وکیل اعاده دادرسی حقوقی و کیفری – وکیل تهران

زهرا شریفی

 

وکیل اعاده دادرسی حقوقی و کیفری تهران، یکی از طرق اعتراض فوق العاده نسبت به احکام قطعی محاکم، اعاده دادرسی است. ماده ۴۲۶ قانون آیین دادرسی مدنی در مورد احکام حقوقی و ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری در مورد احکام کیفری موارد اعاده دادرسی را بیان نموده است.

از این رو دفتر وکالت و مشاوره حقوقی شریفی با وکلای مجرب بهترین راهکار را در زمینه اعاده دادرسی نسبت به احکام دادگاه ها در پیش می گیرد.

ضمن اینکه شما می توانید برای مشاوره حقوقی، تنظیم دادخواست، شکواییه، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و بررسی مدارک با ما در تماس باشید.

اعاده دادرسی حقوقی

به گفته وکیل اعاده دادرسی حقوقی تهران، ماده ۴۲۶ قانون آیین دادرسی مدنی موارد اعاده دادرسی حقوقی را بیان نموده است. این موارد عبارتند از:

۱- موضوع حکم مورد ادعای خواهان نبوده باشد.
۲- حکم به میزان بیشتر از خواسته صادر شده باشد.
۳- وجود تضاد در مفاد یک حکم که ناشی از استناد به اصول یا به مواد متضاد باشد.
۴- حکم صادره با حکم دیگری در خصوص همان دعوا و اصحاب آن، که قبلا توسط همان دادگاه صادر شده است متضاد باشد بدون آن که سبب قانونی موجب این مغایرت باشد.
۵- طرف مقابل درخواست کننده اعاده دادرسی حیله و تقلبی به کار برده که در حکم دادگاه موثر بوده است.
۶- حکم دادگاه مستند به اسنادی بوده که پس از صدور حکم جعلی بودن آنها ثابت شده باشد.
۷- پس از صدور حکم، اسناد و مدارکی به دست آید که دلیل حقانیت درخواست کننده اعاده دادرسی باشد و ثابت شود اسناد و مدارک یاد شده در جریان دادرسی مکتوم بوده و در اختیار متقاضی نبوده است.

اعاده دادرسی کیفری

طبق ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری موارد اعاده دادرسی از حکم کیفری عبارتند از:

الف- کسی به اتهام قتل شخصی محکوم شود و سپس زنده بودن وی محرز گردد.
ب- چند نفر به اتهام ارتکاب جرمی محکوم شوند و ارتکاب آن جرم به گونه‏ ای باشد که نتوان بیش از یک مرتکب برای آن قائل شد.
پ – شخصی به علت انتساب جرمی محکوم شود و فرد دیگری نیز به موجب حکمی از مرجع قضائی به علت انتساب همان جرم محکوم شده باشد، به طوری که از تعارض و تضاد مفاد دو حکم، بی گناهی یکی از آنان احراز گردد.
ت- درباره شخصی به اتهام واحد، احکام متفاوتی صادر شود.
ث- در دادگاه صالح ثابت شود که اسناد جعلی یا شهادت خلاف واقع گواهان، مبنای حکم بوده است.
ج – پس از صدور حکم قطعی، واقعه جدیدی حادث و یا ظاهر یا ادله جدیدی ارائه شود که موجب اثبات بی گناهی محکوم علیه یا عدم تقصیر وی باشد.
چ- عمل ارتکابی جرم نباشد و یا مجازات مورد حکم بیش از مجازات مقرر قانونی باشد.

مهلت اعتراض و مرجع رسیدگی

مهلت اعاده دادرسی حقوقی بیست روز از تاریخ ابلاغ حکم قطعی به محکوم علیه است.

در این صورت وکیل اعاده دادرسی تهران با توجه به بندهای هفتگانه ماده ۴۲۶ و انطباق مورد اعتراض به هر کدام، اقدام به ثبت دادخواست و تنظیم لایحه دفاعیه در این مورد می نماید. رسیدگی به این اعتراض ضمن تشکیل جلسه رسیدگی با دادگاه صادرکننده حکم قطعی است.

اعاده دادرسی کیفری مهلت ندارد. بنابراین هر زمان محکوم علیه می تواند اعتراض نماید. اعتراض کیفری غیرحضوری بوده و در شعبات دیوان عالی کشور به آن رسیدگی می شود.

اعاده دادرسی ماده ۴۷۷

نوعی اعاده دادرسی حقوقی و کیفری به طور فوق العاده طبق ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری است. هرگاه رایی خلاف بین شرع صادر شود، محکوم علیه یا کسی که رای به ضرر وی صادر شده می تواند اعتراض نماید.

به گفته وکیل اعاده دادرسی تهران، این نوع اعاده دادرسی به عکس موارد قبل فقط مختص حکم‌ نیست بلکه قرار را نیز شامل می شود قرار رد دعوی، عدم استماع دعوی و غیره.

همچنین شامل احکام و قرارهای دیوان عالی کشور، سازمان قضائی نیروهای مسلح، دادگاههای تجدید نظر و بدوی، دادسراها و شوراهای حل اختلاف و دستور موقت نیز می گردد. اعتراض مزبور به موجب درخواست و لایحه دفاعیه است. لذا نیازی به دادخواست نمی باشد.

اعاده دادرسی ماده ۴۷۷، مهلت ندارد. درخواست به ضمیمه رای قطعی مورد اعتراض و سایر مستندات به واحد نظارت و پیگیری قوه قضائیه تقدیم می شود. اعتراض ثبت و در صورت وارد بودن آن به شعبه ویژه دیوان عالی کشور جهت رسیدگی ماهیتی ارسال می شود.

بهترین وکیل اعاده دادرسی تهران

بهترین وکیل اعاده دادرسی تهران کسی است که با تسلط و اشراف بر مقررات آیین دادرسی کیفری و حقوقی و تطبیق به موارد اعتراض، بهترین دفاعیه را انجام دهد.

برای این منظور لازم است قبلاً مدارک مربوط به اعتراض به طور جامع بررسی شوند. چراکه با بررسی مستندات است که می توان اقدامات ایده آل را در پیش گرفت.

کلام آخر

بر هیچ کس پوشیده نیست که هر فردی جایز الخطاست این امر قضات دادگستری را نیز در بر می گیرد. از این لحاظ قانونگذار علاوه بر طرق اعتراض عادی (واخواهی و تجدیدنظرخواهی) اعتراض فوق العاده (اعاده دادرسی، اعتراض ثالث و فرجام خواهی) را نیز پیش بینی نموده است.

از این رو وکیل اعاده دادرسی حقوقی و کیفری تهران جهت احقاق حقوق تضییع شده موکل از همه راهکارهای قانونی بهره خواهد گرفت.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی و اعطای وکالت با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *