وجه التزام کیفری چیست؟

وجه-التزام-کیفری-چیست؟
مدیر سایت

 

وجه التزام کیفری یکی از قرارهای تامین کیفری دادسرا محسوب می شود. با هدف دسترسی به متهم و حضور به موقع وی نزد قاضی و جلوگیری از فرار یا تبانی وی و از بین بردن آثار و دلایل جرم این قرار از سوی مرجع کیفری صادر می شود. وجه التزام کیفری در جرایم با اهمیت کمتر و به ندرت صادر می شود.

در قرار صادره، بازپرس یا دادیار مبلغی به عنوان وجه التزام تعیین و به موجب آن متهم متعهد می گردد در وقت تعیین شده پس از احضار نزد مقام دادسرا حاضر گردد در غیر این صورت متهم می بایست مبلغ قرار را پرداخت نماید.

در این مقاله وکیل کیفری تهران به طور کاربردی وجه التزام کیفری و شرایط آن را بیان می کند‌‌.

همچنین شما می توانید برای مشاوره حقوقی، تنظیم دادخواست، شکواییه، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و بررسی مدارک با ما در تماس باشید.

قرار تامین کیفری

قرار تامین کیفری وقتی صادر می شود که دلایلی مبنی بر مجرم بودن مشتکی عنه در پرونده وجود داشته باشد. در ردیف قرارهای تامین کیفری، قرار التزام به حضور در ردیف دوم بعد از التزام به حضور با قول شرف قرار گرفته است.

در قرار تامین کیفری با قول شرف، تعهد متهم جنبه اخلاقی دارد و ضمانت اجرای مالی ندارد. در وجه التزام کیفری علاوه بر تعهد اخلاقی، متهم متعهد به پرداخت مبلغ تعیین شده می شود.

بیشتر بدانید:

مراحل شکایت و تعقیب کیفری تا صدور حکم

ماده ۲۱۷ قانون آیین دادرسی کیفری: به منظور دسترسی به متهم و حضور به موقع وی، جلوگیری از فرار یا مخفی شدن او و تضمین حقوق بزه دیده برای جبران ضرر و زیان وی، بازپرس پس از تفهیم اتهام و تحقیق لازم، در صورت وجود دلایل کافی، یکی از قرارهای تامین زیر را صادر می کند:
الف – التزام به حضور با قول شرف
بالتزام به حضور با تعیین وجه التزام
پ – التزام به عدم خروج از حوزه قضائی با قول شرف
ت – التزام به عدم خروج از حوزه قضائی با تعیین وجه التزام
ث- التزام به معرفی نوبه‏ ای خود به صورت هفتگی یا ماهانه به مرجع قضائی یا انتظامی با تعیین وجه التزام
ج – التزام مستخدمان رسمی کشوری یا نیروهای مسلح به حضور با تعیین وجه التزام، با موافقت متهم و پس از اخذ تعهد پرداخت از محل حقوق آنان از سوی سازمان مربوط
چ- التزام به عدم خروج از منزل یا محل اقامت تعیین شده با موافقت متهم با تعیین وجه التزام از طریق نظارت با تجهیزات الکترونیکی یا بدون نظارت با این تجهیزات

و …

طبق ماده ۲۱۷ قانون آیین دادرسی کیفری، وجه التزام کیفری به عنوان ضمانت اجرای عدم حضور متهم در موعد مقرر تعیین شده است. اگر متهم حاضر نگردد، ملزم است مبلغ التزام را پرداخت نماید. در صورت عدم پرداخت، شاکی می تواند با جلب متهم یا توقیف اموالش خسارت وارده به خود را جبران نماید.

مبلغ وجه التزام حضور نباید کمتر از خسارت زیان دیده (شاکی خصوصی) باشد. مبنای صدور قرار تامین کیفری علاوه بر دسترسی به موقع به متهم، جبران ضرر و زیان وارده به شاکی نیز می باشد. دادگاه با توجه به اهمیت جرم، شخصیت مرتکب و سایر اوضاع و احوال قرار تامین مناسب صادر می نماید.

موارد عذر موجه عدم حضور متهم

موارد عذر موجه عدم حضور به موقع متهم در مرجع کیفری در ماده ۱۷۸ قانون آیین دادرسی کیفری بیان‌ شده است. این موارد عبارتند از:

ماده ۱۷۸: متهم مکلف است در موعد مقرر حاضر شود و اگر نتواند باید عذر موجه خود را اعلام کند. جهات زیر عذر موجه محسوب می‌شود:

الف- نرسیدن یا دیر رسیدن احضاریه به گونه‏ ای که مانع از حضور شود.
ب- بیماری متهم و بیماری سخت والدین، همسر یا اولاد وی که مانع از حضور شود.
پ- همسر یا یکی از اقربا تا درجه سوم از طبقه دوم فوت شود.
ت- ابتلاء به حوادث مهم از قبیل بیماریهای واگیردار و بروز حوادث قهری مانند سیل و زلزله که موجب عدم امکان تردد گردد.
ث- متهم در توقیف یا حبس باشد.
ج – سایر مواردی که عرفاً به تشخیص بازپرس عذرموجه محسوب می‌شود.
تبصره – در سایر موارد، متهم می‏ تواند برای یک بار پیش از موعد تعیین شده، بازپرس را از علت عدم حضور خود مطلع سازد و موافقت وی را اخذ نماید که در این مورد، بازپرس می‌تواند در صورت عدم تاخیر در تحقیقات، تا سه روز مهلت را تمدید کند.

اعتراض به قرار وجه التزام کیفری

اگر متهم به نوع قرار تامین صادره معترض باشد و تعهد ندهد، بازپرس قرار را به کفالت که قرار شدیدتری است تبدیل می نماید. دادسرا نمی تواند در این مورد قرار بازداشت موقت صادر نماید.

چنانچه بعد از صدور قرار کفالت از معرفی کفیل عاجز باشد، قرار بازداشت متهم تا معرفی کفیل صادر می گردد.

تفاوت وجه التزام و کفالت

قرار کفالت بعد از قرار التزام به حضور قرار گرفته است. این قرار در مورد جرایم مهم تر صادر می شود. به موجب آن قاضی دادسرا مبلغی مناسب با در نظر گرفتن خسارت شاکی خصوصی تعیین می نماید.

بیشتر بدانید:

قرار کفالت

طبق قرار کفالت شخص دیگری متعهد حاضر نمودن متهم در وقت رسیدگی می گردد. معمولاً در کفالت، فیش حقوقی یا جواز کسب توسط کفیل ارائه می گردد.

اما در قرار وجه التزام کیفری همانطور که پیشتر آمد، خود متهم متعهد می گردد در صورت عدم حضور به موقع مبلغ منعکس در قرار را بپردازد.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی و اعطای وکالت با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

۱- آیا متهم باید ابتدا وجه التزام را بپردازد؟

متهم تعهد کتبی مبنی بر حضور به موقع نزد بازپرس می دهد. در صورت خلف وعده بایستی مبلغ مندرج در قرار دادسرا را بپردازد.

۲- آیا فوت عمو متوفی عذر موجه محسوب می شود؟

یکی از موارد عذر موجه، فوت همسر یا اقرباء متهم تا درجه سوم از طبقه دوم ارث است. عمو در طبقه سوم قرار دارد و فوت وی عذر موجه نیست.

۳- اقسام قرار التزام به حضور در مرجع کیفری چیست؟

دو نوع است. التزام به حضور با قول شرف و التزام به حضور با تعیین وجه التزام.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *