مهریه در طلاق توافقی

زهرا شریفی

 

مهریه یکی از حقوق مالی زن است که در انواع درخواست طلاق از جمله طلاق توافقی باید وضعیت آن مشخص شود.‌ در حقوق ایران مهریه حق زن است.

اصولاً مهریه به صورت عندالمطالبه است. زن هر موقع می تواند آن را مطالبه کند مگر از نوع عندالاستطاعه باشد. در صورت اخیر، با ملائت مالی مرد و اثبات آن از سوی زوجه قابل وصول خواهد بود. یکی از مواردی که حین طلاق توافقی دادگاه در خصوص آن تصمیم می گیرد، مهریه است.

در ادامه وکیل طلاق تهران به طور کاربردی، مهریه زن، نحوه تعیین تکلیف آن در طلاق توافقی و وصول آن را بیان می کند.

همچنین شما می توانید برای مشاوره حقوقی، تنظیم دادخواست، شکواییه، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و بررسی مدارک با ما در تماس باشید.

 مهریه و نحوه مطالبه آن

مهریه در کنار نفقه و اجرت المثل ایام زوجیت از حقوق مالی زن محسوب می شود. مهریه حقوق مستقل زن است که مطالبل آن ارتباطی با زندگی زناشویی، مدت آن، وقوع یا عدم وقوع طلاق ندارد. زوجین نی توانند در زمان طلاق به نحوی در خصوص آن با یکدیگر توافق کنند.

اصولاً با وقوع اختلاف، زن اقدام به مطالبه مهریه ما فی القباله می نماید. برای وصول مهریه، زن ابتدا از طریق اجرائیات ثبت اقدام می نماید. از این طریق اموال مرد شناسایی، معرفی، توقیف، مزایده و فروخته و از وجه حاصل مهریه وصول می گردد.

بیشتر بدانید:

مهریه و همه چیز در مورد آن

اگر به دلیل نبود مالی از مرد یا عدم دسترسی به آن، از طریق دادگاه خانواده دعوی مطالبه مهریه مطرح می گردد. در این بین ممکن است، طرفین جهت طلاق با یکدیگر توافق نمایند و ضمن توافق وضعیت حقوق مالی زن را مشخص نمایند در این صورت طبق آن تصمیم گیری می شود.

طلاق توافقی

اگر پس از وقوع اختلاف، طرفین قصد جدایی نمایند و با یکدیگر توافق نموده باشند می توانند از طریق طلاق توافقی اقدام نمایند. یکی از مواردی که ضمن طلاق باید در خصوص آن تعیین تکلیف شود، مهریه است.

ممکن است قبل از طلاق توافقی حکم محکومیت مرد به پرداخت مهریه صادر شده باشد. همینطور زوجه بخشی از اموال مرد را از طریق اجرای ثبت توقیف و به واسطه آن تمام یا قسمتی از مهریه پرداخت شده باشد.

اگر مهریه اخذ شده باشد تکلیف مشخص است. در غیر این صورت طرفین توافق می کنند چه میزان را زن وصول کند یا بذل کند. در اینجا با قبول مابذل (قبول آنچه زن از مهریه بخشیده است) از سوی مرد، صورتجلسه طلاق توافقی پس از درج سایر موارد به امضای قاضی و طرفین یا وکلای آنها می رسد.

بیشتر بدانید:

طلاق توافقی و مراحل آن

لزوم تعیین تکلیف مهریه در طلاق توافقی

طبق ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده که مقرر می دارد: “دادگاه ضمن رای خود با توجه به شروط ضمن عقد و مندرجات سند ازدواج، تکلیف جهیزیه، مهریه و نفقه زوجه، اطفال و حمل را معین و همچنین اجرت‌المثل ایام زوجیت طرفین مطابق تبصره ماده (۳۳۶) قانون مدنی تعیین و …. ثبت طلاق موکول به تادیه حقوق مالی زوجه است. طلاق در صورت رضایت زوجه یا صدور حکم قطعی دایر بر اعسار زوج یا تقسیط محکوم‌به نیز ثبت می‌شود. در هرحال، هرگاه زن بدون دریافت حقوق مذکور به ثبت طلاق رضایت دهد می‌تواند پس از ثبت طلاق برای دریافت این حقوق از طریق اجرای احکام دادگستری مطابق مقررات مربوط اقدام کند”.
مطابق ماده ۲۹ دادگاه مکلف است ضمن طلاق توافقی تکلیف مهریه زن را مشخص کند و ضمن گواهی عدم امکان سازش مراتب توافق طرفین را درج نماید. گواهی مزبور با اسقاط تجدیدنظرخواهی و فرجام خواهی طرفین یا وکلای آنها لازم الاجرا می باشد.

بیشتر بدانید:

تقسیط مهریه

بر اساس مندرجات رأی طلاق، مبلغی که ضمن آن در خصوص مهریه قید شده در زمان ثبت طلاق زن دریافت می نماید. چنانچه اعسار زوج مبنی بر تقسیط مهریه قطعی شده باشد یا زن به عدم دریافت در زمان طلاق رضایت دهد طلاق ثبت می شود.

طبق مجوزی که ماده ۲۹ قانون حمایت به زن اعطا نموده، وی می تواند در زمان طلاق توافقی مهریه را نگیرید و آن را موکول به بعد از طلاق نماید.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی و اعطای وکالت با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

۱- اگر مرد اقساط مهریه را پرداخت نکند چه اقدامی باید صورت داد؟

به درخواست محکوم له، حکم جلب و دستگیری مرد از سوی اجرای احکام دادگستری صادر می گردد.

۲- آیا در اجرای ثبت می توان درخواست جلب و ممنوع الخروجی مرد را نمود؟

در اجرائیات اداره ثبت، نمی توان درخواست جلب مرد را نمود. لکن زن می تواند ممنوع الخروجی مرد را تقاضا کند.

۳- اگر قبل از طلاق توافقی بخشی از مهریه مطالبه نشده باشد، بعد از طلاق می توان دادخواست داد؟

زن می تواند میزان مهریه ای که قبل از طلاق مطالبه نکرده را بعد از طلاق در هر زمانی مطرح کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *