اجرای حکم الزام به طلاق

اجرای حکم الزام به طلاق
زهرا شریفی

 

اجرای حکم الزام به طلاق ظرف شش ماه از تاریخ قطعیت حکم یا در صورت عدم اعتراض، پس از انقضای مهلت تجدیدنظرخواهی و فرجام خواهی می باشد.

الزام زوج به طلاق یا طلاق قضائی طلاقی است که به موجب آن دادخواست طلاق از سوی زن به دادگاه ارائه می شود. زوجه به ضمیمه دادخواست مدارک کافی مبنی بر عسر و حرج و سوء معاشرت مرد به دادگاه خانواده ارائه می دهد.

در ادامه وکیل طلاق تهران شرایط اجرای حکم طلاق را بیان می کند. همچنین شما می توانید برای مشاوره حقوقی، تنظیم دادخواست، شکواییه، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و بررسی مدارک با ما در تماس باشید.

حکم الزام مرد به طلاق

زوجه می تواند با تحقق یکی از شروط ضمن عقد نکاح و تحقق عسر و حرج پس از اثبات آن خود را مطلقه نماید.‌ برای این منظور دعوی طلاق با ضمائم کافی باید اقامه شود. پس از رسیدگی و صدور حکم الزام مرد به طلاق و سپری شدن دو مرحله اعتراض و قطعیت حکم، نوبت به اجرای آن می رسد.‌

برای اجرای حکم می بایست مقررات و مواعد آن طبق قانون‌حمایت خانواده رعایت شود. در غیر این صورت تگر در مهلت مقرر صیغه طلاق جاری نشود طلاق باطل می شود.

بیشتر بدانید:

طلاق به درخواست زن – شرایط و مراحل آن

نحوه اجرای حکم‌ طلاق

پس از صدور رای، مهلت تجدید نظر خواهی نسبت به حکم طلاق بیست روز از تاریخ ابلاغ حکم بدوی و مهلت فرجام خواهی بیست روز از تاریخ ابلاغ رای دادگاه تجدید نظر می باشد.
اگر زوج ظرف مدت شش ماه از تاریخ حکم قطعی حاضر به اجرای صیغه طلاق نشود، از باب قاعده “الحاکم ولی الممتنع “نماینده دادگاه (دادورز اجرای حکم) در غیاب زوج سند طلاق را امضا می نماید. دادگاه ضمن صدور حکم قید می کند در صورت امتناع زوج به اجرای صیغه طلاق، نماینده دادگاه اقدام به آن می نماید.

در طلاق رجعی مرد حق رجوع به زوجیت سابق را دارد. مرد می تواند در مدت عده رجوع کند.

بیشتر بدانید:

رجوع مرد – شرایط و آثار آن

در نتیجه زندگی مشترک از سر گرفته می شود بدون اینکه بین طرفین عقد نکاح مجدد خوانده شود. بنابراین طلاق رجعی با طلاق به دلیل عسر و حرجی سازگاری ندارد.

طلاق به واسطه تحقق عسر و حرج از نوع طلاق بائن است. بنابراین اگر آن را طلاق رجعی تلقی کنیم با عسر و حرج و مشقات زندگانی زوجه و ضرورت رهایی از آن وضعیت در تعارض است.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی در امور طلاق و اعطای وکالت با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

 

ماده ۳۳ قانون حمایت خانواده

مدت اعتبار حکم طلاق شش ماه پس ازتاریخ ابلاغ رای فرجامی یا انقضای مهلت فرجام خواهی است. هرگاه حکم طلاق از سوی زوجه به دفتر رسمی ازدواج و طلاق تسلیم شود، در صورتی که زوج ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ مراتب در دفترخانه حاضر نشود، سردفتر به زوجین ابلاغ می کند برای اجرای صیغه طلاق و ثبت آن در دفترخانه حاضر شوند. در صورت عدم حضور زوج و عدم اعلام عذر از سوی وی یا امتناع او از اجرای صیغه، صیغه طلاق جاری و ثبت می شود و مراتب به زوج ابلاغ می گردد. در صورت اعلام عذر از سوی زوج یک نوبت دیگر به ترتیب مذکور از طرفین دعوت به عمل می آید.

تبصره- دادگاه صادرکننده حکم طلاق باید در رای صادر شده بر نمایندگی سردفتر در اجرای صیغه طلاق در صورت امتناع زوج تصریح کند.

ماده ۳۷ قانون حمایت خانواده

اجرای صیغه طلاق با رعایت جهات شرعی در دفترخانه یا در محل دیگر و با حضور سردفتر انجام می گیرد.

 

سوالات متداول

۱- اگر طلاق ظرف مدت اجرا نگردد نتیجه چیست؟

دادنامه از اعتبار ساقط می شود.

۲- چنانچه مهریه پرداخت نشده باشد می توان طلاق را اجرا کرد؟

زوجه در این طلاق هر زمان می تواند مهریه را وصول کند.

۳- مهلت اجرا چقدر است؟

مهلت اجرای حکم الزام به طلاق ششماه از تاریخ صدور حکم قطعی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *