نمونه شکواییه تصرف عدوانی واحد مشارکت در ساخت

نمونه شکواییه تصرف عدوانی واحد مشارکت در ساخت
زهرا شریفی

 

دعوی تصرف عدوانی واحد مشارکت در ساخت از دو جنبه کیفری و حقوقی قابل پیگیری است. جرم تصرف عدوانی طبق ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی(تعزیرات و مجازات‌ های بازدارنده) مصوب ۱۳۷۵ جرم انگاری شده است.

در حال حاضر شکواییه مزبور مستقیم در محاکم کیفری ۲ ثبت و رسیدگی می شود. به عبارتی جهت انجام تحقیقات مقدماتی به دادسرا ارسال نمی گردد.

دعاوی تصرف

دعاوی تصرف شامل تصرف عدوانی، ممانعت از حق و مزاحمت ملکی می باشند. این دعاوی خواه از جنبه کیفری خواه حقوقی، مختص اموال غیرمنقول بوده و در اموال منقول راه ندارند. دعاوی تصرف قابل تعقیب از طریق محاکم کیفری و حقوقی می باشند.

برای ثبت شکواییه تصرف عدوانی واحد قرارداد مشارکت در ساخت، می بایست سند مالکیت ملک مورد اختلاف به نام شاکی باشد. به عبارتی شروع تحقیقات مقدماتی در دادگاه با احراز مالکیت شاکی صورت می گیرد. پس از آن نوبت به سایر تحقیقات شامل بازجویی از طرفین و ارائه دلایل از سوی طرفین می رسد.

مجازات جرم سه ماه تا یکسال حبس تعزیری است. جرمی قابل گذشت است و صرفاً با شکایت شاکی خصوصی امکان تعقیب وجود خواهد داشت و با گذشت وی تعقیب موقوف می گردد.

این جرم، جرمی مستمر است. مستمر به این معنا که تا زمان قطع اعمال ارتکابی جرم مزبور ادامه دارد. از جرایمی نیست که در لحظه شروع و پایان پذیرد مانند قتل و ضرب و جرح عمدی. در جرایم مستمر امکان شکایت تا پایان استمرار رفتار مجرمانه امکانپذیر خواهد بود.

 

لازم به ذکر است، تنظیم شکواییه صحیح مستلزم بررسی اسناد و مدارک در خصوص دعوی مورد نظر می باشد. 

 

نمونه شکواییه تصرف عدوانی واحد مشارکت در ساخت

شکات: ۱- آقای… ۲- آقای… ۳- خانم…

مشتکی عنه: آقای…

وکیل شکات: زهرا شریفی وکیل پایه یک دادگستری

موضوع جرم: تصرف عدوانی نسبت به واحدهای ساخته شده ملک پلاک ثبتی …

محل وقوع جرم: نشانی ملک…

تاریخ وقوع جرم: جرم تصرف عدوانی چون جرمی است که ماهیت استمرار دارد تاریخ در آن لحاظ نمی شود.

ادله و منضمات شکواییه: وکالتنامه وکیل، اسناد مالکیت شکات، مدارک مبنی بر تکمیل واحدهای ساخته شده و آماده تحویل به شکات، تامین دلیل مبنی بر احراز تصرفات غیرقانونی متهم، شهادت شهود و سایر دلایل.

ریاست محترم دادگاه کیفری ۲

با سلام به استحضار عالی می رساند: شکات مالکین ساختمان واقع در… می باشند که جهت ساخت و ساز و نوسازی ملک را به مشتکی عنه واگذار می نمایند‌. برای اینکه آن را تخریب و تبدیل به چند واحد نوساز نموده و به مالکین تحویل نماید.

پس از انجام عملیات ساخت و ساز و تکمیل واحدها در حالی که آماده تحویل هستند، لکن طرف شکایت از تحویل واحدها به بهانه های واهی امتناع می نماید ضمن اینکه به ناحق واحدهای متعلق به شکات را تحت تصرف غیرقانونی خویش درآورده است.

لذا نظر به اینکه متهم عالمانه و عامدانه اقدام به رفتار مجرمانه نموده است و مستنداً به ماده ۶۹۰ قانون تعزیرات درخواست تحقیقات و رسیدگی و محکومیت مشتکی عنه مورد استدعاست.   با احترام

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی و تنظیم شکواییه با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید. همچنین شما می توانید برای تنظیم دادخواست، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و بررسی مدارک با ما در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *