ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی – تحلیل ماده

زهرا شریفی

ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌ های بازدارنده) اصلاحی ۱۳۹۹/۲/۲۳

هرگاه اموال منقول یا غیرمنقول یا نوشته‌هایی از قبیل سفته و چک و قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای و‌کالت یا هر کار با اجرت یا بی اجرت به کسی داده شده و بنابراین بوده است که اشیاء مذکور مسترد شود یا به مصرف معینی برسد و شخصی که آن اشیاء نزد او بوده آنها را به ضرر مالکین یا متصرفین آنها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود نماید به حبس از سه ماه تا یک سال و شش ماه محکوم خواهد شد.

 

تحلیل ماده ۶۷۴ قانون مجازات تعزیرات

✍ هر کس مال منقول یا غیرمنقول یا هر نوشته، چک، سفته و امثال آن را که بنا بوده مسترد کند یا به مصرف معینی برساند به ضرر مالک یا متصرف آن را استعمال، تصاحب، تلف یا مفقود کند با احراز سوء نیت، مرتکب جرم خیانت در امانت شده است.
▪︎︎ به موجب اصلاحات قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۹ جرم خیانت در امانت جرمی قابل گذشت است. بنابراین با گذشت شاکی خصوصی قرار موقوفی تعقیب صادر و پرونده مختومه می شود. مطابق مقررات اخیر، مجازات قانونی آن حبس از سه ماه تا یکسال و نیم است.
▪︎ سپردن تحت عنوان اجاره، امانت، رهن و وکالت یا هر کار با اجرت و بدون اجرت می باشد.
▪︎ عنصر مادی جرم هر یک از استعمال، تصاحب، تلف یا مفقودی مال امانی است.
▪︎ استعمال به معنی به کار بردن و عمل کردن است. وقتی امین مال سپرده شده را در هدفی غیر از منظور امانتگذار به کار ببرد، آن را استعمال کرده است.
▪︎ تصاحب به معنی صاحب و مالک شدن است و به تصاحب مالکانه امین نسبت به مال امانی گفته می شود. در تاریخ مطالبه مال امانی از طریق اظهارنامه و انکار آن از سوی امین تصاحب محقق شده است.
▪︎ تلف یعنی نابود کردن و از بین بردن است. اگر مال امانی بدون تعدی یا تفریط امین به واسطه وقوع قوه قاهره تلف شود اقدام مجرمانه صورت نگرفته است. تعدی به معنای تجاوز از حدود اذن یا متعارف نسبت به مال یا حق دیگری است و با انجام فعل واقع می شود. تفریط عبارت از ترک فعلی است که به موجب قانون یا قرارداد برای حفظ مال لازم است.
▪︎ مفقود به معنی گم کردن و از دست دادن است. وقتی امین به قصد ایراد ضرر به مالک مال را ناپدید کند مرتکب جرم شده است.
▪︎ یکی از ارکان ضروری تحقق جرم، سپردن است و به موجب آن امین باید شی ء یا مال امانی را مسترد کند یا به مصرف معین برساند. اگر فعل سپردن مفقود یا مخدوش باشد جرم محقق نمی شود.
▪︎ رکن معنوی یا روانی جرم شامل سوء نیت عام و سوء نیت خاص است. سوءنیت عام به قصد و علم مرتکب در ارتکاب جرم گفته می شود. به عبارتی قصد ارتکاب و علم به‌ امانی بودن مال وجود داشته باشد.
▪︎ سوءنیت خاص یا قصد نتیجه عبارت است از اینکه امین به قصد ایراد ضرر به امانتگذار مرتکب فعل گردد. اقدامات موجب ضرر می تواند بالقوه یا بالفعل باشد. در هر حال باید ضرر به مالک یا متصرف صورت پذیرفته باشد.
▪︎ رکن قانونی جرم خیانت در امانت ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی است. با رعایت شرایط قانونی قابل تعلیق است و شروع به جرم ندارد.
▪︎ مرور زمان شکایت جرم یکسال از تاریخ وقوع جرم یااست. در مواردی که متضرر (شاکی) از وقوع جرم مطلع نبوده یا بنا به دلیلی دسترسی به شکایت نداشته باشد در نتیجه نتواند در مهلت مقرر شکایت کند، مرور زمان طرح شکایت، یکسال از تاریخ اطلاع یا امکان شکایت می باشد.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *