که در زمان رسیدگی، حسب مورد باید ملحوظ نظر مقامات قضایی و سایر مراجع رسمی قرار گیرد. لکن «ثبت» وقایعی همچون ازدواج و طلاق اتباع مزبور نزد مراجع رسمی ایران، چون در زمره قوانین شکلی و مربوط به نظم عمومی جامعه است، بنابراین در این خصوص، قوانین یاد شده بر اتباع خارجی مقیم ایران نیز حاکمیت دارد و با این وصف چنانچه، اتباع بیگانه در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق در ایران قصد ثبت ازدواج مجدد یا طلاق به طور مطلق یا ازدواج موضوع ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی را داشته باشند، نیاز به حکم مراجع صالح قضایی در ایران دارد.(نظریه مشورتی ۷/۹۵/۲۶۸۲ – ۹۵/۱۰/۲۰ اداره حقوقی قوه قضائیه)

با توجه به شکلی بودن مقررات مربوط به ثبت نکاح، دعاوی اتباع خارجی در خصوص عدم ثبت نکاح تابع قوانین ایران است. بنابراین طبق مواد ۲۰ و ۴۹ قانون حمایت خانواده، عمل می شود.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی و اعطای وکالت با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

سوالات متداول

۱- آیا مردی که حکم تجویز نکاح مجدد را اخذ نموده باید آن را ثبت کند؟

نکاح مجدد یا با رضایت زوجه اول است یا صدور حکم دادگاه. با صدور حکم مرد باید نکاح مجدد را در مراجع رسمی ثبت نماید.

۲- به جرم عدم ثبت نکاح در کدام مرجع کیفری رسیدگی می شود؟

جرائم درجه هفت و هشت مستقیم در دادگاه کیفری ۲ رسیدگی می شوند. جرم مزبور درجه هفت بوده و مستقیم در دادگاه رسیدگی می شود.

۳- آیا تحقق جرم نیازمند حصول نتیجه ای است؟

جرم مطلق است نه مقید که نیازمند نتیجه باشد. به صرف عدم ثبت بعد از خوانده شدن صیغه نکاح محقق می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *