نمونه دادخواست مهر و موم و تحریر ترکه

نمونه دادخواست مهر و موم و تحریر ترکه
زهرا شریفی

 

دادخواست مهر و موم و تحریر ترکه زمانی ثبت می شود که بیم حیف و میل و تضییع اموال متوفی وجود داشته ضمن اینکه شناسایی دارایی ها و دیون متوفی لازم می باشد.

گاهی اوقات به دلیل اختلافاتی که ببن وراث بروز می کند، برخی قصد مخفی کردن اموال یا انتقال آنها را به هر نحوی می نماید که موجبات طرح این دعوی را اجتناب ناپذیر می نماید.

مهر و موم و تحریر ترکه

دادخواست مهر و موم و تحریر ترکه زمانی ثبت می شود که بیم حیف و میل و تضییع اموال متوفی وجود داشته ضمن اینکه شناسایی دارایی ها و دیون متوفی لازم می باشد.

مهر و موم به معنای محافظت و نگهداری از اموال موروثی تا اینکه اموال و املاک داخل در ترکه با تراضی همه وراث یا در صورت اختلاف از طریق مرجع قضایی تقسیم گردد. تحریر ترکه یعنی دارایی ها و دیون متوفی شناسایی یا به نحوی به مرجع قضائی معرفی و صورتجلسه گردد.

ممکن است متوفی به شخص یا اشخاصی بدهکار باشد. در این صورت هر یک از بستانکاران می تواند حهت جلوگیری از حیف و میل اموال مدیون و شناسایی آنها بنا به تجویز قانون دعوی مهر و موم و تحریر ترکه مطرح نماید.

در دعوایی عروس متوفی بعد از فوت پدر شوهر به منظور دریافت مهریه، برای بازداشت سهم الارث زوج از ماترک مورث دادخواست مزبور را به عنوان بستانکار تنظیم و ثبت می کند.

شرایط دادخواست

دعوی مهر و موم و تحریر ترکه دعوایی غیر ترافعی و غیر مالی است. رسیدگی به دعوی بر عهده شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی می باشد. به موجب آن خواهان باید اموال متوفی همچنین مواردی که نیاز به استعلام دارد را از مرجع قضائی درخواست کند.

لازم به ذکر است، تنظیم دادخواست صحیح مستلزم بررسی اسناد و مدارک در خصوص دعوی مورد نظر می باشد. 

نمونه دادخواست مهر و موم و تحریر ترکه

خواهان…

خواندگان…

وکیل خواهان: زهرا شریفی وکیل پایه یک دادگستری

خواسته: درخواست مهر و موم و تحریر ترکه اموال با مشخصات کامل و جزئیات…

ادله و منضمات دادخواست: وکالتنامه الکترونیکی وکیل، گواهی انحصار وراثت، استعلام از مراجع ذی ربط چون بانکها‌، ادارات ثبت، پلیس راهور نیروی انتظامی، سازمان بورس و اوراق بهادار، اداره کل املاک و مستغلات…بعلاوه خسارات دادرسی

ریاست محترم….

با سلام به استحضار عالی می رساند: خواهان و خواندگان به موجب گواهی انحصار وراثت شماره…مورخ… صادره از شورای حل اختلاف… وراث قانونی مرحوم… می باشند. نظر به اینکه اموال به جا مانده از متوفی توسط احدی از خواندگان در معرض تضییع و تفریط قرار دارند، لذا ضرورت ایجاب می کند اموال مزبور حفظ و نگهداری شوند. همچنین دارایی و دیون احتمالی مرحوم مورد شناسایی و تحریر واقع شوند.

نظر به مراتب معروضه، به منظور تقسیم قانونی و عادلانه ماترک بین وراث و با توجه به عدم وجود توافق و حدوث اختلاف بین ورثه، درخواست رسیدگی ضرب الاجل مهر و موم و تحریر ترکه مورد استدعاست.  با احترام

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی و تنظیم دادخواست با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.‌ همچنین شما می توانید برای تنظیم شکواییه، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و بررسی مدارک با ما در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *