نمونه دادخواست ابطال اجراییه چک

نمونه دادخواست ابطال اجراییه چک
زهرا شریفی

 

دادخواست ابطال اجراییه چک در مواردی ارائه می شود که شروط مقرر در ماده ۲۳ قانون صدور چک در چک موضوع دعوا رعایت نشده باشد. در این صورت به خواسته و ادله منضم به دعوی رسیدگی و در صورت حصول شرایط قانونی دستور توقف عملیات اجرایی صادر می گردد.

در ادامه وکیل چک تهران به بیان شرایط این دعوا و نحوه تنظیم دادخواست پرداخته است.

شرایط عدم امکان صدور اجرائیه چک

شرایط ابطال دادخواست اجرائیه چک عبارت است از:

۱- در متن چک، وصول وجه آن منوط به تحقق شرطی شده باشد.
۲- در متن چک قید شده باشد که چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی است.
۳- گواهینامه عدم پرداخت به دلیل دستور عدم پرداخت طبق ماده ۱۴ این قانون و تبصره‌های آن صادر شده باشد.

دستور عدم پرداخت چک از سوی صادرکننده یا قائم مقام وی ممکن است به ادعای وقوع جرائمی از قبیل سرقت، جعل، خیانت در امانت و همچنین مفقودی چک باشد.

صرف طرح شکایت کیفری یا مفقودی چک مجوز صدور ابطال اجراییه و توقف عملیات اجرایی نمی باشد بلکه خواهان می بایست دلایل قابل قبول به دادگاه ارائه دهد.

توقیف عملیات اجرایی

خواهان ضمن دادخواست ابطال اجراییه چک، توقف عملیات اجرایی را درخواست می کند قرار مزبور دستور موقت محسوب می شود.

اگر دادخواست ابطال اجراییه مورد پذیرش دادگاه صادرکننده دستور اجراییه واقع شود، پس از اخذ تامین مناسب از خواهان، عملیات اجرایی متوقف می شود مگر دلیل استنادی خواهان سند رسمی باشد. در مورد ابطال اجراییه چک مفقودی بدون اخذ تامین، عملیات اجرایی متوقف می شود.

 

لازم به ذکر است، تنظیم دادخواست صحیح مستلزم بررسی موردی اسناد و مدارک در خصوص دعوی مورد نظر می باشد. 

نمونه دادخواست ابطال اجراییه چک

خواهان…

خوانده…

وکیل خواهان: زهرا شریفی وکیل پایه یک دادگستری

خواسته: ۱- ابطال اجراییه چک به شناسه صیادی … تاریخ … عهده بانک … مبلغ … موضوع پرونده اجرائی کلاسه … شعبه دوم اجرای احکام دادگاه…۲- بدواً دستور موقت مبنی بر توقیف عملیات اجرایی.

ادله و منضمات دادخواست: وکالتنامه وکیل، تصویر مصدق قرارداد و سایر ادله موجود.

ریاست محترم دادگاه حقوقی

باسلام احتراماً به استحضار عالی می رساند: به موجب قرارداد و ادله و مدارک منضم دادخواست خواهان متعهد انجام عملیات توکاری مجتمع در حال ساخت بوده است. به منظور حسن اجرای تعهد یک فقره چک با مشخصات ستون خواسته به قید تضمینی به خوانده تحویل داده است.

علیرغم انجام به موقع تعهدات قرارداد، خوانده محترم به جای عودت چک اقدام به اقامه دعوی صدور اجرائیه چک موضوع دادخواست نموده است. لذا مستنداً به ماده ۲۳ قانون صدور چک و بند ب آن درخواست رسیدگی و ابطال اجراییه و بدواً توقیف عملیات اجراییه مورد استدعاست.  با احترام

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی و تنظیم دادخواست با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید. همچنین می توانید برای تنظیم شکواییه، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و بررسی مدارک با ما در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *