ماده ۱۹۴ قانون مدنی – تحلیل ماده

زهرا شریفی

ماده ۱۹۴ قانون مدنی

الفاظ و اشارات و اعمال دیگر که متعاملین به وسیله آن انشاء معامله می‌نمایند باید موافق باشد به نحوی که احد طرفین همان عقدی را‌ قبول کند که طرف دیگر قصد انشاء آن را داشته است والا معامله باطل خواهد بود.

 

تحلیل ماده ۱۹۴ قانون مدنی

✍ عقدی که طرف معامله آن را انشاء می کند باید همان باشد که طرف دیگر آن را قصد نموده است. اگر قصد طرفین در نوع عقد یکی نباشد قرارداد باطل است مانند، یکی قصد بیع کند و دیگری هبه.
▪︎ یکی از عناصر تشکیل دهنده عقود ایجاب و قبول است که به طور متوالی ابتدا ایجاب و بعد قبول محقق می شود.
▪︎ ایجاب به پیشنهاد انعقاد عقد گفته می شود و بایستی قاطع باشد. اگر کسی می خواهد خانه اش را بفروشد باید قصد انشاء بیع را در صورت قبولی خریدار نماید.
▪︎ قبول به صورت قاطع و بدون هیچ قید و شرطی صورت می گیرد. اگر قبولی با هر گونه شرطی در جواب ایجاب باشد قبول محقق نشده و خود ایجابی جدید است که طرف قراراد باید آن را قبول کند.
▪︎ قرارداد ممکن است به صورت مکاتبه ای، الکترونیکی، تلفنی یا شفاهی منعقد شود. در هر حال برای صحت آن بایستی شرایط مربوط به ایجاب و قبول به درستی رعایت شود.
▪︎ ممکن است محل وقوع عقد محلی باشد که قبول در آنجا صورت گرفته یا محلی باشد که نامه قبولی به پست سپرده شده است. با توجه به اوضاع و احوال و اینکه عقد مکاتبه ای است با با روش دیگری واقع شده، محل وقوع مشخص می شود.
▪︎ برای صحت ایجاب و قبول باید این موارد رعایت شود: ۱- مطابقت در نوع عقد، در این صورت اگر ایجاب بر عقد معاوضه و قبول بر هبه باشد عقد باطل است. ۲- مطابقت در نوع عقد، بنابراین اگر پیشنهاد فروش خودرو شده باشد ولی خریدار به تصور معامله فرش آن را قبول کند عقد باطل است.۳- مطابقت در مخاطب مانند اینکه در صلح مجانی پیشنهاد صلح به مادر باشد ولی خواهر آن را قبول کند که در این جا هم عقد باطل است.
▪︎ پس از ایجاب و قبل از قبولی، ایجاب کننده نمی تواند از ایجاب رجوع کند مگر حق رجوع ساقط شده باشد. فوت یا حجر ایجاب کننده قبل از قبولی موجب زوال ایجاب می شود.
▪︎ عقد رضایی عقدی است که با ایجاب و قبول واقع می شود. عقود اصولاً رضایی هستند مانند بیع و اجاره.
▪︎ عقد عینی عقدی است که علاوه بر ایجاب و قبول، رکن سومی به نام قبض نیز لازم است. عقود عینی عبارتند از: عقد موجد حق انتفاع، وقف، رهن، هبه و صرف. قبض شرط صحت و لزوم عقود عینی است.
▪︎ عقد تشریفاتی عقدی است که در آن علاوه بر ایجاب و قبول به تشریفات دیگری هم نیاز است مانند معامله املاک ثبت شده که لازم است در دفتر املاک اداره ثبت محل ثبت شود. همچنین نقل و انتقال سهم الشرکه شرکت با مسئولیت محدود باید به موجب سند رسمی در دفترخانه صورت پذیرد.
▪︎ ایجاب ممکن است عام باشد یا خاص. در ایجاب عام مخاطب شخص معینی نمی باشد مانند پیدا کردن شیء گمشده. در ایجاب خاص مخاطب فرد مشخصی است مانند هبه مال به فرزند.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *