جرم عدم ثبت رجوع مرد به زوجیت

جرم عدم ثبت رجوع مرد به زوجیت
زهرا شریفی

 

جرم رجوع به زوجیت عبارت از عدم ثبت رجوع در طلاق رجعی به طور عامدانه و عالمانه ظرف مهلت مقرر قانونی از سوی مرد می باشد.

در طلاق از نوع رجعی زوج ظرف سه ماه از تاریخ اجرای صیغه طلاق می تواند به زندگی زناشویی رجوع نماید. رجوع عمل حقوقی ایقاع است که صرفاً با خواست و اراده مرد واقع می شود.

رجوع به زوجیت چیست؟

در طلاق از نوع رجعی، مرد حق رجوع به زوجیت را خواهد داشت. با رجوع مرد، بدون خوانده شدن صیغه نکاح مجدد زندگی زناشویی سابق ادامه می یابد. مرد می بایست رجوع به زوجیت را در دفتری که طلاق را اجرا نموده، ثبت کند.

رجوع با هر لفظ و فعلی صورت می گیرد لیکن مرد باید قصد رجوع داشته باشد و آن را به طریقی اعلام کند. حق رجوع مرد مختص طلاق رجعی است. در طلاق بائن رجوع وجود ندارد.

ارکان تشکیل دهنده جرم

برای تحقق جرم عدم ثبت رجوع به زوجیت باید ارکان تشکیل دهنده آن که عنصر مادی، معنوی و قانونی است وجود داشته باشد. فقدان هر یک یا شبهه در آن مانع وقوع جرم می گردد.

بیشتر بدانید:

حق رجوع مرد و شرایط آن

رکن مادی جرم با ترک فعل و عدم ثبت رجوع ظرف یکماه محقق می شود. طبق ماده ۴۹ قانون حمایت خانواده مرد بایستی ظرف یکماه خواه رجوع لفظی باشد خواه فعلی، اقدام به ثبت رسمی آن نماید. جرمی آنی است و با انقضای مدت زمان مقرر و عدم ثبت محقق می شود.

رکن معنوی یا روانی جرم سوء نیت عام است. مرتکب به طور عمدی و با علم به اینکه ثبت رجوع در مدت یکماه لازم است با این حال از ثبت امتناع می‌ورزد. جرمی مطلق است و نیازمند حصول نتیجه نمی باشد.
رکن قانونی جرم ماده ۴۹ قانون حمایت خانواده است.

ماده ۴۹ قانون حمایت خانواده

ماده ۴۹: “چنانچه مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی به ازدواج دائم، طلاق یا فسخ نکاح اقدام یا پس از رجوع تا یک ماه از ثبت آن خودداری یا در مواردی که ثبت نکاح موقت الزامی است از ثبت آن امتناع کند، ضمن الزام به ثبت واقعه به پرداخت جزای نقدی درجه پنج و یا حبس تعزیری درجه هفت محکوم می‌شود.

این مجازات در مورد مردی که از ثبت انفساخ نکاح و اعلام بطلان نکاح یا طلاق استنکاف کند نیز مقرر است.”

بیشتر بدانید:

جرم عدم ثبت نکاح

مجازات جرم

مجازات جرم جزای نقدی درجه پنج معادل بیست و چهار تا پنجاه میلیون تومان یا حبس تعزیری درجه هفت که نود و یک روز تا شش ماه است. معمولاً متهم به جزای نقدی محکوم می گردد.

علاوه بر آن، بدون نیاز به ثبت دادخواست مستقل از سوی شاکی(زوجه) دادگاه ضمن صدور حکم، مرتکب را به ثبت رجوع به زوجیت ملزم می نماید.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی و اعطای وکالت با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

سوالات متداول

۱- مرد چگونه می تواند رجوع را به زوجه اعلام کند؟

از طریق اظهارنامه یا عمل زناشویی و یا هر گفتار و رفتاری که بیانگر رجوع باشد.

۲- کدام دادسرا صالح به رسیدگی است؟

دادسرای محل دفترخانه ای که در آن طلاق اجرا شده است.

۳- اگر مرد پس از شکایت اقدام به ثبت کند آیا جرم منتفی است؟

با گذشت یک ماه از تاریخ رجوع و عدم ثبت آن، جرم واقع شده و با ثبت بعدی جرم منتفی نمی شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *