الزام به تنظیم وکالت کاری در قرارداد مشارکت در ساخت

الزام به تنظیم وکالت کاری در قرارداد مشارکت در ساخت
زهرا شریفی

 

تنظیم سند رسمی وکالت کاری یکی از اقداماتی است که مالک زمین به سازنده اعطا می کند. با تنظیم سند سازنده می تواند جهت انجام امور اداری شامل پروانه ساخت و ادامه کار به ادارات دولتی و مراجع ذی ربط مراجعه نماید.

در نوشته حاضر وکیل مشارکت در ساخت به طور کاربردی، به بررسی لزوم تنظیم سند وکالت کاری، نحوه الزام مالک و سایر مسائل مرتبط می پردازد.

همچنین شما می توانید برای مشاوره حقوقی، تنظیم دادخواست، شکواییه، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و بررسی مدارک با ما در تماس باشید.

وکالت کاری چیست؟

وکالت کاری سندی رسمی است که در دفترخانه اسناد رسمی منعقد می شود. به موجب آن شخص به دیگری اختیار داده می دهد با توجه به موارد مقرر در سند به ادارات و مراجع دولتی و غیر دولتی به منظور انجام اموری مراجعه نماید بدون اینکه نیازی به حضور موکل سند (اعطا کننده وکالت) باشد. به کسی که اختیارات مذکور به وی تفویض می گردد وکیل رسمی گفته می شود.

طرفین قرارداد مشارکت در ساخت توافق می کنند وکالت کلی و کاری از سوی مالک (مالکین) به سازنده (سازندگان) اعطا شود.

ضمن آن همه موارد لازمه از قبیل درخواست و اخذ جواز ساخت، تخریب، ساخت، تکمیل، اخذ پایان کار از شهرداری، صورت مجلس تفکیکی از اداره ثبت و سایر موارد لازمه ساخت و ساز که ممکن است به حضور مالک نیاز باشد قید می گردد. از این طریق اختیار اعمال مزبور به سازنده تفویض می گردد.

قرارداد مشارکت در ساخت

وقتی مالک تصمیم به تخریب و ساخت ملک خود می گیرد، اقدام به تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت با سازنده می کند. در قرارداد مزبور تمام آنچه که مورد تراضی و توافق طرفین است، آورده می شود.

بیشتر بدانید:

قرارداد مشارکت در ساخت و نحوه تنظیم آن

یکی از این موارد که جزئی از توافقات است، اعطای وکالت کاری رسمی از سوی مالک به سازنده می باشد. با وکالت رسمی است که سازنده اختیار مراجعه به شهرداری و اداره ثبت محل ملک جهت پیگیری امور ساخت و ساز را خواهد داشت. بدون تنظیم چنین سندی در ابتدای کار، عملیات ساخت و ساز با مشکل مواجه می شود.

دعوی الزام مالک به تنظیم وکالت کاری

الزام به تنظیم سند رسمی وکالت کاری به استناد توافقی است که ضمن قرارداد مشارکت در ساخت با سازنده صورت می گیرد. به همین دلیل و به جهت جلوگیری از تاخیر هر چه بیشتر در ساخت و ساز، سازنده می تواند دعوی الزام به ایفای تعهد قراردادی مبنی بر الزام مالک به تنظیم سند رسمی وکالت کاری را از دادگاه درخواست کند.

با توجه به غیرمنقول بودن موضوع دعوی، در دادگاه حقوقی محل ملک مطرح می شود. در این دعوی، خواهان سازنده است و خوانده مالک ملک می باشد. ممکن است قرارداد مشارکت بر مبنای تجمیع چند ملک همجوار منعقد شده باشد. در این صورت همه مالکین رسمی می بایست اقدام به تنظیم سند وکالت کاری نمایند.

بیشتر بدانید:

الزام به ایفای تعهد

تبعات عدم اعطای وکالت کاری

اولین اقدامی که مالک پس از انعقاد قرارداد مشارکت در ساخت می کند، تنظیم سند رسمی وکالت کاری به سازنده می باشد. در صورت عدم انجام تعهد مزبور، بالتبع موجبات تأخیر در اخذ جواز ساخت اگر برعهده سازنده است یا شروع به ساخت و ساز و سایر موارد فراهم می گردد.

از این رو، اگر خسارت وارده ناشی از تأخیر در ساخت و تکمیل و تحویل واحد به دلیل تاخیر در اعطای وکالت رسمی باشد نه عوامل دیگر، مالک نمی تواند خسارتی از این جهت از سازنده مطالبه نماید.

همچنین اگر در نتیجه عدم اقدام به موقع در این خصوص، خسارتی به پیش خریدار (پیش خریداران) وارد آید، مسئولیت جبران آن برعهده مالک یا مالکین خواهد بود.

بیشتر بدانید:

تعهدات مالک و سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت

نحوه اجرای حکم

با صدور حکم قطعی مبنی بر الزام مالک به تنظیم سند رسمی وکالت کاری، با درخواست سازنده (محکوم له) اجرائیه صادر می گردد.

طبق قاعده عام در مرحله اجرا، چنانچه محکوم علیه پس از ابلاغ، اقدام به تنظیم وکالت کاری ننماید، مامور اجرا (دادورز) از باب قاعده الحاکم ولی الممتنع و به نمایندگی از محکوم علیه در دفترخانه اسناد رسمی حاضر و سند را امضا می نماید.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی و اعطای وکالت با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

۱- اگر به هر نحو امکان الزام مالک به اعطای وکالت در دادگاه مهیا نشود وضعیت قرارداد به چه نحو می شود؟

از آنجا که بدون اعطای سند رسمی وکالت کاری، ادامه کار با مشکل مواجه می شود سازنده می تواند قرارداد مشارکت در ساخت را فسخ نماید.

۲- اگر مالک با تنظیم وکالت سند مالکیت را ندهد اقدام سازنده چیست؟

در این صورت می بایست دعوی الزام مالک به طرفیت وی اقامه شود.

۳- خسارات وارده به پیش خریدار از این جهت برعهده کیست؟

پیش خریدار در صورت تاخیر در تنظیم سند رسمی وکالت کاری می تواند خسارت وارده را از پیش فروشنده (سازنده) مطالبه کند. متعاقباً سازنده می تواند از باب ایفای ناروا به مالک مراجعه نماید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *