تنظیم اوراق قضایی

تنظیم اوراق قضایی
مدیر سایت

 

اوراق قضایی به اوراقی گفته می شود که برای شروع دعوا یا دفاع و پیگیری آن به دادگاه ارائه می گردد. شامل دادخواست، شکوائیه، اظهارنامه، لایحه دفاعیه و لایحه اعتراض به رای می باشد.

وکیل متخصص و حرفه ای با درخواست خواهان یا خوانده، شاکی یا مشتکی عنه اقدام به تنظیم هر یک از اوراق مورد نیاز می نماید.

نگارش اوراق قضایی مستلزم تسلط به قوانین جاری، دانش حقوقی روز، رویه قضائی محاکم و تجربه چندین ساله وکالت در دعاوی مربوطه می باشد.

دادخواست

دادخواست نوشته ای بر روی فرم متحد الشکل است. به موجب آن خواهان خواسته خود را برای شروع رسیدگی و حل و فصل اختلاف با خوانده یا خواندگان و قلع ماده نزاع از دادگاه مطالبه می کند. دادخواست از طریق یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت و به مرجع قضایی صالح ارسال می گردد.

تا زمانی که دادخواست توسط خواهان ثبت نشود، دادگاه اختیاری در رسیدگی به اختلاف میان طرفین ندارد. ثبت نهایی و ارسال منوط به پرداخت هزینه دادرسی از سوی خواهان می باشد. باید توجه نمود هزینه دادرسی به خزانه دولت واریز و غیر قابل بازگشت است.

بیشتر بدانید:

تنظیم دادخواست

یکی از امور پر اهمیت و فنی در وکالت، نگارش دادخواست صحیح می باشد. چرا که با این حجم پرونده در محاکم حقوقی، رسیدگی به دعوا ممکن است مدتها به طول بینجامد. علاوه بر آن پرداخت هزینه دادرسی گاهاً مبالغ بسیار بالا رعایت اصول تنظیم دادخواست را ضروری می نماید.

بعضاً مشاهده شده است به دلیل تنظیم دادخواست نادرست و ناموجه دعوی اعتبار امر مختومه پیدا نموده و قابل رسیدگی مجدد نمی باشد.

انواع دادخواست شامل دادخواست بدوی، تجدیدنظرخواهی، فرجام خواهی، اعاده دادرسی اصلی و طاری، اعتراض شخص ثالث اصلی و اجرایی می باشد. هر یک از این موارد دارای نکات و مواد قانونی مختص به خود هستند که همگی الزاماً رعایت می شوند.

بیشتر بدانید:

انواع دادخواست

شکواییه

از دیگر اوراق مهم قضایی شکوائیه است. شکواییه یا شکایت نامه نوشته ای است که توسط شاکی و مدعی خصوصی به دادسرا ارائه می شود. شروع رسیدگی در دادسرا و دادگاه کیفری با ثبت شکوائیه می باشد.

جرائم قابل گذشت عبارتند از کلاهبرداری و انتقال مال غیر که موضوع آن تا یک میلیارد ريال باشد، جعل اسناد عادی، استفاده از اسناد و اشیاء مجعول عادی، چک بلامحل، ترک انفاق، ضرب و جرح، خیانت در امانت، تهدید، توهین، افترا، نشر اکاذیب و امثال آنها هستند.

شروع رسیدگی در جرم قابل گذشت با شکایت شاکی خصوصی صورت می گیرد. بدون ثبت شکوائیه مرجع قضایی مجاز به رسیدگی و تحقیق نمی باشد.

بیشتر بدانید:

تنظیم شکواییه

جرایم غیر قابل گذشت عبارتند از کلاهبرداری و انتقال مال غیر که ارزش موضوع آنها بیش از یک میلیارد ریال باشد، جعل اسناد رسمی، استفاده از سند رسمی مجعول و امثال آنها اگر شاکی خصوصی شکایت نکند با اعلام جرم نیز قابل تعقیب و پیگیری می باشند.

اظهارنامه

اظهارنامه نوشته ای عادی است که به طور رسمی جهت مطالبه قانونی حق به طرف مقابل ابلاغ می گردد.در این صورت باید موعد مطالبه حق فرا رسیده باشد. اظهار کننده هر آنچه در مورد تعهدات و معاملات از دیگری می خواهد به طور مکتوب به وی ارسال می نماید.

گاهی ارسال اظهارنامه ضروری است مانند فسخ قرارداد که باید فسخ به وسیله اظهارنامه به خوانده اعلام شود. چون اگر فسخ اعلام نگردد دعوا تایید فسخ رد می شود.

به جز مواردی که ارسال اظهارنامه لازم است، در سایر موارد ارسال اظهارنامه به منظور دسترسی بهتر به حق مورد مطالبه ارسال می گردد. اظهار کننده برای مطالبه حق خود اخطار قانونی به بدهکار یا طرف خاطی می فرستد.

بیشتر بدانید:

تنظیم اظهارنامه حقوقی

لایحه دفاعیه

هر یک از طرفین پرونده خواه حقوقی یا کیفری می توانند دفاع از حقوق قانونی خود را به صورت لایحه دفاعیه به دادگاه تقدیم نمایند.

ممکن است لایحه تا پیش از صدور رای بدوی و قبل از وقت رسیدگی از جهت آماده شدن در وقت رسیدگی به دادگاه ارائه گردد.

ممکن است در جریان رسیدگی با توجه به‌ شرایط پرونده ارائه لایحه دفاعیه ضرورت پیدا کند. برای مثال، اعتراض به نظریه کارشناس که بایستی مستدل باشد والا اعتراض پذیرفته نمی شود.

در دعاوی حقوقی هر یک از طرفین پرونده می توانند علاوه بر حضور در جلسه دادگاه جهت دفاع بهتر نزد قاضی لایحه جامع، مستدل و مستند ارائه دهند.

بیشتر بدانید:

تنظیم لایحه دفاعیه

در دعاوی کیفری در هر یک از مراحل دادسرا و محاکم کیفری و تجدیدنظر، شاکی و متهم با توجه به اوضاع و احوال پرونده و ادله طرف مقابل و برای دفاع هر چه بهتر از موضع خود لایحه دفاعیه تقدیم می کنند.

ثبت لایحه دفاعیه در پرونده های حقوقی و کیفری حائز اهمیت است. چرا که تا مختومه شدن پرونده و بعد از آن هر زمان و هر شخص و مقامی به پرونده مراجعه کند این سند مکتوب در پرونده خواهد ماند.

لایحه اعتراض به رای

وقتی حکم یا قراری صادر می شود، هر یک از طرفین که رای به ضررش صادر شده می تواند در مهلت مقرر به موجب لایحه به آن اعتراض نماید. لایحه اعتراضیه یکی از اوراق قضایی محسوب می گردد.

بیشتر بدانید:

نحوه اعتراض به آرای حقوقی و کیفری

در دعاوی حقوقی، به ضمیمه اعتراض به رای بدوی، واخواهی نسبت به رای بدوی، در مورد دعاوی که قابل فرجام خواهی می باشند در اعتراض به رای تجدیدنظر، در مورد اعاده دادرسی از حکم حقوقی، اعتراض ثالث اصلی و اجرائی و اعاده دادرسی فوق العاده در مواردی که رای قطعی صادره خلاف بین شرع می باشد ارائه لایحه ضرورت دارد.

در دعاوی کیفری، لایحه اعتراض نسبت به قرار منع تعقیب دادسرا، قرار موقوفی تعقیب، قرار اناطه، قرار ضبط وثیقه، اعتراض به رای بدوی دادگاه جزا، واخواهی نسبت به رای بدوی، اعتراض ثالث نسبت به جنبه خصوصی رای کیفری و اعاده دادرسی ارائه می گردد.

مطالعه پرونده

گاهی اوقات اقامه دعوی حقوقی یا کیفری مستلزم مطالعه پرونده مرتبط با موضوع شکایت می باشد. تا زمانی که پرونده یا پرونده های مذکور مطالعه و خارج نویس نشود نمی توان موضوع صحیح برای دادخواست یا شکوائیه تعیین نمود.

بیشتر بدانید:

مطالعه پرونده حقوقی و کیفری

با مطالعه پرونده و صورتجلسات دادگاه (امکان اخذ تصویر در مورد آنها نیست) و تحقیقات و دستورات صادره و ادله ای که در پرونده جستجو می شود می توان دادخواست یا شکوائیه جدید را هر چه بهتر و قویتر تدارک دید.

ممکن است مطالعه پرونده بابت یافتن ادله جدید جهت ارائه به مراجع حقوقی یا کیفری که دعوا در جریان است صورت گیرد. در هر حال با بررسی همه موارد بهتر می توان اقدام به تنظیم اوراق قضائی نمود.

کلام آخر

نحوه نگارش اوراق قضایی که به محاکم حقوقی و کیفری ارائه می شود از اهمیت فراوانی برخوردار است. این اوراق با ثبت توسط دفتر دادگاه ضمیمه پرونده می شود.

علاوه بر اینکه مقام قضایی هر زمان ممکن است با توجه به آن به نفع شخص استدلال نماید، هر شخصی با ورود به پرونده می تواند به نفع خود از آن بهره برداری کند.

تنظیم اوراق قضایی توسط وکیل مجرب، بدون شک تاثیر بسزائی در سرنوشت دعوا و احقاق حق شخص متضرر خواهد داشت.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی و تنظیم اوراق قضایی با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

۱- آیا می توان به کارشناس مستقلاً لایحه داد؟

پس از ارجاع دعوی به کارشناسی، بهتر است لایحه مستدل و مستند خطاب به کارشناس تنظیم شود.

۲- اگر در تنظیم دادخواست، خواسته کامل نباشد چه تصمیمی اتخاذ می شود؟

دادخواست می بایست با دقت و کامل تنظیم شود وگرنه دعوی مواجه با قرار رد یا عدم استماع می شود.

۳- تنظیم اوراق چه تاثیری روی پرونده می گذارد؟

تنظیم اوراق قضایی صحیح و اصولی در پیشبرد دعوا موثر و راهگشاست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *