جرم انکار زوجیت – جرم ادعای زوجیت

جرم ادعای زوجیت
زهرا شریفی

 

جرم انکار زوجیت و ادعای زوجیت طبق قانون ایران جرم انگاری شده و برای هر یک مجازات تعیین شده است.

رابطه زوجیت بین زن و مرد آثار خاص خود را دارد از جمله این آثار می توان به حقوق و وظایف هر یک از زوجین مانند تمکین، نفقه و مهریه و نسب فرزندان اشاره نمود.

با توجه به این موارد در برابر ادعای انکار یا ادعای زوجیت دیگری بایستی دفاع صحیح نمود. چرا که وقوع هر یک می تواند تبعاتی را به دنبال داشته باشد.

در این مقاله وکیل کیفری تهران جرایم مزبور و شرایط آن را بیان می کند.

همچنین شما می توانید برای مشاوره حقوقی، تنظیم دادخواست، شکواییه، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و بررسی مدارک با ما در تماس باشید.

رکن مادی جرم

رکن مادی جرم فعل یا گفتار انکار زوجیت و ادعای زوجیت است. هر یک از انکار یا ادعا زوجیت بایستی به طور صریح بیان شود یا در رفتار مشخص باشد. چنانچه شک و تردیدی وجود داشته باشد جرم واقع نمی شود. به عبارتی، در فعل یا گفتار خود قاطع باشد.

انکار زوجیت از سوی زوج غالباً در خصوص مسائل مالی چون نفقه و مهریه است. در مقابل، ادعای زوجیت مرد در موارد غیر مالی مانند الزام به تمکین و منع اشتغال زن صورت می پذیرد.

عبارت “هر کس” در ابتدای ماده نشان از اینست که دعاوی انکار یا اثبات زوجیت از سوی هر یک از زن و مرد ممکن است.

بیشتر بدانید:

مراحل شکایت و تعقیب کیفری تا صدور حکم

با توجه به اطلاق و کلی بودن طرح شکایت کیفری یا حقوقی، جرم مزبور در مورد همه دعاوی اعم از مالی و غیر مالی محقق می شود.

واژه دادگاه در ابتدای ماده قانونی بیانگر این است که اگر انکار زوجیت در دادسرا مطرح شود جرمی واقع نمی شود. دادگاه به صورت عام ذکر شده لذا محاکم بدوی و تجدیدنظر و دادگاه های حقوقی، خانواده و کیفری را شامل می شود.

انکار نمودن زوجیت شامل زوجیت حال و گذشته می شود. به کار بردن کلمه کلی قائم مقام هم وراث زن و مرد و هم اشخاص دیگری که به جانشینی آنها دارای حقوق و تکالیفی می شوند را در بر می گیرد.

به وراث قائم مقام عام و به انتقال گیرنده مال مانند خریدار قائم مقام خاص گفته می شود. در همه این موارد تحقق جرم منوط بر بی اساس بودن انکار یا ادعای زوجیت می باشد و طریق احراز جرم محسوب می شود. جرائم انکار و ادعای زوجیت مطلق هستند و نیازمند حصول نتیجه نمی باشند.

رکن معنوی جرم

عنصر معنوی یا روانی جرم سوءنیت عام است. کسی که زوجیت را منکر می شود یا ادعای آن را می کند، عمداً و از روی علم به اینکه دعوایش بی اساس و واهی است و چنین چیزی وجود ندارد، اقدام می نماید.

این جرائم فاقد سوءنیت خاص هستند چرا که مطرح کردن دعوا انکار یا ادعای زوجیت بی اساس را برای تحقق جرم کافی دانسته است. در مورد قائم مقام لفظ علم بارها تکرار شده که بیانگر تاکید بر وجود آن جهت تحقق جرم است. در خصوص جرم واقع شده از سوی زن و مرد علم ایشان مفروض می باشد.

بیشتر بدانید:

جرم عدم ثبت نکاح

رکن قانونی جرم

ماده ۵۲ قانون حمایت خانواده: هر کس در دادگاه زوجیت را انکار کند و سپس ثابت شود این انکار بی‌اساس بوده است یا برخلاف واقع با طرح شکایت کیفری یا دعوای حقوقی مدعی زوجیت با دیگری شود به حبس تعزیری درجه شش و یا جزای نقدی درجه شش محکوم می‌شود.

این حکم در مورد قائم مقام قانونی اشخاص مذکور نیز که با وجود علم به زوجیت، آن را در دادگاه انکار کند یا علی‌رغم علم به عدم زوجیت با طرح شکایت کیفری یا دعوای حقوقی مدعی زوجیت گردد، جاری است.

بیشتر بدانید:

ادله اثبات جرم – نکات مهم

مجازات جرم

مجازات جرم، حبس درجه شش که شش ماه تا دو سال زندان است یا جزای نقدی از شش میلیون تا بیست و چهار میلیون تومان (طبق آخرین اصلاحات قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۹) است.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی و اعطای وکالت با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

سوالات متداول

۱- آیا جرم انکار زوجیت در دادسرا محقق می شود؟

اگر انکار در دادگاه صورت پذیرد جرم واقع می شود. انکار زوجیت در دادسرا جرم نیست.

۲- مجازات مقرر شامل چه کسانی می شود؟

با توجه به صراحت متن ماده قانونی مجازات علاوه بر زن و مرد، شامل قائم مقام قانونی و جانشین آنها در صورت ارتکاب نیز می شود.

۳- آیا صرف انکار بی اساس موجب وقوع جرم می شود؟

انکار بی اساس باید ثابت گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *