ملاقات فرزند در طلاق توافقی

زهرا شریفی

 

ملاقات فرزند مشترک یکی از امور مهم در طلاق توافقی است. هرگاه حضانت و نگهداری فرزند(فرزندان) مشترک با یکی از والدین باشد، طرف دیگر یا اشخاص ذیحق می توانند با تراضی و در صورت عدم تراضی از طریق دادگاه درخواست ملاقات نمایند. اشخاص ذیحق می تواند پدربزرگ و مادربزرگ یا خواهر و برادر طفل باشند.

در این مقاله به نقل از وکیل خانواده در مورد نحوه تعیین تکلیف ملاقات فرزند مشترک، حقوق طرفین و اجرای آن در طلاق توافقی پرداخته شده است.

همچنین شما می توانید برای مشاوره حقوقی، تنظیم دادخواست، شکواییه، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و بررسی مدارک با ما در تماس باشید.

ملاقات در طلاق توافقی

در مواردی که حضانت و نگهداری فرزند (فرزندان) مشترک با یکی از والدین است، طرف دیگر یا اشخاص ذیحق می توانند در صورت عدم توافق از دادگاه خانواده درخواست ملاقات نمایند.

به دلیل لزوم رعایت وابستگی روحی و عاطفی طفل، قانون ملاقات پدر و مادر و بستگان نزدیک به طفل را برای مدت زمانی به تشخیص دادگاه تجویز نموده است. در طلاق توافقی، همان گونه که از نامش پیداست پدر یا مادر توافق می کنند در ساعاتی فرزند را ملاقات کنند در صورت عدم تراضی دادگاه راساً تصمیم می گیرد.

تصمیم دادگاه در طلاق توافقی بر مبنای روحیات کودکی که در سن حضانت است و میزان وابستگی وی به طرفین خواهد بود. دادگاه وقتی در مورد ملاقات تعیین تکلیف می کند که فرزند در سن حضانت که همان سن بلوغ است، قرار داشته باشد. سن بلوغ دختر نه سال و پسر پانزده سال تمام قمری است.

بیشتر بدانید:

حق ملاقات فرزند و شرایط آن

نحوه تعیین تکلیف ملاقات

در طلاق توافقی زن و شوهر با تراضی یکدیگر تصمیم‌ به جدایی می گیرند. با توجه به توافقی بودن نوع طلاق، مندرجات ضمن آن نیز با تراضی زوجین تعیین می شود.

در این صورت دادگاه در طلاق توافقی ابتدا بر اساس توافقات فی مابین رسیدگی می کند.‌ در صورت عدم تراضی، راساً نسبت به موضوع تعیین تکلیف می کند.‌ با توجه به شرایط و وابستگی کودک، چند ساعت آخر هفته جهت ملاقات تعیین می شود. معمولاً محل تحویل طفل، محل اقامت طفل یا مرجع انتظامی محل زندگی وی یا محل دیگر با توافق طرفین می باشد.

دادگاه بنا به درخواست افراد دیگر مانند پدربزرگ و مادربزرگ کودک یا خواهر و برادر وی در صورت ضرورت و مصلحت، در خصوص ملاقات، مدت و چگونگی آن تصمیم می گیرد.

بیشتر بدانید:

طلاق توافقی و مراحل آن

ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده (۱۳۹۱) در خصوص تکلیف دادگاه در مورد ملاقات فرزند مشترک، چگونگی و میزان آن مقرر می دارد: “دادگاه ضمن رای خود با توجه به شروط ضمن عقد و مندرجات سند … و در مورد چگونگی حضانت و نگهداری اطفال و نحوه پرداخت هزینه‌های حضانت و نگهداری تصمیم مقتضی اتخاذ می‌کند. همچنین دادگاه باید با توجه به وابستگی عاطفی و مصلحت طفل، ترتیب، زمان و مکان ملاقات وی با پدر و مادر و سایر بستگان را تعیین کند…”

در طلاق توافقی، دادگاه ضمن رسیدگی مراتب توافقات زوجین را صورتجلسه کرده و در مورد ملاقات فرزند مشترک با پدر یا مادر و بستگان نزدیک تصمیم می گیرد و ضمن گواهی عدم امکان سازش قید می نماید.

اجرای رای ملاقات

مندرجات طلاق توافقی مانند سایر آرای دادگاه خانواده پس از قطعیت اجرا می شود. پس از صدور گواهی عدم امکان سازش و سلب حق تجدیدنظر و فرجام خواهی از سوی زوجین یا وکیل آنها گواهی به قطعیت می رسد. در این صورت ظرف سه ماه باید گواهی مربوطه جهت اجرای طلاق و ثبت آن به دفتر طلاق ارائه گردد.

بیشتر بدانید:

اجرای طلاق توافقی

چنانچه ظرف مدت سه ماه به هر علتی طلاق اجرا نشود، گواهی عدم امکان سازش و مندرجات آن باطل می شود. در صورت وقوع طلاق، الزامات مربوط به ملاقات فرزند مشترک که در رای دادگاه آمده اجرا می شود. چنانچه طرفی که از طفل نگهداری می کند، از اجرای ملاقات امتناع ورزد، ذینفع از طریق اجرای احکام دادگستری رای را اجرا می کند.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی و اعطای وکالت با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

۱- اگر مسئول حضانت، طفل را از محل اقامت وی خارج کند جهت ملاقات چه اقدامی باید نمود؟

اگر تغییر محل اقامت بدون ضرورت و مصلحت کودک باشد دعوی مناسب اقامه می شود.

۲- آیا مادربزرگ‌ می تواند دادخواست ملاقات بدهد؟

مادربزرگ با توجه به وابستگی و شرایط‌ کودک ذیحق در دعوی ملاقات می باشد.

۳- ملاقات فرزند مشترک در طلاق توافقی چگونه اجرا می شود؟

با اجرای طلاق توافقی ظرف سه ماه از تاریخ قطعیت، مفاد و مندرجات آن مانند ملاقات فرزند و چگونگی آن لازم الاجراست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *