نمونه دادخواست اعلام بطلان معامله ملک

زهرا شریفی

 

اعلام بطلان معامله ملک از دعاوی شایع محاکم حقوقی محسوب می شود. دادخواست بطلان توسط کسی ارائه می شود که به نحوی از انحاء ملک وی یا حقوق قانونی وی ناشی از  معامله ملک مورد تعرض واقع شده است.

بطلان معامله ملک چیست؟

اعلام بطلان معامله ملک از دعاوی شایع محاکم حقوقی محسوب می شود. طبق ماده ۱۹۰ قانون مدنی طرفین می بایست شرایط اساسی صحت معاملات را رعایت کنند در غیر این صورت با توجه به مقررات مزبور می توان دعوی اعلام بطلان معامله اقامه نمود. این شرایط عبارتند از: قصد و رضای طرفین، اهلیت طرفین، معین بودن مورد معامله و مشروعیت جهت معامله.

به موارد مذکور، جعلی بودن معامله، مستحق للغیر بودن مبیع، صوری بودن، معامله به قصد فرار از دین، معامله عین معین که در زمان قرارداد وجود نداشته است به استثنای قراردادهای پیش فروش، در توقیف بودن ملک مورد معامله از سوی مراجع قضایی، شبه قضایی و اداری و موارد دیگر را باید اضافه نمود.

جزئیات دعوی اعلام بطلان معامله

دعوی اعلام بطلان معامله دعوایی مالی است و در دادگاه حقوقی محل ملک رسیدگی و منتهی به رای می شود. هزینه دادرسی دادخواست برابر ۳/۵ درصد ارزش منطقه ای ملک محاسبه و پرداخت می شود. ارزش منطقه ای املاک بر اساس منطقه بندی املاک توسط کمیسیون تقویم اداره کل دارایی هر ساله تعیین و ابلاغ می گردد.

حکم صادره اعلامی است و دادگاه ضمن حکم، معامله منعقده بین طرفین را باطل اعلام می کند. از این تاریخ به بعد آثار بطلان بر آن و قراردادهای بعدی اگر معامله شده است ایجاد می شود. در این صورت خواهان بطلان معامله اول و معاملات بعدی را از دادگاه درخواست می کند.

باید توجه داشت، در هر پرونده با توجه به ادله و شرایط موجود دادخواست تنظیم می گردد. دادخواست ذیل جهت آشنایی با نحوه نگارش این گونه دعاوی آورده می شود.

نمونه دادخواست اعلام بطلان معامله ملک

خواهان:…

خواندگان: ۱- …  ۲- ….

وکیل خواهان: زهرا شریفی وکیل پایه یک دادگستری

خواسته: تقاضای اعلام بطلان معامله شماره … تاریخ … مبنی بر انتقال ملک با مشخصات ثبتی ….   فی مابین خواندگان مقوم به ارزش منطقه ای ….. ریال بعلاوه خسارات دادرسی.

ادله و منضمات دادخواست: وکالتنامه الکترونیکی وکیل، سند مالکیت، حکم قطعی محکومیت به پرداخت مهریه، اجرائیه های صادره و ابلاغ شده به خوانده، مبایعه نامه فی مابین خواندگان.

ریاست محترم دادگاه حقوقی

باسلام احتراماً به استحضار عالی می رساند: خواهان به موجب سند ناحیه شماره … زوجه دائمی خوانده ردیف اول می باشد. متعاقب اختلافات به وجود آمده، خواهان مهریه خود را به اجرا گذاشته که پس از طی مراحل قانونی منتهی به صدور دادنامه قطعی مبنی بر پرداخت مهریه شده است.

اخیراً و بعد از صدور دادنامه قطعی کاشف به عمل آمده، خوانده ردیف اول ملک موضوع خواسته را که در آن تصرف دارد به موجب مبایعه نامه به خوانده ردیف دوم منتقل نموده است. با توجه به اینکه معامله مذکور به طور صوری و به قصد فرار از ادای دین منعقد شده و همچنین هیچ گونه ثمنی بین طرفین رد و بدل نشده است، درخواست رسیدگی و صدور حکم به اعلام بطلان معامله فی مابین بعلاوه خسارات دادرسی مورد استدعاست.  با احترام

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی و تنظیم دادخواست با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید. شما می توانید برای تنظیم شکواییه، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و بررسی مدارک با ما در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *