تعهد شخص ثالث به پرداخت مهریه

تعهد شخص ثالث به پرداخت مهریه
زهرا شریفی

 

تعهد شخص ثالث به پرداخت مهریه به عنوان کاهش فشار مالی پرداخت دین مهریه بر روی دوش زوج امکانپذیر است. مهریه دین زوج است که با مطالبه زوجه باید آن را پرداخت کند.

تعهد مرد به پرداخت مهریه از عقد نکاح ناشی می شود. در این میان ممکن است افرادی نظری پدر و مادر زوج پرداخت تمام یا بخشی از آن را تعهد نمایند.‌

در ادامه وکیل مهریه تهران شرایط تعهد ثالث به پرداخت مهریه را بیان می کند.

ضمن اینکه شما می توانید برای مشاوره حقوقی، تنظیم دادخواست، شکواییه، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و بررسی مدارک با ما در تماس باشید.

شخص ثالث چه کسی است؟

شخص ثالث به کسی گفته می شود که غیر از طرفین عقد است. ممکن است ثالث تعهدی را به سود یکی از طرفین برعهده بگیرد.

شخص ثالث می تواند پدر یا مادر زوج یا فرد دیگری باشد. تعهد ممکن است نسبت به کل مهریه یا بخشی از آن صورت بگیرد. در هر حال با قبول پرداخت مهریه، متعهد مکلف به پرداخت می شود.

بیشتر بدانید:

مهریه و همه چیز در مورد آن

در این صورت نیز مانند تعهد زوج، مقررات تبصره ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی و پرداخت مهریه به نرخ روز ملاک می باشد. تعهد به پرداخت مهریه ممکن است در سند ازدواج یا در سند دیگری ایجاد گردد.

نحوه پرداخت مهریه توسط ثالث

هر میزان مهریه که ثالث متعهد آن شود ملزم به پرداخت است. در این صورت زوج در خصوص مبلغ یا تعداد سکه مزبور تعهدی به پرداخت نخواهد داشت. چون دین زوج به شخص ثالث منتقل شده است.

در مواردی قبل از عقد نکاح، پدر زوج به موجب دست نوشته عادی متعهد پرداخت بخشی از مهریه عروس می شود.

لکن متعاقباً در زمان عقد و ضمن سند رسمی، زوج متعهد همه مهریه شود. به عبارتی تمام مهریه در سند ازدواج ذکر شود و زوج آن را امضا کند. در این صورت توافق بعدی به موجب سند رسمی، تعهد قبلی ثالث را بی اعتبار می کند.

مسئولیت تضامنی زوج و ثالث

گاهی به موجب توافق، زوج و شخص ثالث به صورت تضامنی عهده دار پرداخت مهریه می گردند. در این صورت هر دو مسئول پرداخت کل مبلغ مورد تعهد می باشند. لذا تا هر میزان از مهریه که از سوی هر یک پرداخت شود تا آن مقدار طرفین برئ الذمه می شوند. 

مسئولیت تضامنی عبارت است از اینکه دو نفر یا بیشتر مسئول پرداخت یک دین باشند. با پرداخت دین توسط هر یک، بقیه مدیونین از مسئولیت مبرا می شوند.

وقتی مسئولیت تضامنی است که در سند تعهد، تضامنی بودن تصریح شده باشد. (ماده ۴۰۳ قانون تجارت) در غیر این صورت مسئولیت عادی است و زوجه فقط از متعهد می تواند مهریه را مطالبه کند.

بیشتر بدانید:

الزام به ایفای تعهد و مراحل آن

تعهد ثالث به انتقال ملک

ممکن است، ثالث متعهد گردد ملک خود یا بخشی از آن به عنوان مهریه به زوجه منتقل شود. در این جا ممکن است ثالث به تعهد خود در موعد مقرر عمل ننموده و ملک را انتقال ندهد. زوجه می تواند دعوی الزام متعهد به انتقال رسمی ملک را در دادگاه حقوقی محل ملک اقامه نماید.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی در امور مهریه و اعطای وکالت با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

 

ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی

به مجرد عقد زن مالک مهر میشود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

تبصره- چنانچه مهریه وجه رایج باشد متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تادیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌گردد محاسبه و پرداخت خواهد شد مگر این که زوجین در حین اجرای عقد به نحو دیگری تراضی کرده باشند.
آیین‌نامه اجرایی این قانون حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت دادگستری و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

ماده ۴۰۳ قانون تجارت

در کلیه مواردی که به موجب قوانین یا موافق قراردادهای خصوصی ضمانت تضامنی باشد طلبکار می‌تواند به ضامن و مدیون اصلی مجتمعاً رجوع کرده یا پس از رجوع به یکی از آنها و عدم وصول طلب خود برای تمام یا بقیه طلب به دیگری رجوع نماید

 

سوالات متداول

۱- اگر مسئولیت تضامنی تصریح نشده باشد پرداخت مهریه بر عهده کیست؟

زمانی که پرداخت مهریه علاوه بر زوج برعهده شخص ثالث نیز باشد. مسئولیت بالسویه است مگر تضامنی بودن تصریح شده باشد.

۲- انواع مهریه کدام است؟

مهریه دو نوع است عندالمطالبه یا حال و عندالاستطاعه یا مدت دار.

۳- هزینه دادرسی مطالبه مهریه در دادگاه چه میزان است؟

هزینه دادرسی در دعوی تعهد ثالث به پرداخت مهریه ۳/۵ درصد خواسته است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *