جرم ممانعت از ملاقات فرزند

جرم ممانعت از ملاقات فرزند
زهرا شریفی

 

جرم ممانعت از ملاقات فرزند زمانی واقع می شود که شخصی که طفل نزد وی است از ملاقات اشخاص ذیحق  با وی جلوگیری کند. در این صورت با احراز شرایط قانونی و ارکان متشکله جرم که در ادامه می آید مرتکب قابل تعقیب و کیفر می باشد.

در این مقاله وکیل کیفری تهران در خصوص جرم ممانعت از ملاقات فرزند می گوید.

همچنین شما می توانید برای مشاوره حقوقی، تنظیم دادخواست، شکواییه، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و بررسی مدارک با ما در تماس باشید.

حق ملاقات فرزند

یکی از حقوق پدر و مادر در مدتی که حضانت کودک بر عهده اش نیست، حق ملاقات فرزند مشترک است. در قانون حمایت خانواده به صراحت حق ملاقات ابوین آمده است. به موجب آن، دادگاه اقدام به تعیین تکلیف در صورت شکایت هر یک از پدر و مادر و یا ضمن دادنامه طلاق می نماید.

در این صورت، دادگاه با توجه به شرایط فرزند مشترک، مصلحت و وابستگی وی تعداد دفعات و مدت زمان ملاقات را تعیین می کند.

در مواردی نزدیکان کودک مانند پدر بزرگ و مادربزرگ یا برادر و خواهر وی درخواست ملاقات می کنند. در این موارد، با تقدیم دادخواست هر یک از افراد مذکور، دادگاه به اختلاف رسیدگی و با توجه به وابستگی عاطفی و مصلحت کودک و نحوه ملاقات تصمیم مقتضی اتخاذ می گردد.

جرم ممانعت از ملاقات فرزند چیست؟

یکی از مواردی که در قانون جرم شناخته شده و برای آن مجازات تعیین شده است، ممانعت از ملاقات فرزند با اشخاص ذی حق است. کسی که مسئول حضانت یا نگهداری از طفل است نمی تواند افراد صاحب حق را از ملاقات طفل محروم کند.

به دلیل اینکه ممانعت از ملاقات کودک می تواند تاثیرات ناخوشایندی بر روی روحیات و عواطف کودک بگذارد، این عمل جرم شناخته شده و شخص ممانعت کننده قابل تعقیب و مجازات می باشد.

بیشتر بدانید:

مراحل شکایت و تعقیب کیفری تا صدور حکم

ارکان تشکیل دهنده جرم

تحقق جرم ممانعت از ملاقات کودک مستلزم احراز سه رکن مادی، معنوی و قانونی جرم است. عدم وجود هر یک یا مخدوش بودن آنها مانع وقوع جرم می گردد.

رکن مادی جرم

یکی از عناصر متشکله جرم ممانعت از ملاقات فرزند، رفتار مادی و فیزیکی مرتکب است که شامل فعل و ترک فعل می شود. وقوع جرم با انجام فعل مانند اینکه مرتکب کودک را مخفی کرده و مانع ملاقات افراد ذیحق با وی گردد.

در مواردی که دادگاه زمان و مکان ملاقات را تعیین کرده ولی با حاضر ننمودن طفل در محلی که دادگاه تعیین نموده با ترک فعل مانع ملاقات فرزند گردد. برای شکل گیری رکن مادی جرم شرایطی لازم است:

۱- کودک در سن حضانت باشد. به عبارتی در مورد پسر تا قبل از سن پانزده سالگی و در خصوص دختر تا قبل از پایان نه سالگی تمام حق ملاقات وجود دارد. بلوغ فرزند زائل کننده این حق بوده و نمی توان در مورد آن ادعایی داشت و شکایت نمود.

۲- پدر یا مادر کودک و نزدیکان وی با توجه به وابستگی عاطفی و مصلحت کودک می توانند به جرم ممانعت از ملاقات با طفل شکایت نمایند.

۳- اتهام جرم ممانعت از ملاقات فرزند منتسب به پدر یا مادر کودک است. اگر شخص دیگری از طفل نگهداری کند و مانع ملاقات گردد مشمول این جرم نمی شود.

بیشتر بدانید:

حق ملاقات فرزند و شرایط آن

رکن معنوی یا روانی جرم

عنصر معنوی جرم، سوءنیت عام است. به عبارتی، مرتکب باید عالمانه و عامدانه مرتکب جرم گردد. عمداً یعنی ممانعت از ملاقات عمدی بوده و با سهل انگاری نباشد.

ارتکاب عالمانه یعنی با توجه به شرایط طفل، سن او و حق ملاقات کودک با دیگری، مرتکب جرم شود. جرم ممانعت از ملاقات فرزند با افراد ذیحق جرمی مطلق و غیر قابل گذشت می‌ باشد.

رکن قانونی جرم

ماده ۵۴ قانون حمایت خانواده در این مورد می گوید: هرگاه مسئول حضانت از انجام تکالیف مقرر خودداری کند یا مانع ملاقات طفل با اشخاص ذی‌حق شود، برای بار اول به پرداخت جزای نقدی درجه هشت و در صورت تکرار به حداکثر مجازات مذکور محکوم می‌شود.

مجازات جرم

طبق ماده ۵۴ قانون حمایت خانواده، مجازات جرم جزای نقدی درجه هشت است و مستقیماً در دادگاه کیفری ۲ رسیدگی می شود. با توجه به آخرین اصلاحات قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۹/۱۱/۸ هیات وزیران، میزان جزای نقدی جرم مذکور سه میلیون تومان است.

در صورت تکرار جرم توسط محکوم علیه پس از صدور رای قطعی و شکایت دوباره از وی این بار به حداکثر مجازات‌ محکوم می شود.

حق ملاقات بستگان کودک

طبق ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده: دادگاه ضمن رای خود با توجه به شروط ضمن عقد و مندرجات سند ازدواج، تکلیف جهیزیه، مهریه و نفقه زوجه، اطفال و حمل را معین و همچنین اجرت‌المثل ایام زوجیت طرفین مطابق تبصره ماده (۳۳۶) قانون مدنی تعیین و در مورد چگونگی حضانت و نگهداری اطفال و نحوه پرداخت هزینه‌های حضانت و نگهداری تصمیم مقتضی اتخاذ می‌کند. همچنین دادگاه باید با توجه به وابستگی عاطفی و مصلحت طفل، ترتیب، زمان و مکان ملاقات وی با پدر و مادر و سایر بستگان را تعیین کند. ثبت طلاق موکول به تادیه حقوق مالی زوجه است. طلاق در صورت رضایت زوجه یا صدور حکم قطعی دایر بر اعسار زوج یا تقسیط محکوم‌به نیز ثبت می‌شود. در هرحال، هرگاه زن بدون دریافت حقوق مذکور به ثبت طلاق رضایت دهد می‌تواند پس از ثبت طلاق برای دریافت این حقوق از طریق اجرای احکام دادگستری مطابق مقررات مربوط اقدام کند.

▪︎ ماده ۲۹ قانون حمایت از خانواده به صراحت حق ملاقات بستگان فرزند مشترک را بیان نموده است. دادگاه ضمن صدور حکم طلاق یا گواهی عدم امکان سازش با توجه به وابستگی عاطفی و مصلحت طفل چگونگی ملاقات کودک با بستگان وی را مشخص می نماید.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی در امور کیفری با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

سوالات متداول

۱- چطور می توان جرم ممانعت از ملاقات طفل را ثابت کرد؟

شاکی با ثابت نمودن سن، شرایط و وابستگی عاطفی طفل و به وسیله شهادت شهود یا اقرار متهم و سایر ادله جرم را ثابت می نماید.

۲- شاکی جرم چه کسی است؟

شاکی می تواند هر یک از پدر یا مادر و بستگان طفل باشد که به موجب حکم دادگاه حق ملاقات دارد.

۳- آیا می توان با دستور موقت درخواست ملاقات فوری طفل را نمود؟

با توجه به فوریت درخواست ملاقات طفل از سوی افراد ذی حق، قبل از دادخواست اصلی می توان دستور موقت ملاقات کودک را از دادگاه خانواده درخواست نمود.

1 دیدگاه دربارهٔ «جرم ممانعت از ملاقات فرزند»

  1. خداوند از،زن و مردی که با نادانی و از،روی لج بازی زندگی مشترک را داغون و فرزندان را تبدیل ب فرزند طلاق و سرنوشت بچه ها را نابود می‌کنند نخواهد بخشید .
    انجام جدایی از،روی خودخواهی و نفهمی .
    متاسفم .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *