عدم پرداخت نفقه زن و آثار آن

عدم پرداخت نفقه زن و آثار آن
زهرا شریفی

 

نفقه در لغت به معنای صرف کردن، تمام شدن، هزینه و خرج است. در نکاح دائم نفقه برعهده مرد است. اما پرداخت آن منوط به تمکین‌ زوجه می باشد. در نکاح منقطع زوجه نفقه ندارد مگر اینکه ضمن عقد شرط شده باشد.

با وقوع عقد، رابطه زوجیت بین طرفین شروع می شود. به موجب آن حقوق و تکالیف زوجین در مقابل یکدیگر برقرار می شود.

در مقاله حاضر وکیل خانواده تهران عدم پرداخت نفقه زوجه و آثار و شرایط آن را بیان می کند.

ضمن اینکه شما می توانید برای مشاوره حقوقی، تنظیم دادخواست، شکواییه، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و بررسی مدارک با ما در تماس باشید.

مصادیق نفقه زوجه

طبق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی: “نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض.”

نفقه شامل هر آن چیزی می شود که در شان زوجه بوده و به آن نیاز داشته باشد. هریک از موارد ماده ۱۱۰۷ جزئی از نفقه زن بوده و مرد می بایست آنها را تامین کند.

این موارد تمثیلی هستند بنابراین مصادیق دیگری را می توان با توجه به شرایط روز و عرف حاکم به آن اضافه نمود.

یکی از تکالیف مرد که با عقد نکاح ایجاد می شود، پرداخت نفقه زوجه دائم است. در محکومیت مرد به پرداخت، توانایی مالی زوج ملاک نمی باشد.

رابطه نفقه و تمکین

تمکین از مرد، تکلیف زن است که با عقد به وجود می آید. با شروع زندگی مشترک مرد وقتی ملزم به پرداخت نفقه می شود که زن از وی تمکین کند.

حضور در منزل مشترک ظهور در تمکین زوجه دارد مگر مرد عدم تمکین را ثابت کند. زوجه ای که با وجود تمکین، نفقه دریافت نکرده می تواند دعوی مطالبه نفقه ایام گذشته و حال را در دادگاه خانواده محل اقامت خود اقامه نماید.

بیشتر بدانید:

نفقه زن شامل چه مواردی می شود و مراحل مطالبه آن

در مواردی که مرد مدعی است زوجه تمکین نمی کند، می تواند دعوی تقابل الزام به تمکین در پرونده مطالبه نفقه مطرح نماید. در این صورت دادگاه به هر دو خواسته به صورت توامان رسیدگی و تصمیم‌ می گیرد.

عدم پرداخت نفقه و ایجاد حق طلاق زن

ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی: “در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجراء حکم محکمه و الزام او بدادن نفقه زن می‌ تواند برای طلاق به حاکم ‌رجوع کند و حاکم شوهر او را اجبار به طلاق مینماید ‌همچنین است در صورت عجز شوهر از دادن نفقه.”

ممکن است، درخواست طلاق از سوی زوجه به دلیل عدم پرداخت نفقه و عدم امکان الزام زوج به پرداخت آن باشد. ماده ۱۱۲۹ درخواست طلاق از سوی زوجه به دلیل عدم پرداخت نفقه را تجویز نموده است.

با صدور حکم قطعی محکومیت زوج به پرداخت نفقه و عدم اجرای حکم از سوی مرد، زن می تواند دعوی الزام زوج به طلاق را تقدیم کند.

طبق ماده ۳۳ قانون حمایت خانواده، اعتبار حکم الزام زوج به طلاق ۶ ماه از تاریخ قطعیت حکم می باشد.

بیشتر بدانید:

طلاق به درخواست زن – شرایط و مراحل آن

اگر مرد از اجرای حکم دادگاه امتناع کند، دادورز اجرای احکام به نمایندگی از طرف مرد در دفتر طلاق حاضر شده و طلاق اجرا و ثبت می شود.

این در حالی است که در طلاق توافقی چنانچه مرد ظرف سه ماه جهت اجرای طلاق حاضر نشود، زن نمی تواند وی را الزام نماید. ضمن اینکه اعتبار گواهی مزبور پس از انقضای سه ماه از تاریخ قطعیت ساقط می شود.

زن می تواند نفقه ایام گذشته و حال را مطالبه کند. صدور حکم الزام زوج به پرداخت نفقه گذشته می تواند قرینه بر این باشد که نفقه آینده از سوی زوج پرداخت نمی شود.

در این صورت، زوجه می تواند با اثبات عسر و حرج در نتیجه عدم دریافت نفقه و عدم اجرای حکم دادگاه، درخواست طلاق نماید.

وصف کیفری عدم پرداخت نفقه

عدم پرداخت نفقه علاوه بر اینکه الزام‌ مالی مرد را به دنبال دارد، به لحاظ کیفری نیز وی قابل تعقیب می باشد. در این صورت زوجه می تواند در صورت ۱- وقوع تمکین؛ ۲- استطاعت مالی زوج؛ ۳- عدم پرداخت نفقه، اقدام به شکایت کیفری ترک انفاق در دادسرای محل اقامت خود نماید.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی و اعطای وکالت با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

۱- اگر زوج در مرحله اجرا نفقه را بپردازد شرط طلاق محقق می شود؟

با پرداخت قبل از دعوی نمی توان به این دلیل طلاق گرفت.

۲- آیا عدم پرداخت نفقه در دوران عقد وصف کیفری دارد؟

وصف کیفری ندارد.

۳- آیا زن ناشزه نفقه دارد؟

نشوز زن و عدم تمکین زن، مجوز عدم پرداخت نفقه است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *