اجازه خروج همسر از کشور

اجازه خروج همسر از کشور
زهرا شریفی

 

با وقوع عقد نکاح اجازه خروج زوجه از کشور با زوج است. با عقد زن تحت زوجیت مرد درآمده، حقوق و تکالیف و محدودیت هایی برایش ایجاد می گردد از جمله آن ممنوعیت خروج از کشور است.

طبق بند ۳ ماده ۱۸ قانون گذرنامه مصوب ۱۳۵۱ زنان شوهردار با موافقت کتبی همسرانش می توانند به خارج از کشور سفر کنند.

در ادامه اجازه خروج زن از کشور و شرایط آن بیان می گردد. بعلاوه شما می توانید برای مشاوره حقوقی، تنظیم دادخواست، شکواییه، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و بررسی مدارک با ما در تماس باشید.

اذن خروج زن از کشور

طبق ماده ۱۱۰۲ قانون مدنی با نکاح زن و مرد تحت زوجیت یکدیگر قرار می گیرند. به واسطه عقد حقوق و تکالیف هر یک در برابر یکدیگر برقرار می شود. با خوانده شدن صیغه نکاح زن به طور ضمنی از خروج از کشور ممنوع می شود. قبول زوجیت به معنای پذیرش شروط قانونی، عرفی و قراردادی می باشد.

چنانچه سن زوجه کمتر از ۱۸ سال باشد برای خروج از کشور نیاز به اجازه همسر دارد. در بسیاری موارد، مرد برای آزار و اذیت زوجه، غرض ورزی و باج خواهی از زن، مانع خروج وی از کشور می گردد.

انقضای مدت گذرنامه

اذن خروج از کشور از سوی مرد همیشگی نیست. با انقضای اعتبار گذرنامه برای صدور مجدد آن، اذن شوهر لازم است. اجازه صدور گذرنامه همسر به منزله این نیست که دیگر نمی تواند مانع خروج شود، بلکه مرد هر زمان می تواند با مراجعه به اداره گذرنامه و ارائه درخواست کتبی مانع خروج زن از کشور گردد.

اذن خروج از کشور مخصوص نکاح دائم است

با جاری شدن عقد نکاح، خروج زن از کشور با اجازه همسر صورت می پذیرد. این حکم در مورد نکاح دائمی بوده و نکاح موقت را در یر نمی گیرد. بنابراین با ازدواج موقت ولو به مدت طولانی باشد (صیغه نود و نه ساله) زن می تواند بدون محدودیت به خارج از کشور سفر کند.

اجازه خروج از کشور به موجب شرط ضمن عقد نکاح

زوجه می تواند ضمن عقد نکاح شرط خروج از کشور را قرار دهد. در این صورت، این شرط مانند سایر شروط بر عهده مرد قرار می گیرد و ملرم به ایفای آن می گردد. ضمن عقد می توانند هر شرطی که خلاف مقتضای ذات نکاح نباشد قرار داد.

یکی از این شروط اذن خروج از کشور به هر تعداد است. در ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی نمونه شروطی که می توان ضمن عقد آورد ذکر شده است. اگر با وجود شرط ضمن عقد مرد مانع خروج شود، زن می تواند الزام مرد به خروج را از دادگاه بخواهد.

بیشتر بدانید:

شروط ضمن عقد نکاح

اجازه خروج از کشور با اعطای وکالت بلاعزل

هر کس می تواند برای انجام کاری دیگری را نایب خود قرار دهد. برای دادن نیابت لازم است بین طرفین سند وکالت تنظیم شود. مرد می تواند به موجب وکالت بلاعزل به همسرش اجازه خروج از کشور را بدهد.

وکالت بلاعزل سندی رسمی است که به موجب آن موکل (مرد) حق عزل وکیل (زن) را از خود سلب و ساقط می نماید.

در این وکالت زوج حق مسافرت به خارج از کشور ولو کراراً و در هر زمانی را به زوجه اعطا می نماید. چون حق عزل وکیل ساقط شده زوج نمی تواند آن را فسخ کند یا از اجازه خود عدول کند.

بیشتر بدانید:

وکالت فروش ملک چیست؟ ویژگی ها و معایب آن

در این صورت زن می تواند با در دست داشتن وکالتنامه و سایر مدارک به اداره گذرنامه مراجعه نموده و از طرف شوهر رضایت نامه را امضا نماید.

چنانچه سفرهای زوجه بی رویه و برخلاف مصالح خانوادگی باشد، مرد می تواند دعوی ابطال وکالتنامه بلاعزل را اقامه نماید و بدینوسیله با حکم دادگاه مانع خروج زوجه گردد.

اقامه دعوی اجازه خروج از کشور

گاهی اوقات، زوجه به دلایلی از جمله معالجه، تحصیل و ملاقات پدر و مادر ضرورت ایجاب می کند از کشور خارج شود. به عبارتی، اختیارات شوهر در مورد منع خروج زن، مطلق نیست.

در مواردی که زوج به جهات واهی و غرض ورزانه مانع خروج زوجه می گردد، زوجه می تواند الزام زوج به اجازه خروج از کشور را از دادگاه درخواست نماید.

مستندات لازم مبنی بر ضرورت خروج زوجه، ضمیمه دادخواست می گردد. زن می تواند درخواست دستور موقت خروج از کشور را از دادگاه بنماید. دادگاه پس از احراز فوریت امر و اخذ تامین مناسب از زوجه، دستور موقت را صادر می نماید.

بیشتر بدانید:

ادله اثبات دعوی در دعاوی حقوقی

لغو دائمی ممنوعیت خروج زن از کشور

با وقوع طلاق رابطه زوجیت بین طرفین قطع می گردد. یکی از آثار آن، لغو دائمی ممنوعیت خروج زن از کشور می باشد. از تاریخ ثبت طلاق، زن می تواند به استناد طلاق نامه صادره راساً درخواست صدور گذرنامه نماید.

در مورد زوجه مطلقه از نوع رجعی، ثبت طلاق موکول به سپری شدن سه ماه از تاریخ اجرای صیغه و عدم رجوع مرد در این مدت است. در این نوع طلاق پس از ثبت (نه اجرا) محدودیت خروج زن از کشور رفع می گردد.

در طلاق بائن با اجرای صیغه، طلاق ثبت و از همان تاریخ محدودیت خروج زن از بین می رود. از دیگر موارد لغو دائمی ممنوعیت خروج، فسخ نکاح، انفساخ نکاح، بطلان و فوت شوهر می باشد.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی و اعطای وکالت با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

مواد قانونی مرتبط

ماده ۱۱۰۵ قانون مدنی

در روابط زوجین ریاست خانواده از خصائص شوهر است.

ماده ۶۵۶ قانون مدنی

وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود مینماید.

ماده ۱۸ قانون گذرنامه

برای اشخاص زیر با رعایت شرایط مندرج در این ماده گذرنامه صادر می‌شود:
۱ (اصلاحی ۱۳۸۰/۳/۲۳) – اشخاصی که کمتر از ۱۸ سال تمام دارند و کسانی که تحت ولایت و یا قیمومیت می‌باشند با اجازه کتبی ولی یا قیم آنان.
۲- مشمولین وظیفه عمومی با اجازه کتبی اداره وظیفه عمومی.
۳- زنان شوهردار ولو کمتر از ۱۸ سال تمام با موافقت کتبی شوهر و در موارد اضطراری اجازه دادستان شهرستان محل درخواست گذرنامه که مکلف است نظر خود را اعم از قبول درخواست یا رد آن حداکثر ظرف سه روز اعلام دارد کافی است. زنانی که با شوهر خود مقیم خارج هستند و زنانی که شوهر خارجی اختیار کرده و به تابعیت ایرانی باقی مانده‌اند از شرط این بند مستثنی می‌باشند.

 

سوالات متداول

۱- زوجه چگونه می تواند اختیار خروج از کشور را اخذ کند؟

زوجه می تواند ضمن سند ازدواج یا سند وکالت رسمی مستقل اجازه را بگیرد.

۲- آیا شرط خروج از کشور ولو هر چند بار ضمن عقد مشروع است؟

شرط صحیح است لکن نباید موجب سوءاستفاده گردد.

۳- آیا زوجه منقطعه برای خروج از کشور نیاز به اجازه همسر دارد؟

لزوم اجازه خروج از کشور مخصوص زوجه دائمی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *