نفقه در طلاق توافقی

زهرا شریفی

 

نفقه یکی از اموری است که دادگاه ضمن طلاق توافقی می بایست در خصوص آن اتخاذ تصمیم نماید. علاوه بر نفقه زوجه در صورت وجود فرزند (فرزندان) مشترک در مورد نفقه فرزند نیز تعیین تکلیف می شود.

در این مقاله وکیل طلاق تهران به طور کاربردی، شروط نفقه زن و فرزند مشترک در طلاق توافقی، نحوه توافق و اجرا را بیان می کند.

همچنین شما می توانید برای مشاوره حقوقی، تنظیم دادخواست، شکواییه، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و بررسی مدارک با ما در تماس باشید.

نفقه و شرایط آن چیست؟

نفقه یکی از حقوق مالی زوجه محسوب می شود که استحقاق زن بر آن قانوناً منوط به تمکین زن از مرد می باشد. زوجه می تواند علاوه بر نفقه جاریه، نفقه معوقه را نیز مطالبه کند.

مطالبه نفقه اولاد از پدر و اشخاص واجب النفقه مربوط به آینده است. در خصوص ایام گذشته، فرزند مستحق نفقه نمی باشد.

نفقه زن با حضور وی در منزل مشترک و تمکین وی، در هر حال به زوجه تعلق می گیرد. نفقه فرزند با توجه به استطاعت مالی پدر و ندار بودن فرزند تعلق می گیرد.

بیشتر بدانید:

نفقه زن شامل چه مواردی می شود و مراحل مطالبه آن

توافق زوجین در طلاق توافقی

زمانی که با بروز اختلاف بین طرفین، زن و شوهر تصمیم به طلاق توافقی می گیرند، از جمله مواردی که نیاز به تعیین تکلیف دارد نفقه زن و نفقه فرزند است. طرفین می توانند به هر نحو در خصوص نفقه توافق کنند.

لزوم تعیین تکلیف نفقه در طلاق توافقی

طبق ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده (۱۳۹۱): “دادگاه ضمن رأی خود با توجه به شروط ضمن عقد و مندرجات سند ازدواج، تکلیف جهیزیه، مهریه و نفقه زوجه، اطفال و حمل را معین و همچنین اجرت المثل ایام زوجیت طرفین مطابق تبصره ماده (۳۳۶) قانون مدنی تعیین … ثبت طلاق موکول به تأدیه حقوق مالی زوجه است. طلاق درصورت رضایت زوجه یا صدور حکم قطعی دایر بر اعسار زوج یا تقسیط محکومٌ به نیز ثبت می‌شود. در هرحال، هرگاه زن بدون دریافت حقوق مذکور به ثبت طلاق رضایت دهد می‌تواند پس از ثبت طلاق برای دریافت این حقوق از طریق اجرای احکام دادگستری مطابق مقررات مربوط اقدام کند”.

بیشتر بدانید:

مراحل رسیدگی در طلاق توافقی

طبق ماده ۲۹ تعیین تکلیف نفقه زن و فرزند و حمل ضمن گواهی عدم امکان سازش ضروری است. دادگاه ابتدا بر اساس توافقات زوجین اقدام می کند. در صورت عدم توافق، خود مبلغی عرفی تعیین و ضمن رای در کنار سایر امور قید می نماید.

گاهی با مطالبه زن، حکم قطعی پرداخت نفقه صادر می شود. در این صورت در رسیدگی به طلاق توافقی، دادگاه با توجه به رای صادره، برای ایامی که نفقه تعیین نشده، مبلغی مشخص می کند مگر زن حق خود را ساقط کند. صورتجلسه طلاق توافقی به امضای دادرس دادگاه و طرفین و وکیل آنها می رسد.

از سویی، زوجه می تواند با توجه به حق ایجاد شده، حکم قطعی نفقه را در اجرای احکام با رعایت مقررات اجرا کند.

اجرای نفقه در رای طلاق توافقی

پس از صدور گواهی عدم امکان سازش و اسقاط حق تجدیدنظر و فرجام خواهی از سوی طرفین یا وکیل آنها، مفاد رای صادره ظرف سه ماه باید اجرا و صیغه طلاق جاری شود. در غیر این صورت گواهی عدم امکان سازش و مندرجات آن باطل و بی اعتبار می شوند.

در زمان اجرای طلاق توافقی، مرد باید میزان نفقه مندرج در رای را اگر زن آن را ساقط ننموده، پرداخت نماید یا به نحوی رضایت زن را اخذ نماید و یا حکم قطعی اعسار و تقسیط نفقه صادر شده باشد.

بیشتر بدانید:

نفقه فرزند و نحوه مطالبه آن

در هر حال با انصراف مرد از اجرای طلاق توافقی و با گذشت سه ماه، گواهی عدم امکان سازش و مندرجات آن باطل می شود. در این صورت حقوق مالی زن از جمله نفقه که ضمن توافقات در قبال طلاق گذشت نموده است، قابل مطالبه خواهند بود.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی و اعطای وکالت با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

۱- آیا زن می تواند بعد از طلاق دعوی مطالبه نفقه مطرح کند؟

طبق بخش آخر ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده، زن می تواند مطالبه یا دریافت حقوق مالی خود را موکول به بعد از اجرای صیغه طلاق نماید.

۲- در صورت فوت پدر پرداخت نفقه اولاد با چه کسی است؟

با فوت پدر یا عدم توانایی مالی وی، پرداخت نفقه بر عهده جد پدری است در صورت نبود جد پدری یا عدم توانایی وی، با مادر خواهد بود.

۳- اگر حضانت با پدر باشد آیا دادگاه در میزان نفقه فرزند دخالت می کند؟

به طور کلی و در طلاق توافقی، اگر حضانت با پدر باشد، میزان نفقه فرزند مشترک به اختیار پدر خواهد بود. لکن نباید به گونه ای باشد که فرزند در عسرت و تنگدستی زندگی کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *