وکیل چک در تهران

وکیل چک در تهران
زهرا شریفی

 

وکیل چک تهران کسی است که با توجه به حقوق تضییع شده دارنده در نتیجه چک برگشتی، همچنین مقررات جاری اقدامات لازم قانونی را جهت احقاق حق وی صورت می دهد. چک سندی تجاری است که دارای مزایای خاص بوده و دارنده آن از طرق مختلف می تواند نسبت به وصول آن اقدام نماید.

با توجه به مقررات گوناگون در زمینه مطالبه و وصول چک، لازم‌ است اقدامات قانونی جهت احقاق حق از سوی وکیل مجرب چک در تهران صورت پذیرد.

چک چیست؟

وکیل چک در تهران

چک سندی عادی و مبین مبلغی پول است که در روابط مالی و تجاری میان اشخاص به جایگزینی وجه نقد مبادله می شود‌. همچنین سندی در حکم لازم الاجرا است به عبارتی، به طور مستقیم بدون رسیدگی دادگاه قابل وصول است. این خصوصیت در میان اسناد تجاری ویژه چک می باشد.

صدور چک فعلی مثبت است که با امضای آن عمل صدور محقق و کامل می گردد. چنانچه بخشی از قسمت های چک کامل نشده ولی امضا شده باشد، صدور چک صورت گرفته است.

بیشتر بدانید:

وجه التزام در چک و اسناد تجاری

با توجه به امتیازات تجاری این سند، وکیل چک تهران با بهره گیری از ویژگی های آن در مسیر وصول آن گام بر می دارد.

در حال حاضر چک های صادره صیادی و بنفش رنگ می باشند. پس از حصول توافقات فیمابین، صادرکننده ابتدا در سامانه چکاوک مشخصات آن را به همراه مشخصات دارنده ثبت می کند. پس از آن گیرنده وارد بخش مربوطه شده و پس از انطباق موارد مربوطه، آن را تایید نموده و متعاقباً کد رهگیری صادر می گردد.

انواع چک

طبق ماده ۱ قانون صدور چک، انواع چک عبارت است از:
۱- چک عادی،‌ چکی است که اشخاص عهده بانک‌ها به حساب جاری خود صادر می‌کنند و دارنده آن تضمینی جز اعتبار صادرکننده آن ندارد.
۲- چک تایید شده، چکی است که اشخاص عهده بانک‌ها به حساب جاری خود صادر و توسط بانک محال علیه پرداخت وجه آن تایید می‌شود.
۳- چک تضمین‌ شده، چکی است که توسط بانک به عهده همان بانک به درخواست مشتری صادر و پرداخت وجه آن توسط بانک تضمین می‌شود.
۴- چک مسافرتی، چکی است که توسط بانک صادر و وجه آن در هریک از شعب آن بانک توسط نمایندگان و کارگزاران آن پرداخت می‌گردد.

روش های مختلف مطالبه چک

وکیل چک تهران از طرق مختلف قانونی اقدام به مطالبه و وصول وچه چک و خسارات وارده می نماید. این روش ها عبارتند از: اقدام از طریق دادگاه حقوقی، صدور اجرائیه مستقیم چک، اجرائیات ثبت اسناد و اقدام از راه کیفری شکایت صدور چک بلامحل می باشد.

چک حقوقی

 

وکیل چک تهران با توجه به چک صادره و گواهی عدم پرداخت، بهترین مسیر وصول وجه را انتخاب می کند. یکی از انواع روش های مطالبه وجه چک، از طریق تقدیم دادخواست به دادگاه حقوقی می باشد.

بیشتر بدانید:

مطالبه وجه چک از طریق دادگاه

در این روش وکیل چک تهران علاوه بر مطالبه اصل مبلغ، خسارات تاخیر تادیه و هزینه های دعوی وصول چک را از صادرکننده و امضاکنندگان آن شامل ضامنین و ظهرنویسان مطالبه می کند.

با توجه به امتیاز تجاری بودن چک، همه امضاکنندگان با رعایت شرایط قانونی متضامناً محکوم به پرداخت مبلغ محکوم به و خسارت می گردند. در مسئولیت تضامنی، هر یک از محکومین‌ مسئول پرداخت محکوم به تا میزان پرداخت نشده می باشند.

مطالبه چک از طریق اجراییه مستقیم

طبق ماده ۲۳ قانون صدور چک، وکیل چک تهران جهت تسریع در وصول وجه آن از طریق درخواست صدور اجرائیه مستقیم چک اقدام می نماید.

در این روش چون نیازی به رسیدگی دادگاه و صدور حکم نمی باشد، دادخواست به ضمیمه تصویر مصدق چک و گواهی عدم پرداخت به دستور دادگاه به اجرای احکام دادگستری ارسال می گردد. جهت اقدام از این مسیر، می بایست روی گواهی عدم پرداخت، توسط بانک محال علیه کد درگیری درج شده باشد.

بیشتر بدانید:

مطالبه چک از طریق صدور اجراییه و مراحل آن

پس از تشکیل پرونده در اجرای احکام، وکیل چک تهران بر اساس تشریفات مقرر در قانونی اجرای احکام مدنی و قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی درخواست توقیفات سه گانه از اداره ثبات اسناد و املاک، پلیس راهور و بانک‌ها می نماید. در نهایت در صورت عدم دسترسی به اموال بدهکار، تقاضای جلب صادرکننده یا صاحب حساب را می نماید.

این روش مطالبه، صرفاً بر علیه صادرکننده و صاحب حساب ( مانند چک صادره از شرکت و نمایندگان آن) میسر است. در خصوص ضامنین و ظهرنویسان باید از طریق دادگاه اقدام‌ نمود.

مطالبه چک از اجراییات اداره ثبت

وکیل چک در تهران

یکی از راه‌های مطالبه وجه چک از طریق اجرائیات اداره ثبت اسناد است. وکیل چک تهران در این مورد، با ارائه اصل چک و گواهی عدم پرداخت به اداره ثبت درخواست وصول وجه آن را می کند. هزینه اجرایی در اداره ثبت، نیم عشر معادل پنج درصد وجه چک است.

شرط اساسی امکان وصول چک از اجرای ثبت، مطابقت داشتن امضای صادرکننده با نمونه امضای موجود در بانک است. در این مسیر نیز مانند مطالبه از طریق صدور اجراییه مستقیم، صرفاً بر علیه صادرکننده و صاحب حساب امکانپذیر است.

در اجرای ثبت به درخواست وکیل چک تهران، اموالی که به نام صادرکننده و صاحب حساب است از مراجع ذی ربط استعلام، توقیف، کارشناسی، مزایده و به فروش می رسد. از حاصل فروش مبلغ چک و نیم عشر اجرایی برداشت می شود.

تا زمانی که مالی از صادرکننده در دسترس نباشد امکان اقدام قانونی در مرجع مزبور وجود نخواهد داشت. ضمن اینکه از اجرای ثبت می توان درخواست ممنوع الخروجی صادرکننده و صاحب حساب را تا زمان تسویه بدهی نمود.

شکایت کیفری چک بلامحل

در صورت وجود شرایط قانونی و بنا به خواسته دارنده، وکیل چک تهران اقدام به شکایت کیفری صدور چک بلامحل می نماید. برای این منظور می بایست ظرف شش‌ماه از تاریخ سررسید یا ظرف شش‌ماه از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت اقدام گردد. شکایت کیفری صرفاً بر علیه صادرکننده و صاحب حساب صورت می گیرد.

بیشتر بدانید:

جرم چک بلامحل و مراحل شکایت

ضمن دادرسی کیفری، جهت دستیابی به وجه چک و ضرر و زیان ناشی از جرم، دادخواست ضرر و زیان در محکمه کیفری ثبت می گردد. در این صورت دارنده علاوه بر مجازات صادرکننده به لحاظ جنبه عمومی جرم، وجه چک را نیز دریافت می کند.

کلام آخر

چک سندی تجاری است که دارای امتیازات خاص بوده و به دلیل اهمیتی که در روابط مالی و تجاری اشخاص دارد، قانون روش های مختلفی برای وصول وجه آن وضع نموده است.

وکیل چک تهران با توجه به اوصاف چک و بر اساس خواسته موکل بهترین و سریع ترین مسیر را برگزیده و اقدامات کافی و لازم را در این زمینه به عمل خواهد آورد.

 

جهت دریافت مشاوره و اعطای وکالت با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *