نمونه لایحه رد اعسار از پرداخت مهریه

زهرا شریفی

 

لایحه رد اعسار زوج از پرداخت مهریه اگر مستدل و قوی نگارش شود می تواند بر تصمیم‌ قاضی تاثیر بسزایی بگذارد. ممکن است اعسار و تقسیط مهریه در زمان مطالبه مهریه از اجراییات ثبت تقاضا شود‌. ممکن است پس از صدور حکم قطعی در دادگاه صورت پذیرد.

مهریه از جمله حقوق شرعی و قانونی زن محسوب می شود که از زمان عقد مالک آن می شود‌. مسلم است اگر زوج مانعی بر سر دستیابی زوجه به حقوق قانونی اش ایجاد کند، زوجه درصدد دفاع و از میان برداشتن موانع بر می آید.

طبق قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، محکوم علیه و محکوم له می توانند در مورد حکم اعسار و تقسیط درخواست تعدیل نمایند‌. این امر معمولاً از سوی مرد و برای افزایش مدت اقساط صورت می گیرد.

از این رو لازم است در پاسخ به دعوی اعسار زوج یا تعدیل آن و ایرادات موجه بر ادله وی، لایحه دفاعیه قوی و مستدل و مستند تنظیم گردد.

 

نمونه لایحه اعسار از پرداخت مهریه

ریاست محترم شعبه … دادگاه خانواده …
با سلام و احترام، در خصوص پرونده کلاسه … موضوع دعوی اعسار محکوم علیه رای مهریه که وقت رسیدگی مورخ … ساعت … تعیین و ابلاغ گردید، ضمن حضور در جلسه رسیدگی دفاعیات خویش را به شرح ذیل به استحضار عالی می رساند.
خواهان و خوانده به مدت ۲۳ سال با یکدیگر زندگی مشترک داشته اند که ماحصل آن دختر ۱۸ ساله است که با زوجه زندگی می کند.
مهریه عندالقباله ۲۵۰ سکه تمام بهار آزادی است که عندالمطالبه بر ذمه زوج برقرار است و هر زمان زوجه مطالبه کند زوج ملزم به پرداخت است.

طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی: به مجرد عقد زن مالک مهر میشود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.
با وقوع اختلافات فیمابین که از سالها پیش پدید آمده و ناسازگاری های زوج، زوجه مهریه اش را مطالبه کرد. پس از صدور رای قطعی محکومیت، زوج اقدام به اقامه دعوی اعسار از پرداخت محکوم به نمود.‌

دادگاه محترم در دادنامه اولیه میزان پیش پرداخت و اقساط را …. تعیین نمود. با اعتراض زوج، دادگاه تجدیدنظر میزان سکه ها را به … تعداد کاهش داد. مجدداً زوج اقدام به اقامه دعوی تعدیل اقساط نمود که در دادنامه بعدی از سوی آن شعبه میزان سکه ها… کاهش یافت.

مشخص است محاکم محترم رسیدگی کننده به دعوی اولیه اعسار و دعوی تعدیل، با توجه به شرایط فعلی و بعدی جامعه و پیش بینی موارد، اقدام به تعیین این تعداد پیش پرداخت و با فواصل زیاد یک سکه نموده اند‌‌.‌
خواهان با تاخیر بسیار و غیرموجه علیرغم گذشت مدت … از قطعیت دادنامه مهریه، از تعداد ۲۵۰ سکه ۱۰ سکه پیش پرداخت را با آزار و اذیت های بسیار و با صدور چندین باره حکم‌ جلب وی پرداخت نمود.‌

خواهان مدعی است خرج فرزند مشترکمان را می دهد! وی هیچگونه نفقه ای به دخترمان نمی‌دهد. مخارج خوراک و پوشاک و تحصیل وی را من از محل تعداد اندک سکه که با زحمت از وی گرفته ام‌ پرداخت می نمایم.

زوج منزل مشترک را ترک نموده است. خانه ای که زوجه و فرزند مشترک در آن زندگی می کنند استیجاری است. وی بارها تهدید نموده تا سررسید در آن خانه هستید و پس از آن خانه ای نمی گیرم.‌ ضمن اینکه تاکنون چندقسط اجاره را نیز نپرداخته است.

شغل وی آزاد و دوخت و نصب پرده است. ادعای وی بر نداشتن مال دروغ محض است و صرفاً برای این است که از زیر بار مسئولیت پرداخت حق و حقوق قانونی محکوم له شانه خالی کند.‌

 علیرغم محکومیت مدعی اعسار به پرداخت نفقه و قطعیت حکم در مورخه… و درخواست اجرا و بارها صدور حکم جلب نامبرده، تاکنون ریالی از مبلغ نفقه را پرداخت ننموده است.
شهود معرفی شده از سوی خواهان ناشناس هستند. افرادی غیر بوده که شناختی از اوضاع مالی خواهان دعوی ندارند.

قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی و مقررات آن راجع به اعسار محکوم علیه با نگاهی سختگیرانه و به نفع محکوم له وضع شده است. ضمن اینکه مقررات آمره این قانون در مورد وضعیت شهود و نحوه طرح دعوی اعسار باید دقیقاً رعایت شوند.

شهود عنوان کرده اند حقوق مدعی اعسار ۱۱ میلیون تومان است. اولاً که کار وی آزاد است و از محل دوخت و نصب پرده درآمد کسب می کند. ثانیاً چطور هر دو شاهد میزان دقیق حقوق وی را می دانند ولی خواهان فیش حقوقی خود را به دادگاه ارائه ننموده است!!

مشخص و مبرهن است ادعای شهود کذب محض است و شرعاً و قانوناً تاثیری در روند رسیدگی دعوای اعسار نخواهد داشت.
صورت اموالی که خواهان ضمیمه دادخواست نموده کذب محض است. مگر می شود همه حساب‌های بانکی صفر باشند! و بعد از این همه سال که مالی به زوجه و دخترش نداده اموالی نداشته باشد. در این مواقع محکوم علیه اموالش را جهت عدم دسترسی محکوم له به آن به دیگری منتقل می کند وی نیز اینطور عمل نموده است.

 اموال وی که مخفی نموده شامل موجودی واقعی حساب‌های بانکی و خانه ای در شهر تهران است که با انتقال آن به دیگری در دفتر املاک، وکالت نامه بلاعزل با همه اختیارات اخذ نموده است. بعلاوه یک دستگاه خودرو … که متعلق به وی است و وکالت آن را گرفته است.

همه اینها بخاطر این است که حقوق قانونی همسری که ۲۳ سال با وی زندگی مشترک داشته را ندهد. علاوه بر آن با استشهادیه و صورت اموال غیرواقع و ساختگی سعی در پایمال نمودن حقوق شرعی زوجه می نماید.

 خوانده زنی خانه دار و بدون هرگونه پشتوانه و درآمدی است. هزینه های زندگی فرزند مشترک و خودش را از محل سکه ای که خواهان پرداخت می کند تامین می نماید.‌ خواهان هیچ نفقه ای به وی و فرزند مشترک پرداخت نمی کند و آنها را بلاتکلیف و ندار رها نموده است.

بر فرض مبلغ سکه بالا رفته است، هزینه های زندگی هم سرسام آور شده است. ضمن اینکه خواتده همچنان در قید زوجیت خواهان است که نه به وی خرجی می دهد و نه وی را طلاق می دهد.‌
لذا نظر به مراتب معروضه و لزوم رسیدگی قانونی، شرعی و عرفی به موضوع و نه فقط استشهادیه و لیست اموال که به دروغ تنظیم شده اند و با درنظر گرفتن شرایط عسرت و تنگدستی خوانده و فرزند مشترک درخواست بطلان دعوای خواهان مورد استدعا و تمنا می باشد.  با تجدید احترام

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی و تنظیم لایحه دفاعیه با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *