ماده ۲۷۹ قانون آیین دادرسی کیفری – تحلیل ماده

زهرا شریفی

ماده ۲۷۹ قانون آیین دادرسی کیفری

در کیفرخواست موارد زیر قید می‌شود:
الف – مشخصات متهم، شامل نام، نام خانوادگی، نام پدر، شهرت، سن، شغل، شماره ملی، شماره شناسنامه، تابعیت، مذهب، محل اقامت و وضعیت تاهل او
ب – آزاد، تحت قرار تامین یا نظارت قضائی بودن متهم و نوع آن و یا بازداشت بودن وی با قید علت و تاریخ شروع بازداشت
پ – نوع اتهام، تاریخ و محل وقوع جرم اعم از بخش، دهستان، روستا، شهر، ناحیه، منطقه، خیابان و کوچه
ت – ادله انتساب اتهام
ث – مستند قانونی اتهام
ج – سابقه محکومیت موثر کیفری متهم
چ – خلاصه پرونده شخصیت یا وضعیت روانی متهم
تبصره – هرگاه در صدور کیفرخواست، سهو قلم یا اشتباه بین صورت گیرد، تا پیش از ارسال به دادگاه، دادستان آن را اصلاح و پس از ارسال کیفرخواست به دادگاه، موارد اصلاحی آن را به دادگاه اعلام می کند.

 

تحلیل ماده ۲۷۹ قانون آیین دادرسی کیفری

✍ پس از صدور قرار جلب به دادرسی از سوی بازپرس، پرونده به منظور صدور کیفرخواست نزد دادستان ارسال می گردد. اگر دادستان با قرار صادره موافقت نمود کیفرخواست صادر می گردد که از وظایف دادستان به شمار می رود.
▪︎ موارد مقرر در ماده ۲۷۹ قانون آیین دادرسی کیفری الزاماً توسط دادستان در کیفرخواست قید می شوند.
▪︎ پس از صدور کیفرخواست پرونده به شعبه رسیدگی کننده عودت داده می شود تا جهت رسیدگی و صدور حکم به دادگاه کیفری ارسال شود.
▪︎ دادگاه کیفری حکم محکومیت و مجازات را بر اساس موارد مندرج در کیفرخواست صادر می کند.
▪︎ پس از تکمیل کیفرخواست ذیل آن توسط دادستان با درج نام و نام خانوادگی و سمت صادرکننده امضا می شود و تاریخ و شماره بر روی آن که سندی رسمی است قید می شود.
▪︎ در کیفرخواست ادله اثباتی مبنی بر اینکه جرم واقع شده است و دلایل انتسابی مبنی بر اینکه جرم توسط متهم واقع شده، ذکر می شوند. دادستان باید بر اساس اصول و موازین قانونی، مستندات و مواد قانونی جرم ارتکابی را قید نماید.
▪︎ دادستان در کیفرخواست موارد تخفیف یا تشدید مجازات را ذکر می نماید. برای مثال، سرقت در شب یا کارمند بودن متهم و… از جهات تشدید مجازات به شمار می روند. موارد مندرج در ماده ۳۸ قانون مجازات اسلامی جهات تخفیف مجازات است که در صورت وجود هر یک در کیفرخواست قید می شود مانند کهولت یا بیماری متهم.
▪︎ قید بازداشت متهم و مدت آن در اجرای حکم حبس یا مجازات جایگزین و کسر از آن محاسبه می گردد.
▪︎ موارد محکومیت موثر کیفری در ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی بیان شده است. به موجب آن محکوم علیه از حقوق اجتماعی در مدت معینی محروم می شود و پس از مدت مزبور از محکوم علیه اعاده حیثیت می گردد. سابقه محکومیت موثر کیفری از موجبات تشدید مجازات می باشد.
▪︎ اگر متهم دارای پرونده شخصیت باشد یا دلایلی مبنی بر حالات روانی وی وجود داشته باشد در تعیین مجازات موثر می باشد.
▪︎ چنانچه سهو قلمی در مندرجات کیفرخواست صورت گرفته باشد تا پیش از ارسال به دادگاه کیفری، توسط دادستان اصلاح می شود. بعد از ارسال، دادستان موارد اصلاحی را به دادگاه کیفری اعلام می نماید.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *