داوری در قرارداد پیش فروش ملک

داوری در قرارداد پیش فروش ملک
زهرا شریفی

 

داوری در قرارداد پیش فروش ملک: داوری به موجب قانون پیش فروش ساختمان (۱۳۸۹) اجباری است. الزامی بودن داوری در این قرارداد مستلزم این است که عقد پیش فروش به طور رسمی ثبت شده باشد.

در هر عقدی طرفین می توانند توافق کنند در صورت وقوع اختلاف رسیدگی به آن بر عهده داور مرضی الطرفین باشد.

در ادامه وکیل پیش فروش ملک به طور کاربردی به بررسی داوری در قرارداد پیش فروش عادی و رسمی، حقوق و تعهدات طرفین، نحوه تعیین داور، ارجاع اختلاف به وی، صدور رای و موارد مداخله دادگاه می پردازد.

ضمن اینکه شما می توانید برای مشاوره حقوقی، تنظیم دادخواست، شکواییه، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و بررسی مدارک با ما در تماس باشید.

داوری چیست؟

داوری به موجب قانون پیش فروش ساختمان (۱۳۸۹) امری اجباری است. اجباری بودن داوری در این قرارداد مستلزم این است که عقد پیش فروش به طور رسمی ثبت شده باشد. در هر عقدی طرفین می توانند توافق کنند در صورت وقوع اختلاف رسیدگی به آن بر عهده داور مرضی الطرفین باشد.

یکی از شیوه های حل و فصل اختلافات قراردادی رجوع به داور است. ممکن است داوری به موجب شرط ضمن عقد باشد یا ضمن موافقت نامه مستقل به قرارداد پیش فروش ملک ملحق گردد. در هر صورت این نوع حل اختلاف با توافق طرفین امکانپذیر است.

داوری دارای مزایا و معایبی است. مزایای آن عبارت است از: سرعت و سهولت در رسیدگی، انعطاف پذیری، هزینه کمتر، تخصصی بودن، انتخابی بودن و قطعیت رای با نظارت دادگاه.

بیشتر بدانید:

قرارداد داوری چه خصوصیاتی باید داشته باشد

عیوب آن که بسیار کم اهمیت تر از مزایا می باشد شامل محدودیت زمانی، قابلیت ابطال رای، عدم امکان صدور دستور موقت و قرار تامین خواسته و ناآشنایی داور به قوانین موضوعه است.

قرارداد پیش فروش ساختمان

یکی از عقود لازم به موجب ماده ۱۰ قانون مدنی، قرارداد پیش فروش ملک می باشد. در این عقد پیش فروشنده اعم از مالک یا سازنده متعهد می شود در موعد مقرر واحد آپارتمان را مطابق مشخصات مذکور در قرارداد ساخته و تحویل پیش خریدار دهد.

در مقابل، پیش‌خریدار متعهد می شود ثمن معامله را به اقساط طبق توافق پرداخت نماید. ممکن است زمان قرارداد هنوز در ملک ساخت و سازی نشده باشد ممکن است بخشی از آن ساخته شده باشد. در هر حال روابط حقوقی طرفین، مشمول مقررات پیش فروش ساختمان و توافق طرفین می باشد.

داوری در قرارداد پیش فروش

یکی از مواردی که طرفین قرارداد در زمان معامله در خصوص آن توافق می کنند حل و فصل اختلاف از طریق داوری است. طبق ماده ۲۰ قانون پیش فروش ساختمان داوری در این عقد اجباری است. موضوع اختلاف به هیئت سه نفره داوران مرضی الطرفین ارجاع می گردد.

بیشتر بدانید:

پیش فروش ساختمان – شرح آن – نکات کاربردی

لکن این امر مانع از این نمی شود در قرارداد عادی بین طرفین در صورت فقدان داوری، دادگاه به اختلاف رسیدگی نکند.

مقررات آمره قانون پیش فروش ساختمان جهت حمایت از حقوق پیش خریدار وضع شده است. لازمه اجرای مفاد آن، تنظیم قرارداد رسمی در دفترخانه بین پیش خریدار با مالک یا سازنده به عنوان مالکین رسمی ملک می باشد. اما اگر طرفین قرارداد را به طور عادی منعقد نمایند، در صورت پیش بینی داوری، حل اختلاف با داور خواهد بود.

نحوه ارجاع اختلاف به داوری

ممکن است در قرارداد، داوری به یک شخص یا هیئت سه نفره معین سپرده شده باشد. گاهی در مورد شخص خاصی توافق نمی شود. طرفین به طور کلی حل و فصل اختلاف را به داور مرضی الطرفین واگذار می کنند.

پس از وقوع اختلاف در قرارداد پیش فروش ملک، متضرر از طریق اظهارنامه خطاب به داور تعیینی موضوع اختلاف را اعلام و درخواست حل اختلاف می نماید. از تاریخ قبولی، سه ماه فرصت است به اختلاف رسیدگی، رای صادر شود و به طرفین ابلاغ گردد.

موضوعی به داور ارجاع می شود که ضمن قرارداد یا در توافق بعدی، طرفین در خصوص آن توافق نموده اند. در صورت عدم اختیار، داور صلاحیت رسیدگی نخواهد داشت در این صورت از طریق دادگاه طرح دعوی می شود.

رسیدگی دادگاه به اختلاف قرارداد پیش فروش

هرگاه طرفین در قرارداد، داوری قرار داده یا قرارداد رسمی تنظیم شده باشد، دادگاه صلاحیت رسیدگی به اختلافات طرفین را نخواهد داشت. در صورت طرح دعوی، دادگاه قرار رد دعوی صادر می نماید.

اما چنانچه داور از داوری استعفا دهد یا آن را انجام ندهد یا طرفین در انتخاب داور مرضی الطرفین به توافق نرسند، رسیدگی به اختلاف با دادگاه حقوقی خواهد بود که صلاحیت رسیدگی به اصل اختلاف را دارد.

محکوم علیه رای داوری قرارداد پیش فروش ملک، می تواند ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ به آن اعتراض کند. رسیدگی به اعتراض با دادگاه حقوقی می باشد

دادگاه با توجه به ماده ۴۸۹ قانون آیین دادرسی مدنی و مقررات آمره به اعتراض رسیدگی و رای بر تایید یا نقص حکم داوری صادر می گردد.

بیشتر بدانید:

ابطال رای داوری-چگونه رای را باطل کنیم

نمونه شرط داوری

در ذیل نمونه شرط داوری در قرارداد پیش فروش ملک آورد می شود.

“در صورت بروز هرگونه اختلاف ناشی از قرارداد و تعبیر و تفسیر مفاد آن، اختلافات ناشی از تعهدات فی مابین، فسخ، بطلان، اقاله قرارداد به داور آقای… ارجاع می گردد. رای داور برای طرفین لازم الاجرا و لازم الاتباع می باشد. ابلاغ رای داوری از طریق پست سفارشی به اقامتگاه قانونی طرفین در قرارداد یا آدرس اعلامی بعدی، قانونی خواهد بود. ”

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی و اعطای وکالت با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

سوالات متداول

۱- آیا طرفین می توانند اختلاف قرارداد پیش فروش را به هیئت داوری مرضی الطرفین ارجاع دهند؟

اصولاً قرارداد بر پایه اراده طرفین استوار است. لذا متعاملین می توانند به هر نحو در صورتی که مخالف مقررات امری نباشد توافق کنند.

ث- در چه صورتی داور می تواند اختلاف را به صلح خاتمه دهد؟

چنانچه این اختیار از سوی طرفین اعطا شده باشد. امکانپذیر است.

۳- آیا داور در قرارداد پیش فروش ملک اختیار صدور قرار تامین خواسته را دارد؟

به طور کلی صدور قرار تامین خواسته و دستور موقت در داوری ممنوع است.‌

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *