نمونه شکواییه جرم خیانت در امانت

نمونه شکواییه جرم خیانت در امانت
زهرا شریفی

 

جرم خیانت در امانت زمانی واقع می شود که شخصی که مال به وی سپرده شده و قرار بر این بوده آن را به مصرف معینی برساند، به ضرر امانتگذار و برخلاف آنچه مقرر بوده، رفتار نماید. در این صورت، متضرر می تواند شکواییه به مرجع کیفری تقدیم نماید.

جرم خیانت در امانت

خیانت در امانت جرمی است که به موجب آن امانتگذار مالش را به امین می سپرد که آن را به مصرف معینی برساند یا به وی مسترد نماید.

لکن امین برخلاف آنچه مقرر شده، مال را به ضرر صاحب مال یا متصرف قانونی تصاحب، استعمال، تلف یا مفقود نماید. در صورت وقوع هر یک از موارد مذکور، شکواییه جرم خیانت در امانت ثبت می گردد.

شرایط شکایت

جرم خیانت در امانت جرمی قابل گذشت است. بنابراین شاکی می بایست ظرف یکسال از تاریخ اطلاع از جرم و یا اگر قادر به شکایت در این مدت نبوده، ظرف یکسال از تاریخ رفع مانع، شکواییه را ثبت نماید.

این جرم رد مال ندارد. لذا با تعقیب و احراز مجرمیت، متهم به مجازات حبس از سه ماه تا یکسال و نیم محکوم می گردد. دادسرای محلی که جرم به واسطه یکی از عناصر مادی تصاحب یا… محقق گشته صلاحیت در شروع به تعقیب و تحقیقات مقدماتی را خواهد داشت.

قرار تامین خواسته

شاکی می تواند ضمن شکواییه، جهت جبران خسارات وارده ناشی از جرم خیانت در امانت، درخواست صدور قرار تامین خواسته نماید. در این صورت دادسرا بر اساس مدارک قابل قبول در پرونده قرار مذکور را صادر می نماید.

در صورت وجود عین مال، شاکی درخواست توقیف عین مال را می نماید. چنانچه عین تلف شده یا در دسترس نباشد، درخواست توقیف معادل وجه آنها از سایر اموال متهم می گردد.

 

لازم به ذکر است، تنظیم شکواییه صحیح مستلزم بررسی اسناد و مدارک در خصوص دعوی مورد نظر می باشد. 

نمونه شکواییه جرم خیانت در امانت

شاکی…

مشتکی عنه…

وکیل شاکی: زهرا شریفی وکیل پایه یک دادگستری

موضوع جرم: خیانت در امانت نسبت به ۵ تخته فرش بافت تبریز با مشخصات…

محل وقوع جرم: نشانی…

ادله و منضمات شکواییه: وکالتنامه الکترونیکی وکیل‌، رسید تحویل فرش ها، اظهارنامه، مدارک مبنی بر تصاحب فرش ها توسط متهم و سایر ادله موجود.

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب…

با سلام احتراماً به استحضار می رساند: شاکی صاحب فروشگاه فرش … متعاقب آشنایی و اعتماد به متهم تعداد ۵ تخته فرش درجه یک ۶ متری بافت تبریز به متهم سپرده تا به فروش رسانده و مبلغ حاصل را به شاکی مسترد نماید.

اخیراً کاشف به عمل آمده است، نامبرده نه تنها در راستای امانت مقرر عمل ننموده اقدام به تصاحب فرش ها به ضرر شاکی نموده است. اظهارنامه شماره… مورخ… مبنی بر استرداد فرش ها ارسال گردید. لکن وی اقدامی جهت استرداد ننموده و با سوءنیت موجبات تحقق جرم خیانت در امانت را فراهم نموده است.

نظر به مراتب معروضه درخواست تعقیب و تحقیقات کامل و مجازات مشتکی عنه مورد استدعاست. با توجه به اینکه تحقق جرم موجب ورود خسارات بسیاری به شاکی شده است درخواست صدور قرار تامین خواسته و اجرا قبل از اقدام مورد تقاضاست.   با احترام

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی و تنظیم شکواییه با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید. همچنین شما می توانید برای تنظیم دادخواست، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و بررسی مدارک با ما در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *