ماده ۷ قانون مدنی – تحلیل ماده

ماده-7-قانون-مدنی
مدیر سایت

ماده ۷ قانون مدنی

اتباع خارجه مقيم در خاك ايران از حيث مسائل مربوطه به احوال شخصيه و اهليت خود و همچنين از حيث حقوق ارثيه در حدود‌ معاهدات مطيع قوانين و مقررات دولت متبوع خود خواهند بود.

 

تحلیل ماده ۷ قانون مدنی

✍ اجرای قانون متبوع اتباع خارجی در مورد احوال شخصیه شامل مخالف بودن قانون خارجی با نظم عمومی داخلی و پناهنده سیاسی نمی شود.

▪︎ قوانین مربوط به وصیت و ارث فقط در مورد مقررات ماهوی تابع قانون متبوع شخص است. برای مثال مقررات ارث در تعیین وراث و مقدار سهم الارث هر یک. در مورد قوانین آیین دادرسی و تشریفات شکای رسیدگی در محاکم تابع قوانین ایران است.

▪︎ در زمان صدور گواهی انحصار وراثت، اگر متوفی تبعه خارجی باشد، مرجع قضایی در گواهی صادره مذهب متوفی، وراث قانونی و نحوه ارث بری ورثه را بر اساس قانون دولت متبوع متوفی اعلام‌ می نماید.

▪︎ نحوه تنظیم و نگارش وصیت‌نامه تابع قانون محل تنظیم سند است.

▪︎ طبق قانون اجازه رعایت احوال شخصیه ایرانیان غیر شیعه در محاکم مصوب ۱۳۱۲/۴/۳۱: نسبت به احوال شخصیه و حقوق ارثیه و وصیت ایرانیان غیر شیعه که مذهب آنان به رسمیت شناخته شده محاکم باید قواعد و عادات مسلّمه متداوله در مذهب آنان را جز در مواردی که مقرّرات قانون راجع به انتظامات عمومی‌باشد به طریق ذیل رعایت نمایند:
۱-در مسائل مربوط به نکاح و طلاق عادات و قواعد مسلّمه متداوله در مذهبی که شوهر پیرو آن است.
۲-در مسائل مربوط به ارث و وصیت عادات و قواعد مسلّمه متداوله در مذهب متوفّی.
۳-در مسائل مربوط به فرزندخواندگی عادات و قواعد مسلّمه متداوله در مذهبی که پدرخوانده یا مادرخوانده پیرو آن است.

▪︎ مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام مورخ ۱۳۷۲: منظور از ایرانیان غیر شیعه در ماده واحده اخیرالذکر، فقط مسلمین غیر شیعه نیست بلکه همه مذاهب شناخته شده در قانون اساسی را در بر می گیرد.

▪︎ اصل سیزدهم قانون اساسی: ایرانیان زرتشتی، كلیمی و مسیحی تنها اقلیت‏های دینی شناخته می‏شوند كه در حدود قانون در انجام مراسم دینی خود آزادند و در احوال شخصیه و تعلیمات دینی بر طبق آیین خود عمل می‏كنند.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۰۲۱۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *