نحوه اجرای حکم خلع ید مشاعی

نحوه اجرای حکم خلع ید مشاعی
زهرا شریفی

 

اجرای حکم خلع ید مشاعی با تخلیه کامل ملک موضوع دعوی از تصرف اشخاص و فروش ملک طبق مقررات املاک مشاعی صورت می گیرد.

خلع ید عبارت است از اینکه شخصی که ملک را بدون رضایت مالک یا مالکین مشاعی آن تصرف نموده را از ملک اخراج نمود.

خواهان دعوی خلع ید مشاعی باید‌ مالک رسمی بخشی از ملک باشد در غیر اینصورت نمی توان دعوی را اقامه نمود.

در مواردی ملک توسط یکی از مالکین غصب و تصرف می شود. در این صورت باید جهت اخذ حکم خلع ید مشاعی اقدام نمود و متعاقباً نسبت به اجرای آن که در ادامه می آید اقدام نمود.

بعلاوه شما می توانید برای مشاوره حقوقی، تنظیم دادخواست، شکواییه، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و بررسی مدارک با ما در تماس باشید.

مراحل اجرای خلع ید مشاعی

  • پس از صدور حکم قطعی مبنی بر خلع ید مشاعی از سوی دادگاه محل ملک، نوبت به اجرای آن می رسد.
  • محکوم له (خواهان) درخواست صدور اجراییه از دادگاه بدوی صادر کننده حکم می نماید.
  • اجراییه مبنی بر رفع تصرف ملک به محکوم علیه (محکوم علیهم) که متصرفین عدوانی هستند ابلاغ می شود.
  • اگر محکوم علیه به اختیار حکم را اجرا کند، صورتجلسه تخلیه و تحویل توسط دادورز تنظیم و به امضای طرفین می رسد. در غیر این صورت به درخواست محکوم له حکم به طرق مقتضی اجرا می شود.

بیشتر بدانید:

صفر تا صد اجرای احکام مدنی

ملک مشاعی چیست؟

ملکی که ششدانگ آن دارای بیش از یک مالک باشد ملک مشاعی گفته می شود. مالکیت مشاعی یا به طور قهری به وجود می آید یا اختیاری. مالکیت قهری به مالکیت وراث بر ترکه گفته می شود.

مالکیت اختیاری بر ملک مشاع در نتیجه عقدی از عقود و به اختیار ایجاد می گردد. با انتقال مالکیت ملک به دو نفر یا بیشتر شراکت در ملک مشاع به وجود می آید.

بیشتر بدانید:

ملک مشاعی چیست؟ خصوصیات و شرایط آن

اجرای حکم خلع ید سهم مشاع

گاهی مالکیت مشاع در نتیجه وراثت ایجاد می شود. در این صورت وراث در ذره ذره ملک سهیم بوده و در آن شریک می باشند. اگر یکی از ورثه بدون اجازه بقیه ملک را تصرف کند، بقیه وراث یا هر یک از آنها می تواند با اقامه دعوی خلع ید مشاعی و صدور حکم قطعی، متصرف غیر قانونی را از ملک بیرون کنند.

ممکن است، شرکا از طریق قرارداد، ملک را خریداری نموده باشند. در این صورت نیز در صورت تصرف ملک توسط یکی از شرکا، بقیه یا هر یک از مالکین رسمی مشاعی می توانند اقدام به اخذ حکم خلع ید مشاعی از دادگاه نمایند.

بیشتر بدانید:

شرایط و مراحل دعوی خلع ید مشاعی

اجرای حکم خلع ید مشاعی

طبق ماده ۴۳ قانون اجرای احکام مدنی: “در مواردی‌ که حکم خلع ید علیه متصرف ملک مشاع به نفع مالک قسمتی از مِلک مُشاع صادر شده باشد از تمام ملک خلع ید می‌شود،‌ ولی تصرف محکوم‌له در ملک خلع ید شده مشمول مقررات املاک مشاعی است.”

به موجب ماده ۴۳، خواه متصرف غیر قانونی یک نفر باشد یا بیش از آن، از کل ملک خلع ید می شود. در این صورت دادورز کلید ملک را در اختیار گرفته و برابر با مقررات املاک مشاعی از طریق فروش ملک اقدام می شود.

چنانچه ملک متصرف داشته باشد و از اجرای حکم  استنکاف کند، دادورز با هماهنگی و مکاتبه با دادستان و به کمک نیروی انتظامی اقدام به خلع ید می کند. چنانچه اسباب و اثاثیه در ملک باشد و خارج نشود به حافظ سپرده می شود یا حتی الامکان در اتاقی نگهداری و قفل می شود.

با توجه به خلع ید و رفع تصرف از ملک، طبق قانون افراز و فروش املاک مشاع (۱۳۵۷) و آیین نامه اجرایی آن، در واحد اجرای احکام کل ملک فروخته شده و وجه حاصل بین مالکین به نسبت مالکیت آنها تقسیم می گردد.

هزینه و مدت زمان اجرای خلع ید مشاعی

خواهان دعوا هزینه دادرسی را بر اساس قیمت منطقه ای ملک پرداخت می نماید. در مرحله اجرا، هزینه طبق مبلغ محکوم به پرداخت می گردد. هزینه اجرای حکم، نیم عشر اجرائی معادل ۵ درصد محکوم به می باشد. چون مبلغ محکوم به در دادنامه مشخص نیست، طبق تقویم خواسته دعوی هزینه اجرایی پرداخت می شود.

برای اجرای حکم، محکوم له باید نوبت قضایی از سامانه عدل ایران بگیرد. سرعت بخشیدن به اجرا به مسائلی چون کامل بودن مدارک پرونده اجرایی، همکاری متصرف، عدم وجود ابهام در دادنامه صادره و سایر موارد بستگی دارد.

نمونه درخواست اجرای حکم خلع ید مشاعی

ریاست محترم دادگاه

با سلام احتراماً به استحضار می رساند: در خصوص پرونده کلاسه… که منتهی به صدور دادنامه قطعی شماره…مورخ… گردید و در تاریخ … به محکوم علیه(محکوم علیهم) ابلاغ گردید، با عنایت به اینکه تاکنون محکوم علیه اقدامی جهت اجرای حکم و تحویل ملک ننموده درخواست اجرای حکم مورد استدعاست.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی در امور ملکی با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

۱- پس از اجرای حکم خلع ید مشاعی تکلیف ملک چیست؟

کلید ملک خالی در اختیار دادورز قرار می گیرد.

۲- اقدام بعد از خلع ید ملک چیست؟

ملک به فروش می رود و هر یک از مالکین سهم خود را می برد.

۳- هزینه اجرایی چقدر است؟

در اجرای حکم خلع ید مشاعی هزینه اجرا نیم عشر مبلغ تقویم خواسته است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *