دادخواست مطالبه نفقه فرزند

زهرا شریفی

 

دادخواست نفقه فرزند در نتیجه عدم‌ پرداخت هزینه های زندگی و مسکن به طرفین کسی ‌که قانوناً ملزم به پرداخت نفقه است ارائه می شود.

نفقه فرزند و اقارب عبارتند از مسکن، البسه، غذا و اثاث البیت به قدر رفع حاجت و با در نظر گرفتن استطاعت انفاق کننده می باشد. بنابراین با دادخواست مطالبه نفقه از سوی فرزند، دادگاه با توجه به توانگری منفق اعم از پدر و جد پدری و ندار بودن مستحق نفقه حکم به پرداخت نفقه صادر می نماید.

مصادیق نفقه فرزند چیست؟

نفقه فرزند و اقارب عبارتند از مسکن، البسه، غذا و اثاث البیت به قدر رفع حاجت و با در نظر گرفتن استطاعت انفاق کننده. بنابراین پیرو دادخواست مطالبه نفقه فرزند دادگاه با توجه به توانگری منفق اعم از پدر و جد پدری و ندار بودن شخص مستحق نفقه حکم به پرداخت نفقه صادر می نماید.

نفقه دختر تا زمان شوهر یا اشتغال به شغل برعهده منفق می باشد. نفقه پسر تا سن هجده سالگی و آمادگی به اشتغال است مگر در حال تحصیل و دانشگاه باشد که تا آن زمان ادامه می یابد.

شروط الزام به نفقه

شروط تحقق نفقه اقارب عبارتند است از:

۱- فرزند ندار بوده و نتواند به وسیله اشتغال به شغلی وسایل گذران زندگی را تامین کند.

۲- استطاعت و تمکن مالی منفق بدون اینکه با پرداخت نفقه در وضعیت زندگانی وی اختلال به وجود آید.

با دعوای مطالبه نفقه فرزند و با احراز این دو شرط و عدم پرداخت، حکم به محکومیت منفق صادر می گردد. دادگاه در این مورد تعهدات و وضع زندگانی شخص منفق (خوانده) را مدنظر قرار می دهد.

چه کسانی عهده دار نفقه فرزند هستند؟

پس از ثبت دادخواست مطالبه نفقه فرزند، دادگاه بررسی می کند چه کسی یا کسانی قانوناً عهده دار پرداخت نفقه می باشند.

نفقه فرزند در مرتبه اول بر عهده پدر است. در صورت فوت یا عدم توانایی وی بر عهده جد پدری قرار می گیرد. در صورت فوت یا عدم توانایی وی بر عهده مادر است. اگر مادر فوت شود یا ناتوان در پرداخت نفقه باشد، برعهده اجداد و جدات مادری و جدات پدری به تساوی می باشد.

فرزند فقط می تواند نفقه جاریه را مطالبه کند و حقی بر نفقه ایام گذشته نخواهد داشت. لذا محاسبه نفقه از تاریخ ثبت دادخواست به بعد ملاک حکم خواهد بود.

شرایط دادخواست

دعوای مطالبه نفقه فرزند به دادگاه خانواده محل اقامت فرزند تقدیم می شود. دعوا مالی است. بر اساس تقویم خواسته، حسب مورد ۲/۵ یا ۳/۵ درصد مبلغ خواسته هزینه دادرسی پرداخت می گردد.

اگر خواهان توان پرداخت هزینه دادرسی را نداشته باشد ضمن دادخواست تقاضای اعسار از پرداخت هزینه دادرسی می دهد. در این صورت استشهادیه دو نفر شاهد که از وضع مالی وی و عدم تمکن مالی وی با خبر هستند ضمیمه دادخواست می گردد.

دادگاه ابتدا به خواسته اعسار رسیدگی نموده در صورت پذیرش آن، وارد رسیدگی ماهیتی به دعوای نفقه فرزند می شود.

 

ذکر این نکته ضروری است، تنظیم دادخواست صحیح مستلزم بررسی اسناد و مدارک در خصوص دعوی مورد نظر می باشد.

نمونه دادخواست نفقه فرزند

خواهان: فرزند دختر یا پسر

خوانده: پدر

وکیل خواهان: زهرا شریفی وکیل پایه یک دادگستری

خواسته: مطالبه نفقه فعلاً مقوم به ۲۵۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال تا صدور و اجرای رای بعلاوه خسارات دادرسی شامل هزینه دادرسی، حق الوکاله وکیل و هزینه کارشناس.

ادله و ضمائم دادخواست: تصویر مصدق کارت ملی و شناسنامه، اظهارنامه و سایر ادله موجود.

ریاست محترم دادگاه خانواده

با سلام به استحضار می رساند: به موجب اسناد موجود و پیوست، موکله دختر هفده ساله و مشغول تحصیل بوده که فاقد هر گونه شغلی می باشد. نظر به وقوع اختلاف بین پدر و مادر خواهان، خوانده که پدر وی است مدتها است از پرداخت نفقه فرزند بلاجهت استنکاف می نماید.

علیرغم فشار هزینه های زندگی و تحصیل، تاکنون مبلغی پرداخت ننموده است. اظهارنامه شماره… در مورخ … در این خصوص به وی ارسال شده لکن وی همچنان از پرداخت نفقه امتناع می نماید.

لذا با توجه به مراتب فوق درخواست محکومیت خوانده به پرداخت نفقه ماهیانه با جلب نظر کارشناس بعلاوه خسارات دادرسی مورد استدعاست. بدواً رسیدگی و صدور حکم اعسار از پرداخت هزینه دادرسی مورد تقاضا می باشد.  با احترام

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی و تنظیم دادخواست با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید. همچنین شما می توانید برای تنظیم شکواییه، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و بررسی مدارک با ما در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *