آیا فروش و مزایده سرقفلی ممکن است؟

آیا فروش و مزایده سرقفلی ممکن است؟
زهرا شریفی

 

فروش و مزایده سرقفلی با توجه به قانون حاکم بر قرارداد بررسی می گردد آیا امکانش هست یا خیر. در قرارداد تحت حاکمیت قانون موجر و مستاجر ۱۳۷۶ اصل بر امکان انتقال سرقفلی است مگر خلاف آن شرط شده باشد.

در این صورت اگر حق انتقال به غیر در مدت قرارداد از مستاجر سلب شده باشد، پس از توقیف سرقفلی، امکان فروش و مزایده آن نخواهد بود.

در قراردادهای اجاره تحت شمول قانون موجر و مستاجر ۱۳۵۶ انتقال مورد اجاره به غیر فقط با رضایت کتبی موجر ممکن است. در این جا، عملاً فروش و مزایده حق کسب و پیشه و تجارت و سرقفلی ممکن نیست مگر اینکه رضایت موجر اخذ گردد.

 

نشست قضایی

استان مازندران/ شهر رامسر- تاریخ ۱۳۹۲/۰۶/۰۵

موضوع: فروش و مزایده سرقفلی به نفع محکوم له

پرسش
آیا سرقفلی قابل مزایده و فروش به نفع محکومٌ‌له است؟

 

نظر هیئت عالی

سرقفلی و حق کسب و پیشه و یا تجارت از زمره حقوق مالی است و علی‌الاصول حقوق مالی با رعایت مقررات قابل نقل و انتقال است. ماده 19 قانون روابط موجر و مستأجر سال 1356، انتقال منافع را به غیر به ترتیب مقرر در آن ماده پیش‌بینی کرده است. استحقاق مستأجر در مطالبه حق سرقفلی در تبصره 2 ماده 6 قانون روابط موجر و مستأجر سال 1376 نیز پیش‌بینی شده است. با این ترتیب محکومٌ‌له با توقیف سرقفلی یا حق کسب و پیشه و تجارت ذی‌نفع در حق مذکور می‌باشد. از این‌رو اقتضا دارد در جریان اجرا، مراتب به مالک عین، اخطار شود و با اطلاع به مالک، نامبرده قانوناً می‌تواند با پرداخت به نرخ عادله روز سرقفلی حقوق خود را استیفا کند. بنابراین، نظریه اقلیت تأیید می‌شود.

 

نظر اکثریت

با توجه به مواد 54 و 55 آیین‌نامه اجرایی اسناد رسمی لازم‌الاجرا و طرز رسیدگی به شکایت از عملیات اجرایی مصوب 11/6/1387 رئیس قوه قضاییه و نظریه‌های شماره‌های 11859/7 ـ 10/12/79 و 9434/7 ـ 19/12/80 اداره کل حقوقی و تدوین قوانین قوه قضاییه، با توجه به‌اینکه فروش و انتقال سرقفلی بازداشت شده در آیین‌نامه فوق‌الذکر پیش‌بینی نشده وطی مواد 54 و 55 آیین‌نامه مذکور صراحتاً آمده که مزایده آن به لحاظ رعایت منافع اشخاص ثالث جایز نیست. لذا امکان به مزایده گذاشتن و فروش حق سرقفلی جواز قانونی لازم را ندارد.

 

نظر اقلیت

چون می‌توان حق سرقفلی را توقیف کرد پس به مزایده گذاشتن و فروش آن هم اشکالی ندارد.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی و اعطای وکالت با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید. همچنین شما می توانید برای تنظیم دادخواست، شکواییه، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و بررسی مدارک با ما در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *