داوری در قرارداد مشارکت در ساخت

داوری در قرارداد مشارکت در ساخت
زهرا شریفی

 

داوری ضمن قرارداد مشارکت در ساخت امری معمول در زمان تنظیم آن است. یکی از شیوه های حل و فصل اختلافات قراردادی داوری است. به موجب آن طرفین با وقوع اختلاف به جای مراجعه به دادگاه و صرف هزینه و وقت زیاد، حل اختلاف را به داور می سپرند.

در ادامه وکیل مشارکت در ساخت به طور کاربردی، داوری در قرارداد مشارکت در ساخت، نحوه ارجاع اختلاف و صلاحیت دادگاه در رسیدگی به اختلاف را بیان می کند.

همچنین شما می توانید برای مشاوره حقوقی، تنظیم دادخواست، شکواییه، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و بررسی مدارک با ما در تماس باشید.

داوری چیست؟

یکی از شیوه های حل و فصل اختلافات قراردادی، داوری است. طرفین ضمن عقد توافق می کنند حل و فصل اختلافات به جای دادگاه توسط داور مرضی الطرفین صورت بگیرد.

توافق بر داوری ممکن است به صورت شرط ضمن عقد در قرارداد مشارکت در ساخت بیاید یا به موجب موافقت نامه مستقل توافق شود. اگر ضمن عقد داوری شرط نشود، طرفین می توانند بعد از آن به موجب توافقی که ملحق قرارداد اصلی می شود، بر موضوع آن توافق کنند.

مزایای داوری عبارت است از: سرعت در رسیدگی، انعطاف پذیری در داوری، تخصصی بودن، لازم الاجرا بودن رای، بی طرفی، حفظ محرمانگی، هزینه کمتر‌ و انتخابی بودن.

بیشتر بدانید:

داوری و نکات مهم آن

تعهدات طرفین قرارداد مشارکت در ساخت

یکی از عقود لازم که مفاد آن برای طرفین لازم الرعایه است قرارداد مشارکت در ساخت می باشد. طبق ماده ۱۰ قانون مدنی طرفین می توانند هر شرطی که مخالف مقررات امری نباشد از جمله داوری را در قرارداد بیاورند.

طرفین قرارداد مشارکت در ساخت (مالک و سازنده) ضمن عقد تعهدات فی مابین را مشخص می کنند. هر یک در قبال اخذ امتیاز، انجام تعهداتی را بر عهده می گیرند.

مسلم است در طول هر قراردادی بین طرفین اختلافاتی به وجود می آید. به همین دلیل این امر را پیش بینی کرده و بندی به عنوان داوری می آورند. ممکن است یک شخص یا اشخاص معینی (سه نفر) برای این امر تعیین شود.

در مواردی صرفاً قید می شود حل و فصل اختلاف با داور مرضی الطرفین است. بهتر است داور ضمن عقد تعیین شده و حتی الامکان قرارداد به امضای وی نیز برسد.

بیشتر بدانید:

تعهدات مالک و سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت

حل اختلاف در قرارداد مشارکت در ساخت

در بسیاری مواقع،‌ مالک و سازنده ضمن عقد بندی جهت حل و فصل اختلافات که ممکن است در آینده حادث شود قرار می دهند. از این طریق با توجه به مزایای ذکر شده در داوری، بهتر می توان اختلافات فی مابین را حل نمود.

اختیار داور در رسیدگی به اختلاف بر اساس آن چیزی است که طرفین ضمن قرارداد یا بعد از آن توافق نموده اند. رفع اختلافات ناشی از تخلف از انجام تعهد و الزام هر یک از طرفین به انجام تعهد نمونه هایی از ارجاع به داوری در قرارداد مشارکت در ساخت می باشد.

نحوه ارجاع اختلاف به داوری

قراردادی که داوری دارد، با وقوع اختلاف، چنانچه مذاکره بین طرفین بی فایده باشد به جهت اینکه هر اختلافی باید حل شود و قرارداد پیشرفت کند، ذینفع به داور مراجعه می کند. معمولاً ارجاع اختلاف به داور جهت انجام آن از طریق ارسال اظهارنامه صورت می پذیرد.

در متن اظهارنامه، با اشاره به قرارداد مشارکت در ساخت، موضوع اختلاف خطاب به داور ابلاغ می گردد. داور باید قبولی خود را جهت انجام داوری اعلام نماید.

از تاریخ اعلام قبولی، داوری شروع شده و ظرف سه ماه داور می بایست رای را صادر و به طرفین ابلاغ نماید.

بیشتر بدانید:

مراحل رسیدگی در داوری

ابطال رای داور

رای داور نسبت به طرفین اختلاف لازم الاجرا و قطعی است. لکن ممکن است رای توسط دادگاه به عنوان مرجع نظارتی ابطال گردد.

رای داور قرارداد مشارکت در ساخت ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ از سوی محکوم علیه قابل اعتراض در دادگاه حقوقی می باشد. جهات ابطال رای داور ذیل ماده ۴۸۹ قانون آیین دادرسی مدنی ذکر شده اند.

مراجعه به دادگاه با وجود شرط داوری

اگر در قرارداد مشارکت در ساخت ارجاع اختلاف به داوری پیش بینی شده باشد، طرفین نمی توانند رفع اختلاف را به دادگاه واگذار کنند. اگر برخلاف این عمل شود و با وجود شرط داوری یا موافقت نامه داوری به دادگاه مراجعه شود، قرار رد دعوی صادر می گردد.

در مواردی که داور استعفا دهد، عدم توافق طرفین در انتخاب داور مرضی الطرفین، امتناع داور تعیینی از انجام امر محول شده و مواردی از این قبیل، رسیدگی به اصل اختلاف در صلاحیت دادگاه حقوقی خواهد بود.

نمونه شرط داوری

در ذیل نمونه شرط داوری در قرارداد پیش فروش ملک آورد می شود.

“در صورت بروز هرگونه اختلاف ناشی از قرارداد و تعبیر و تفسیر مفاد آن، اختلافات ناشی از تعهدات فی مابین، فسخ، بطلان، اقاله قرارداد به داور آقای… ارجاع می گردد. رای داور برای طرفین لازم الاجرا و لازم الاتباع می باشد. ابلاغ رای داوری از طریق پست سفارشی به اقامتگاه قانونی طرفین در قرارداد یا آدرس اعلامی بعدی، قانونی خواهد بود. ”

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی و اعطای وکالت با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

۱- آیا داور صلاحیت الزام سازنده به اخذ پایان کار و صورتمجلس تفکیکی را دارد؟

در صورت توافق طرفین در مورد موضوع اختلاف می توان رای بر الزام این موارد صادر نمود.‌

۲- اجرای رای داور به چه نحو است؟

مانند احکام قطعی دادگاه پس از صدور اجرائیه رای در واحد اجرای احکام دادگاه اجرا می شود.

۳- آیا می توان تایید فسخ قرارداد مشارکت در ساخت را به داور سپرد؟

در صورتی که طرفین بر آن توافق نموده باشند و شرایط فسخ طبق قرارداد مهیا باشد امکان صدور آن می باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *