ماده ۲۴۷ قانون آیین دادرسی کیفری – تحلیل ماده

زهرا شریفی

ماده ۲۴۷ قانون آیین دادرسی کیفری

بازپرس می‌تواند متناسب با جرم ارتکابی، علاوه بر صدور قرار تامین، قرار نظارت قضائی را که شامل یک یا چند مورد از دستورهای زیر است، برای مدت معین صادر کند:
الف- معرفی نوبه‏ ای خود به مراکز یا نهادهای تعیین شده توسط بازپرس
ب – منع رانندگی با وسایل نقلیه موتوری
پ- منع اشتغال به فعالیت های مرتبط با جرم ارتکابی
ت – ممنوعیت از نگهداری سلاح دارای مجوز
ث – ممنوعیت خروج از کشور
تبصره ۱- در جرائم تعزیری درجه هفت و هشت، در صورت ارائه تضمین لازم برای جبران خسارات وارده، مقام قضائی می‌تواند فقط به صدور قرار نظارت قضائی اکتفاء کند.
تبصره ۲- قرارهای موضوع این ماده ظرف ده روز قابل اعتراض در دادگاه صالح است. چنانچه این قرار توسط دادگاه صادر شود، ظرف ده روز، قابل اعتراض در دادگاه تجدید نظر استان می‌باشد.

 

تحلیل ماده ۲۴۷ قانون آیین دادرسی کیفری

✍ قرار نظارت قضائی به منظور اصلاح متهم و تضمین حقوق بزه دیده حسب مورد از سوی بازپرس یا دادگاه کیفری صادر می شود. قرار صادره ظرف ده روز قابل اعتراض در مرجع بالاتر می باشد.
▪︎ بازپرس می تواند در تکمیل قرار تامین کیفری که موارد آن در ماده ۲۱۷ قانون آیین دادرسی کیفری آمده است، یک یا چند قرار نظارت قضائی را برای مدت معین و متناسب با جرم ارتکابی صادر نماید.
▪︎ در تعیین هر یک از قرارهای نظارت قضائی می بایست نوع جرم ارتکابی و تناسب قرار با آن رعایت گردد. به عنوان مثال، در جرم تصادف رانندگی قرار منع رانندگی با وسایل نقلیه موتوری تعیین می شود و یا در شکار غیرمجاز قرار ممنوعیت از نگهداری سلاح غیرمجاز صادر می شود.
▪︎ قرار ممنوعیت خروج از کشور پس از تفهیم اتهام به متهم و با تعیین مدت آن صادر می شود. این در حالیست که قرار ممنوع الخروجی ماده ۱۸۸ قانون آیین دادرسی کیفری در موارد عدم حضور و عدم دسترسی به متهم صادر می شود و مدت آن الزاماً شش‌ماه بوده و غیر قابل اعتراض است. در حالیکه قرار ممنوع الخروجی ماده ۲۴۷ ظرف ده روز قابل اعتراض می باشد.
▪︎ اگر جرم ارتکابی درجه هفت و هشت باشد در صورت ارائه تضمین لازم جهت جبران خسارت وارده به بزه دیده از سوی متهم، مرجع قضائی می تواند مستقلاً (بدون قرار تامین کیفری) قرار نظارت قضائی صادر کند.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *