مطالبه همزمان سرقفلی و حق کسب و پیشه و تجارت

مطالبه همزمان سرقفلی و حق کسب و پیشه و تجارت
زهرا شریفی

 

مطالبه همزمان حق سرقفلی و کسب و پیشه و تجارت در اجاره های قانون روابط موجر و مستاجر (۱۳۵۶) امکانپذیر است. سرقفلی عبارت است از وجهی که مستاجر محل تجاری علاوه بر اجور در ابتدای اجاره به مالک یا مستأجر قبلی پرداخت می کند.

حق کسب و پیشه و تجارت حقی است که به تدریج در طول مدت فعالیت کسبی و اعتبار و مشتریان آن برای مستاجر آن محل ایجاد می گردد. در این دعوی حق کسب و پیشه و سرقفلی طبق نظر کارشناس رسمی دادگستری تعیین می گردد.

در این مورد وکیل سرقفلی تهران می گوید، کارشناس حق کسب و پیشه را با توجه به مبلغ سرقفلی ابتدایی برآورد می کند. همچنین با توجه به قدمت شغل تجاری، اعتبار، مساحت، مشتریان و سایر عوامل موثر میزان آن را تعیین می نماید. بنابراین میزان حقوق کسبی مستاجر در حکم صادره، مجموع این موارد می باشد.

 

نشست قضایی

مطالبه همزمان حق سرقفلی و حق کسب و پیشه
برگزار شده توسط
استان آذربایجان غربی/ شهر خوی تاریخ برگزاری ۱۳۹۳/۰۷/۲۴

پرسش
آیا حق سرقفلی مشمول قانون مالک و مستأجر سال 56 می‌باشد و با حق کسب و پیشه توأمان قابل مطالبه می‌باشد یا خیر؟

نظر هیئت عالی

در قانون روابط موجر و مستاجر سال 1356 حق کسب و پیشه و تجارت در اماکن تجاری پذیرفته شده و اشاره ای به حق سرقفلی نام برده شده و به طور توامان حق سرقفلی با حق کسب و پیشه قابل مطالبه است اما مطالبه حق کسب و پیشه به طور مستقل موضوعیت ندارد و حق سرقفلی نیز مطابق قانون سال 1356 مستقلا قابلیت مطالبه ندارد.

نظر اکثریت

با توجه به مفاد ماده واحده قانون الحاقی یک ماده به قانون روابط مؤجر و مستأجر مصوب 65 و رأی وحدت رویه شماره 618- 76/6/18هیأت عمومی دیوان‌عالی کشور و مصوب سال 69 مجمع تشخیص مصلحت نظام و ماده 30 قانون مالک و مستأجر سال 56 حق سرقفلی مورد شناسایی قرار گرفته و رویه قضایی مبین همین حق در رسیدگی قضایی می‌باشد که فی‌الواقع و نفس‌الامر با انعقاد قرارداد اجاره (عقد اجاره) و به تبع ناشی از قرارداد مذکور حق سرقفلی نیز ایجاد می‌گردد که ریشه قراردادی دارد به همین جهت هم بصورت مستقل قابل مطالبه می‌باشد در حالیکه حق کسب و پیشه بدون ارتباط به عقد اجاره و به تبع فعالیت مستأجر در شغل خاص و موقعیت و شأن شغل و فعالیت وی تحصیل می‌گردد بعبارت دیگر پس از عقد اجاره و به لحاظ فعالیت با حضور مستأجر ایجاد می‌گردد.

نظر اقلیت

در قانون روابط مؤجر و مستأجر سال 56 حق به عنوان سرقفلی مورد شناسایی واقع نشده و به همین جهت قابل مطالبه می‌باشد لکن از سال 76 به بعد این حق مورد شناسایی واقع شده است و توأمان با حق کسب و پیشه قابل مطالبه بوده و مستقلاً قابلیت رسیدگی و استماع ندارد.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی و اعطای وکالت با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید. همچنین شما می توانید برای تنظیم دادخواست، شکواییه، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و بررسی مدارک با ما در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *