توقیف مال برای مهریه

زهرا شریفی

 

توقیف مال برای مهریه در اجرائیات اداره ثبت و در اجرای احکام‌ دادگاه بعد از صدور حکم قطعی و یا با صدور قرار تامین خواسته امکانپذیر است.

به منظور وصول مهریه از اموال زوج ابتدا باید نسبت به معرفی و شناسایی اموال اقدام سپس اقدامات توقیف صورت می گیرد.

در ادامه وکیل مهریه تهران دفتر وکالت و مشاوره حقوقی شریفی به طور کاربردی توقیف اموال در دعوی مهریه را بیان می کند.

بعلاوه برای مشاوره حقوقی تلفنی، حضوری، تنظیم دادخواست، شکواییه، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و بررسی مدارک خود با ما در تماس باشید.

نحوه توقیف مال در دعوی مهریه

مهریه مالی است که از زمان وقوع عقد زوجه مالک آن شده و ذمه زوج نسبت به آن مشغول می شود. اگر مهریه از نوع عندالمطالبه باشد هر زمان زن می تواند مطالبه کند. اگر عندالاستطاعه باشد با اثبات ملائت مالی مرد قابل وصول است‌.

اگر علیرغم مطالبه زوجه، زوج مهریه را پرداخت نکند یا ترتیبی برای پرداخت صورت ندهد، زن می تواند اقدام به توقیف اموال وی و فروش آنها نماید.

توقیف اموال مرد با معرفی زوجه یا شناسایی آن از طریق استعلام مراجع قانونی امکانپذیر است‌. اموال قابل توقیف شامل زمین، آپارتمان، سرقفلی، خودرو، حساب‌های بانکی، اوراق بهادار و سایر اموال به نام زوج می شوند.

مستثنیات دین از قاعده توقیف و فروش اموال بدهکار مستثنی هستند‌. در این صورت زوج با ارائه مدارک مبنی بر مستثنیات دین بودن مال توقیف شده درخواست رفع توقیف می نماید.

توقیف اموال شامل مال ششدانگ و مفروزی و مال مشاعی می شود‌. در صورت مشاعی بورن مال، به میزان طلب طلبکار به مزایده و فروش می رود.

مراجع توقیف اموال

زن می تواند هر زمان، خواه قصد طلاق داشته باشد یا نداشته باشد نسبت به وصول مهریه اقدام نماید.‌

مطالبه مهریه ابتدا از طریق اجرائیات اداره ثبت انجام می شود. برای این منظور درخواست اولیه از دفترخانه ثبت ازدواج زوجین صورت می گیرد. پس از آن با ارسال تقاضانامه و مدارک از سوی سردفتر به اداره اجرائیات، اموال زوج توقیف می شوند.‌

بیشتر بدانید:

توقیف اموال منقول و غیرمنقول و مراحل آن

زن علاوه بر اقدام در اجرائیات اداره ثبت، در دادگاه خانواده نیز می تواند در قالب قرار تامین خواسته یا در مرحله اجرای احکام‌ اموال مرد را توقیف کند.

در کل هر زمان اموالی از بدهکار شناسایی شود می توان توقیف نمود. ممکن است در اداره ثبت باشد یا در حین رسیدگی دادگاه به دعوای مهریه و یا پس از قطعیت حکم در مرحله اجرای احکام‌ باشد.‌

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی در مطالبه مهریه و اعطای وکالت با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

۱- بعد از توقیف اموال چه اقدامی می شود؟

بعد از توقیف که با دستور بازداشت به مراجع ذیربط می باشد، مال جهت ارزیابی به هزینه زوجه به کارشناس دادگستری ارجاع می شود.

۲- آیا مخارجی که زوجه متقبل شده قابل وصول است؟

مبلغ نهایی که از وجه حاصل از فروش اموال برداشت می شود شامل همه هزینه ها از جمله هزینه کارشناس و نیم عشر اجرایی می شود.

۳- اگر ملک متصرف زوج سابقه ثبت نداشته باشد چه اقدامی می شود؟

در توقیف مال برای مهریه ملک تحت تصرف زوج در صورت ادعای مالکیت وی یا حکم نهایی دادگاه در این مورد قابل توقیف است‌.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *