نمونه شکواییه ترک انفاق

نمونه شکواییه ترک انفاق
زهرا شریفی

 

جرم ترک انفاق وقتی محقق می شود که علیرغم تمکین زن و استطاعت مالی مرد، وی از پرداخت نفقه زن امتناع نماید. با وجود این شرایط زوجه شکواییه به دادسرای محل زندگی مشترک تقدیم می کند. با توجه به اهمیت نفقه در روابط مالی زوجین، عدم پرداخت آن به لحاظ کیفری و حقوقی قابل پیگیری می باشد.

ترک انفاق چیست؟

طبق قانون از زمان وقوع نکاح زوج مکلف به پرداخت نفقه زوجه است. بنابراین با تمکین زن از مرد، حکم پرداخت نفقه لازم الاجرا می شود. در صورتی جرم ترک انفاق واقع می شود که مرد علیرغم تمکین زن و استطاعت مالی از پرداخت نفقه زوجه امتناع نماید.

با حصول این شرایط زن می تواند علاوه بر دادخواست حقوقی مطالبه نفقه، شکایت کیفری ترک انفاق برای مجازات مرد مطرح کند.

قرار تامین خواسته

شاکی می تواند ضمن شکواییه درخواست صدور قرار تامین خواسته و توقیف اموال مرد را نماید. در این صورت مرجع کیفری با توجه به دلایل قابل قبول موجود قرار مزبور را صادر می نماید.

این قرار تا زمان صدور حکم قطعی محکومیت و اجرای حکم باقی خواهد ماند. اگر پرونده با صدور قرار منع تعقیب یا موقوفی تعقیب مختومه گردد، از قرار تامین خواسته و توقیف مال رفع اثر خواهد شد.

شرایط شکواییه ترک انفاق

دادسرای محل منزل مشترک که جرم در آن محقق شده، تحقیقات را شروع می کند. در شکایت مطروحه زن باید ثابت کند ۱- از مرد تمکین می کند؛ ۲- مرد از توانایی مالی پرداخت برخوردار است؛ ۳- با این حال از پرداخت نفقه امتناع می کند.

جرم ترک انفاق جرمی قابل گذشت و مستمر است. با توجه به خصوصیت استمرار عملیات مجرمانه، تا زمانی که جرم ادامه دارد قابل تعقیب کیفری است. با گذشت شاکی خصوصی تعقیب موقوف می شود.

مجازات جرم ترک انفاق طبق ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی درجه شش است. مجازات آن بیش از سه ماه تا یکسال حبس است. این مجازات در خصوص افرادی که از پرداخت نفقه اشخاص واجب النفقه امتناع می کنند نیز جاری است. بنابراین این افراد نیز قابل تعقیب کیفری می باشند.

 

لازم به ذکر است، تنظیم شکواییه صحیح مستلزم بررسی اسناد و مدارک در خصوص دعوی مورد نظر می باشد. 

 

نمونه شکواییه ترک انفاق

شاکی…

مشتکی عنه…

وکیل شاکی: زهرا شریفی وکیل پایه یک دادگستری

موضوع و تاریخ جرم: ترک انفاق از تاریخ ۱۳۹۹/۹/۱۶ به بعد

ادله و منضمات شکواییه: شناسنامه و کارت ملی، قباله ازدواج، مدارک مبنی بر حضور شاکی در منزل مشترک مانند شهادت شهود و سایر ادله موجود.

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب …

با سلام به استحضار می رساند: به موجب قباله نکاحیه شماره… تاریخ…. شاکی همسر دائمی مشتکی عنه می باشد. با وجود گذشت ۴ سال از وقوع عقد و شروع زندگی مشترک، نامبرده صرفاً دو سال نخست را نفقه پرداخت نموده و در مورد مابقی ایام زناشویی ضمن آزار و اذیت موکله هیچ وجهی بابت نفقه به وی پرداخت ننموده است.

لذا با توجه به حضور شاکی در منزل مشترک و ایفای وظایف زناشویی و استطاعت مالی مرد و مستنداً به ماده ۵۳ قانون حمایت خانواده درخواست رسیدگی به جرم ترک انفاق و مجازات متهم مورد تقاضاست.

بدواً صدور قرار تامین خواسته و توقیف اموال مشتکی عنه و اجرا قبل از ابلاغ مورد درخواست است.   با احترام

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی و تنظیم شکواییه با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید. همچنین شما می توانید برای تنظیم دادخواست، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و بررسی مدارک با ما در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *