ماده ۲۱۷ قانون آیین دادرسی کیفری – تحلیل ماده

زهرا شریفی

ماده ۲۱۷ قانون آیین دادرسی کیفری
به منظور دسترسی به متهم و حضور به موقع وی، جلوگیری از فرار یا مخفی شدن او و تضمین حقوق بزه دیده برای جبران ضرر و زیان وی، بازپرس پس از تفهیم اتهام و تحقیق لازم، در صورت وجود دلایل کافی، یکی از قرارهای تامین زیر را صادر می کند:
الف – التزام به حضور با قول شرف
ب – التزام به حضور با تعیین وجه التزام
پ – التزام به عدم خروج از حوزه قضائی با قول شرف
ت – التزام به عدم خروج از حوزه قضائی با تعیین وجه التزام
ث- التزام به معرفی نوبه‏ ای خود به صورت هفتگی یا ماهانه به مرجع قضائی یا انتظامی با تعیین وجه التزام
ج – التزام مستخدمان رسمی کشوری یا نیروهای مسلح به حضور با تعیین وجه التزام، با موافقت متهم و پس از اخذ تعهد پرداخت از محل حقوق آنان از سوی سازمان مربوط
چ- التزام به عدم خروج از منزل یا محل اقامت تعیین شده با موافقت متهم با تعیین وجه التزام از طریق نظارت با تجهیزات الکترونیکی یا بدون نظارت با این تجهیزات
ح – اخذ کفیل با تعیین وجه الکفاله
خ – اخذ وثیقه اعم از وجه نقد، ضمانت‏ نامه بانکی، مال منقول یا غیر منقول
د – بازداشت موقت با رعایت شرایط مقرر قانونی
تبصره۱- در صورت امتناع متهم از پذیرش قرار تامین مندرج در بند (الف)، قرار التزام به حضور با تعیین وجه التزام صادر و در صورت امتناع از پذیرش قرارهای مندرج در بندهای (ب)، (پ)، (ت) و (ث) قرار کفالت صادر می‌شود.
تبصره۲- در مورد بندهای (پ) و (ت)، خروج از حوزه قضائی با اجازه قاضی ممکن است.
تبصره۳- در جرائم غیر عمدی در صورتی که به تشخیص مقام قضائی تضمین حقوق بزه‏ دیده به طریق دیگر امکان‏ پذیر باشد، صدور قرار کفالت و وثیقه جایز نیست.

 

تحلیل ماده ۲۱۷ قانون آیین دادرسی کیفری

✍ قرار تامین کیفری از سوی بازپرس، دادیار، دادستان، قضات محاکم بدوی و تجدیدنظر، قاضی کشیک، قاضی اجرای احکام، دادیار دادسرای دیوان عالی کشور صادر می شود.
▪︎ قرار تامین کیفری وقتی صادر می شود که تحقیقات کافی از شاکی و متهم شده باشد و متهم ادله کافی مبنی بر تبرئه خود از اتهام انتسابی ارائه نداده باشد.
▪︎ التزام به حضور با قول شرف خفیف ترین و بازداشت موقت شدیدترین قرارها است.
▪︎ میزان قرار صادره نمی تواند از خسارات وارده به مدعی خصوصی کمتر باشد.
▪︎ اگر قرار تأمین خواسته صادر شده و اموال متهم توقیف شده باشد، در میزان قرار تامین کیفری موثر خواهد بود.
▪︎ در قرار التزام با تعیین وجه التزام یا وجه التزام کیفری، مقام قضایی مبلغی تعیین می کند و به موجب آن متهم ملتزم می شود در موعد مقرر حاضر شود. اما اگر بدون عذر موجه حاضر نشود، مبلغ تعیینی را تودیع کرده یا اینکه اموال وی برابر قرار التزام توقیف می شود.
▪︎ در هر یک از قرار هایی که با تعیین وجه التزام صادر می شوند، وجه التزام جهت تضمین انجام تعهد در موعد مقرر تعیین می گردد.
▪︎ در قرارهای کفالت و وثیقه قرار قبولی صادر می شود. در قرار کفالت که مبلغی معین در آن با نظر دادگاه درج می شود، کفیل متعهد می شود در موعد مقرر متهم را نزد قاضی حاضر کند. اگر متهم را بدون عذر موجه حاضر ننماید وجه الکفاله از کفیل اخذ می شود. در قرار کفالت کفیل باید شخص ثالث باشد اما وثیقه گذار می‌تواند شخص ثالث یا متهم باشد. اموالی که دارای سند رسمی هستند قابل سپردن به عنوان‌ وثیقه در مرجع کیفری می باشند. وثیقه می تواند وجه نقد، ضمانتنامه بانکی، اموال منقول یا غیر منقول باشد.
▪︎ به غیر از بندهای “ج” و “چ” که صدور قرار تامین را منوط به موافقت متهم دانسته است، در بقیه موارد نیازی به موافقت متهم نمی باشد.
▪︎ مستخدمین دولتی شامل رسمی قطعی، رسمی آزمایشی، پیمانی و قراردادی می باشند.
▪︎ در مورد بند چ متهم متعهد می شود از منزل یا محل اقامت خود که در قرار درج می شود خارج نشود مگر جهت حضور نزد مقام قضایی.
▪︎ بازداشت موقت در جرائمی صادر می شود که مجازات قانونی آنها سلب حیات، حبس ابد، قطع عضو، جنایات عمدی که میزان دیه آنها ثلث دیه کامل یا بیشتر است، جرائم تعزیری درجه ۱ تا ۴، جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی درجه ۱ تا ۵، مزاحمت برای بانوان و اطفال، قدرت نمایی و ایجاد مزاحمت به وسیله چاقو یا هر نوع سلاح دیگر. در جرائم سرقت، کلاهبرداری، اختلاس، ارتشا، خیانت در امانت، جعل و استفاده از سند مجعول اگر متهم دارای یک فقره سابقه محکومیت قطعی در مورد هر یک از آنها باشد.
▪︎ صدور بازداشت موقت در صورتی جایز است که دلایل و امارات کافی مبنی بر توجه اتهام به متهم وجود داشته باشد.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *