ماده ۳۵۳ قانون مدنی – تحلیل ماده

زهرا شریفی

ماده ۳۵۳ قانون مدنی

هر گاه چیز معین به عنوان جنس خاصی فروخته شود و در واقع از آن جنس نباشد بیع باطل است و اگر بعضی از آن از غیر جنس باشد نسبت به آن بعض باطل است و نسبت به مابقی مشتری حق فسخ دارد.

 

تحلیل ماده ۳۵۳ قانون مدنی

✍ خیار ماده ۳۵۳ قانون مدنی خیار تبعض صفقه است. این خیار در مواردی اجرا می شود که بخشی از معامله صحیح و بخشی از آن باطل باشد به عبارتی عقد دو پاره می شود.

▪︎ برای اعمال فسخ این ماده، مبیع باید تجزیه پذیر باشد مانند معامله دو تخته فرش. خیار تبعض صفقه در مبیع تجزیه ناپذیر مانند آپارتمان و فرش راه ندارد.

▪︎ اگر مورد معامله تجزیه ناپذیر باشد‌، کل معامله باطل است. در اینجا دیگر عقد دو قسمت نمی شود. خریدار می تواند کل معامله را بپذیرد و ثمن پرداختی اضافی را از فروشنده مسترد کند یا به استناد خیار تبعض صفقه کل معامله را فسخ نماید.

▪︎ در قرارداد ممکن است طرفین جنس خاصی را به عنوان مبیع مورد معامله قرار دهند. برای مثال، در خرید طلا خریدار قصد خرید فلزی با جنس طلا دارد. اما بعد مشخص می شود رنگش طلایی بوده اما در واقع بدل و آب طلا است. خریدار هم معادل ارزش مبیع طلا پول پرداخت کرده است، در اینجا معامله باطل است.

▪︎ مورد معامله باید عین معین باشد. اگر مبیع مال کلی باشد مانند یک تن گندم، خریدار فروشنده را به تحویل مورد معامله الزام می کند. در مال کلی خریدار نمی تواند معامله را فسخ نماید. چنانچه الزام فروشنده میسر نباشد، به استناد خیار تعذر تسلیم معامله قابل فسخ خواهد بود.

▪︎ صدر ماده ۳۵۳ قانون مدنی بیانگر این است که در خود موضوع معامله اشتباه شده باشد. در این مواقع معامله باطل است. اشتباه در خود موضوع معامله به این معناست که اشتباه بطور عمده و اساسی ایجاد شده است. به طوری که عقد را نه غیر نافذ بلکه آن را باطل می کند.
▪︎ ماده ۴۴۱ قانون مدنی: خیار تبعض صفقه وقتی حاصل میشود که عقد بیع نسبت به بعض مبیع به جهتی از جهات باطل باشد در این صورت مشتری حق ‌خواهد داشت بیع را فسخ نماید یا به نسبت قسمتی که بیع واقع شده است قبول کند و نسبت به قسمتی که بیع باطل بوده است ثمن را استرداد کند.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۰۲۱۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *