مطالعه پرونده حقوقی و کیفری

مطالعه پرونده حقوقی و کیفری - دفتر وکالت و مشاوره حقوقی شریفی
مدیر سایت

 

مطالعه پرونده حقوقی و کیفری از سری خدمات حقوقی است که دفتر وکالت و مشاوره حقوقی شریفی با جمعی از وکلای پایه یک دادگستری مجرب و متخصص در خصوص مطالعه و یادداشت برداری از محتویات و اوراق مضبوط در پرونده اقدامات لازم را به عمل می آورد.

مطالعه پرونده

هر فردی ممکن است در طول زندگی با پرونده حقوقی یا کیفری یا هر دو مواجه شود. تشکیل پرونده ممکن است ناشی از مسائل خانوادگی باشد. می تواند در نتیجه خرید و فروش ملک باشد.

گاهی شخص به دلیل وقوع جرمی در جایگاه شاکی یا متهم قرار می گیرد. به طور کلی، تحت عناوین مختلف ممکن است پرونده ای در محاکم حقوقی و کیفری تشکیل گردد.

نیاز به وکیل ممکن است در مورد پرونده حقوقی، کیفری، خانواده، ملکی و سایر موضوعات حقوقی پیش آید. گاهی شخص اطلاعی از پرونده و محتویات آن ندارد به همین منظور ضرورت گرفتن حق یا اعاده حق ایجاب می کند پرونده با نگاه حقوقی مطالعه گردد.

ممکن است پرونده حقوقی یا کیفری در جریان باشد ولی به دلیل یکسری مسائل پیچیده حقوقی که در پرونده روی می دهد نمی توان از خود دفاع نمود. لذا درخواست مطالعه پرونده حقوقی و کیفری، خانواده، ملکی و ارث برای ارائه لایحه دفاعیه یا اعطای وکالت لازم می شود.

بیشتر بدانید:

مشاوره حقوقی تلفنی

مطالعه پرونده حقوقی

پرونده های حقوقی تعداد زیادی از پرونده های دادگستری را در بر می گیرند. این پرونده ها در شورای حل اختلاف، دادگاه های عمومی حقوقی، محاکم تجدیدنظر و بعضاً در دیوان عالی کشور مورد رسیدگی واقع می شوند.

موضوعاتی چون مطالبه وجه، الزام به تنظیم سند رسمی، الزام به تحویل ملک، وجه التزام، مطالبه چک و بسیاری موارد دیگری را شامل می شود. با مطالعه پرونده متوجه می شویم به چه مواردی توجه شده و چه مواردی مغفول مانده اند.

گاهی برای اقامه دعوی نیاز است مطالعه پرونده حقوقی و کیفری به طور تخصصی صورت گیرد. اظهارات طرفین ضمن صورت جلسه دادگاه که اجازه فتوکپی از آن داده نمی شود و فقط اجازه مطالعه داده می شود، برخی مواقع حاوی اقرار صریح یا ضمنی طرف مقابل است که می توان به آن استناد نمود.

بیشتر بدانید:

مشاوره حقوقی حضوری

مطالعه پرونده خانواده

مطالعه پرونده حقوقی و کیفری شامل دعاوی خانواده می شود که در محاکم خانواده تخصصاً یا در محکمه کیفری به آنها رسیدگی می شود. دادگاه های خانواده، صرفا به پرونده های مربوط به امور خانوادگی به موجب قانون مدنی و قانون حمایت خانواده می پردازند.

دعاوی چون طلاق، مهریه، نفقه‌، اجرت المثل ایام زوجیت، حضانت و ملاقات فرزند مشترک، استرداد جهیزیه و بسیاری موارد دیگر پرونده های دادگاه خانواده را تشکیل می دهند. در هر یک ممکن است نیاز به مطالعه پرونده برای پاسخ به ابهام و سوالاتی ایجاد گردد.

برای مثال، ممکن است سابقاً به دلیل وقوع درگیری بین زن و شوهر پرونده کیفری باز شده و منجر به صدور حکم شده باشد. با مطالعه پرونده می توان در خصوص طلاق زوجه و دلایلی که مورد نیاز است اقدام نمود.

مطالعه پرونده کیفری

در مواردی که جرمی واقع شده باشد، با شکایت شاکی پرونده کیفری برای آن تشکیل می گردد. با وقوع جرم ابتدا تحقیقات مقدماتی در دادسرا انجام می شود.

پس از آن در صورت کامل بودن پرونده با صدور قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست و ارسال پرونده به دادگاه کیفری حکم محکومیت یا رای بر برائت صادر می شود.

موضوعات کیفری شامل کلاهبرداری، خیانت در امانت، جعل، ترک انفاق و بسیاری موارد دیگر می شود. گاهی لازم است از محتویات یک پرونده کیفری در پرونده حقوقی یا جزائی دیگری استفاده شود و گاهی در طول دعوایی به پرونده در جریان یا مختومه استناد می شود.

بنابراین ضروری است قبل از هر اقدامی با مطالعه پرونده کیفری و هدایت توجه دادگاه به آن، از محتویات آن با جزئیات مطلع گردید. در صورت اطمینان از اینکه به ضررمان نیست به آن استناد شود.

بیشتر بدانید:

تنظیم لایحه دفاعیه

چرا لازم است پرونده مطالعه شود؟

تا زمانی که شخص از آنچه در پرونده  می گذرد اطلاع کافی نداشته باشد نمی تواند دفاع نتیجه بخشی ارائه دهد. به دلیل اهمیت این موضوع پرونده را باید دقیق با جزئیات آن مطالعه نمود. چرا که مطالعه پرونده حقوقی و کیفری موجب تصمیمات صحیح و طرح دعوای بعدی می گردد.

ضمن مطالعه، موارد مهم به ترتیب اوراق و تاریخ آنها و اظهارات طرفین یادداشت می شوند. به دلایل طرف مقابل و تمام اوراق پرونده توجه می شود. در مطالعه پرونده باید به مسائلی چون صلاحیت دادگاه، خواسته دعوی، ضمائم ضروری دعوی یا شکایت که باید پیوست شده باشند، توجه نمود.

بیشتر بدانید:

نحوه اعتراض به آرای حقوقی و کیفری

مطالعه پرونده خواه حقوقی باشد یا کیفری نیاز به اعطای وکالت به وکیل دارد. به همین منظور برای مطالعه و بازخوانی پرونده به وکیل دادگستری وکالت اعطا می شود. مطالعه پرونده تاثیر مثبت بر روند آن یا در طرح شکایات دیگر خواهد گذاشت.

ممکن است پرونده در جریان و در دادگاه بدوی، تجدیدنظر یا حتی دیوان عالی کشور باشد، در این صورت با مراجعه به شعبه مورد نظر درخواست مطالعه پرونده می شود. ممکن است پرونده مختومه باشد در این صورت پرونده در دادگاه بدوی حقوقی یا دادسرا بایگانی می گردد.

اگر پرونده مختومه شده و مدتی گذشته باشد، پرونده در بایگانی راکد آن دادگاه یا بایگانی راکد مرکز نگهداری می شود. در این صورت با درخواست مکتوب و سیستمی مطالعه، دادگاه دستور ارسال آن را می دهد.

کلام آخر

مطالعه پرونده حقوقی و کیفری یکی از مواردی است که برای طرح دعوای جدید یا پی بردن به آنچه تاکنون در پرونده در جریان گذشته لازم می باشد.

گاهی برای نوشتن لایحه دفاعیه لازم است، گاهی برای اعتراض به رای و گاهی برای ثبت دعوای جدید ضرورت پیدا می کند. لذا نیاز است به طور تخصصی و با دانش حقوقی این امر صورت پذیرد.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی و مطالعه پرونده با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

۱- مطالعه پرونده به چه صورت است؟

پس از اخذ وکالت جهت مطالعه، وکیل به مرجع مربوطه مراجعه می کند. سپس اقدام به مطالعه و خلاصه نویسی و اخذ تصاویر از اوراق پرونده می نماید.

۲- هدف از مطالعه پرونده چیست؟

ممکن است جهت اخذ مدارک و مستندات در دعوی جدید یا دعوی در جریان یا اعتراض به رای و سایر موارد باشد.

۳- مطالعه پرونده در چه مراجعی امکانپذیر است؟

در همه مراجع قضایی، شبه قضایی، دادسرا، محاکم حقوقی و کیفری بدوی، تجدیدنظر، دیوان عالی کشور و …

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *