مهریه ۱۱۰ سکه چیست؟

مهریه ۱۱۰ سکه چیست
زهرا شریفی

 

زوجه می تواند تا میزان ۱۱۰ سکه از مهریه اقدام به جلب زوج نماید. با وقوع عقد نکاح، زن مالک مهریه می شود. بنابراین هر زمان می تواند مهریه خود را مطالبه کند.

این در صورتی است که مهریه از نوع عندالمطالبه باشد. اگر مهریه عندالاستطاعه باشد فقط می توان اموالی که در مراجع دولتی به نام زوج است را توقیف و وصول نمود. در این مقاله وکیل مهریه تهران به بیان شرایط مطالبه مهریه ۱۱۰ سکه و بیشتر می پردازد.

ضمن اینکه شما می توانید برای مشاوره حقوقی، تنظیم دادخواست، شکواییه، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و بررسی مدارک با ما در تماس باشید.

مهریه ۱۱۰ سکه به چه معناست؟

برخی به غلط بر این باورند زن تنها می تواند ۱۱۰ سکه خود را بگیرد. در حالی که این سوءبرداشت از متن ماده ۲۲ قانون حمایت خانواده بوده که متاسفانه رایج شده است.

زوجه می تواند مهریه ضمن قباله را به هر میزان مطالبه کند. ولو اینکه تعداد سکه ها بیشتر از ۱۱۰ عدد باشد. به این صورت که از طریق اجرای ثبت یا بعد از محکومیت قطعی زوج در دادگاه، در اجرای احکام اقدام به توقیف مال و برداشت از آن می نماید.

زوجه اموال زوج شامل حسابهای بانکی، اتومبیل، آپارتمان، سهام و… را معرفی و درخواست توقیف می کند. مال توقیف شده با نظر کارشناس ارزیابی می شود.

با فروش مال مهریه از محل آن وصول می شود. اگر اموال زوج کافی برای وصول مهریه نباشد زوجه می تواند تقاضای جلب نماید.

امکان جلب زوج

جلب زوج صرفاً تا تعداد ۱۱۰ سکه امکانپذیر است. بیش از آن امکان جلب وجود ندارد. برای مازاد بر ۱۱۰ سکه زوجه می بایست از طریق معرفی اموال، توقیف و فروش آن اقدام کند.

مطالبه بیش از ۱۱۰ سکه، منوط به ملائت و توانایی مالی زوج می باشد. بدون اینکه استحقاق وی نسبت به بقیه مهریه مافی القباله از بین برود. منظور از مقررات ماده ۲ قانون اجرای محکومیت های مالی، امکان جلب و بازداشت مرد است.

بیشتر بدانید:

صفر تا صد اجرای احکام مدنی

ماده ۲۲ قانون حمایت خانواده

هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا یکصد و ده سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد، وصول آن مشمول مقررات ماده (۲) قانون اجرای محکومیت‌های مالی است. چنانچه مهریه، بیشتر از این میزان باشد در خصوص مازاد، فقط ملائت زوج ملاک پرداخت است. رعایت مقررات مربوط به محاسبه مهریه به نرخ روز کماکان الزامی است.

ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی

به مجرد عقد زن مالک مهر میشود و میتواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.
تبصره (الحاقی ۱۳۷۶/۴/۲۹) – چنانچه مهریه وجه رایج باشد متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تادیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌گردد محاسبه و پرداخت خواهد شد مگر اینکه زوجین در حین اجرای عقد به نحو دیگری تراضی کرده باشند.
آیین‌نامه اجرایی این قانون حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت دادگستری و وزارت امور اقتصادی و دارائی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی در امور مهریه و اعطای وکالت با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

۱- آیا توقیف اموال زوج مانند جلب محدودیت دارد؟

زوجه در ابتدا به میزان مهریه اموال زوج را توقیف می کند.

۲- آیا در مهریه عندالاستطاعه جلب وجود دارد؟

در این نوع مهریه، زوجه صرفاً اموال زوج را معرفی و توقیف می نماید و امکان جلب نیست.

۳- هدف از وضع ماده قانونی در این خصوص چیست؟

به این لحاظ که صدور حکم جلب در مورد مهریه بیش از ۱۱۰ سکه مجاز نیست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *