نظریه مشورتی۷/۱۴۰۱/۱۲۲۲ – انتقال چک صیادی

وجه-التزام-اعتبار-اسنادی
مدیر سایت

 

ثبت چک در سامانه صیاد رویکردی نوین در مقررات چک محسوب می شود. از اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ صدور چک صرفاً با ثبت در سامانه امکانپذیر است. ظهر نویسی و انتقال، فرآیند مبادله چک محسوب می شود. همان گونه که ثبت چک الزامی قانونی است، انتقال آن نیز باید در سامانه صیاد ثبت گردد.

اگر انتقال(ظهرنویسی) چک ثبت نگردد و به صورت عادی با پشت نویسی چک صورت گیرد، دارنده ای که چک بدون ثبت به وی منتقل شده از مزایای اسناد تجاری محروم می شود.

این مزایا عبارتند از:

۱- مطالبه خسارت تاخیر تادیه از تاریخ سررسید.

۲- معاف شدن از پرداخت خسارت احتمالی در تامین خواسته.

۳- مسئولیت تضامنی امضاکنندگان چک.

در صورت عدم ثبت ظهرنویسی و انتقال چک در سامانه، چک تبدیل به سندی عادی و مدنی می شود. در این صورت خسارت تأخیر تأدیه از تاریخ مطالبه یا دادخواست محاسبه می شود.‌

 

نظریه مشورتی شماره ۷/۱۴۰۱/۱۲۲۲ – ۱۴۰۱/۱۲/۸ اداره حقوقی قوه قضائیه
شماره پرونده: ۱۲۲۲-۸۸-۱۴۰۱ح

استعلام:
وفق تبصره یک ماده ۲۱ مکرر قانون اصلاح صدور چک (اصلاحی ۱۴۰۰/۱/۲۹) ثبت انتقال چک در سامانه صیاد جایگزین پشت نویسی چک است. چنانچه دارنده چک پیش از صدور گواهی عدم پرداخت یا پس از اخذ این گواهی و با ظهرنویسی چک یا قید انتقال آن در گواهی عدم پرداخت، چک را به شخص ثالث انتقال دهد، با توجه به اینکه ظاهراً انتقال چک حتی پس از اخذ گواهی عدم پرداخت در سامانه صیاد امکانپذیر است، ماهیت این انتقال چیست؟ در فرض پذیرش دعواي دارنده فعلی، خسارت تأخیر تأدیه از چه زمانی محاسبه میشود؟ آیا خواهان استحقاق خسارت تأخیر تأدیه از تاریخ سررسید چک به جهت انتقال حقوق دارنده سابق به وي را دارد؟

پاسخ:
《اولاً، در فرض نخست که دارنده چک بدون ثبت در سامانه صیاد، چک را از طریق ظهرنویسی به دیگري انتقال داده است، با عنایت به تبصره یک ماده ۲۱ مکرر قانون اصلاح قانون صدور چک (اصلاحی ۱۴۰۰/۱/۲۹) این انتقال از شمول مقررات قانون یادشده و قانون تجارت مصوب ۱۳۱۱ خارج است و دارنده، دارنده موضوع قوانین یادشده محسوب نمیشود و روابط طرفین تابع عمومات قانون مدنی است و دارنده فعلی میتواند وجه آن را وفق مقررات قانون مدنی مطالبه کند. ثانیاً، در فرض دوم که دارنده چک پس از اخذ گواهی عدم پرداخت، چک را از طریق ظهرنویسی یا در برگ جداگانه به دیگري انتقال داده است، این انتقال از شمول مقررات قانون تجارت مصوب ۱۳۱۱ خارج است و این دارنده، دارنده موضوع قانون چک مصوب ۱۳۵۵ با اصلاحات و الحاقات بعدي محسوب نمیشود. ثالثاً، بنا به مراتب یادشده، هر دو فرض سؤال از شمول تبصره الحاقی به ذیل ماده ۲ قانون صدور چک (الحاقی ۱۳۷۶)و قانون استفساریه این تبصره مصوب ۱۳۷۷ مجمع تشخیص مصلحت نظام و رأي وحدت رویه شماره ۸۱۲ مورخ ۱۴۰۰/۴/۱ هیأت عمومی دیوان عالی کشور که خسارت تأخیر تأدیه چک را از تاریخ سررسید به رسمیت شناخته است، خارج است و محاسبه این خسارت بر اساس عمومات حاکم؛ از جمله ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی دادگاههاي عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ صورت میگیرد.》

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

2 دیدگاه دربارهٔ «نظریه مشورتی۷/۱۴۰۱/۱۲۲۲ – انتقال چک صیادی»

  1. سلام بنده یک چک را از فردی گرفته ام و فرد مذکور در سامانه صیاد به نام بنده ثبت نموده و بنده پس از دریافت چک بدون اینکه امضایی پشت چک داشته باشم چک را بابت خرید تحویل فرد دیگری داده ام و در سامانه صیاد نیز چک را انتقال داده ام در سرسید بعلت نبودی موجودی چک فرم شده و صادر کننده چک فراری شده است آیا دریافت کننده چک میتواند از بنده شکایت کرده و وجه چک را از من بگیرد؟

    1. زهرا شریفی

      باسلام و وقت بخیر، ملاک در مطالبه چک از ظهر نویس (شما) در چک های صیادی، ثبت انتقال در سامانه است بنابراین دارنده به استناد این می تواند وجه را از شما مطالبه کند. البته در دعوای دارنده چک علیه ظهرنویس باید موعد یکساله از تاریخ برگشت تا ثبت دادخواست رعایت شده باشد اگر تاریخ دادخواست بیش از یکسال از صدور گواهی عدم پرداخت باشد دعوا مردود است. در نهایت شما هر زمان می توانید علیه صادرکننده طرح دعوی کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *