ماده ۶۶۸ قانون مدنی – تحلیل ماده

ماده قانونی
زهرا شریفی

 

ماده ۶۶۸ قانون مدنی

وکیل باید حساب مدت وکالت خود را به موکل بدهد و آنچه را که به جای او دریافت کرده است به او رد کند.

 

تحلیل ماده

✍️ وکالت عقدی جایز است که به موجب آن شخصی دیگری را نایب خود در انجام امری می نماید. امور حقوقی قابلیت توکیل را دارند امور مادی چون رنگ آمیزی آپارتمان غیر قابل وکالت است. همچنین اموری که قائم به شخص هستند شامل اقرار، سوگند، شهادت، لعان و ایلاء قابل توکیل نمی باشند و موکل شخصاً باید آن را ادا کند.‌

▪︎ اصولاً وکالت به منظور نیابت در انجام موضوع آن اعطا می شود در این صورت موکل باید طبق ماده ۶۶۸ قانون مدنی حساب مدت وکالت را به موکل بدهد. ضمن اینکه اگر مالی در راستای انجام وکالت اخذ نموده به موکل مسترد نماید. منظور از ارائه حساب، دریافت و پرداخت هایی است که وکیل جهت انجام وکالت صورت داده است.

▪︎ در وکالت فروش یا بلاعزل، موکل مال منقول یا غیر منقول که موضوع این سند است را با مشخصات کامل در وکالتنامه تفویضی قید می نماید. در این صورت اختیار وکیل در مورد پلاک ثبتی مرقوم از نوع فروش می باشد.

▪︎ معمولاً در این وکالتنامه ها اختیار فروش به هر مبلغی ولو به خود وکیل قید می شود. اما این امر مانع از این نمی شود که وکیل رعایت مصلحت موکل را ننماید. در هر حال وکیل باید با در نظر گرفتن غبطه و مصلحت موکل اقدام به انتقال مال نماید.

▪︎ مبنای حکم این ماده، رعایت مصلحت موکل و ارائه صورتحساب از سوی وکیل می باشد. منظور از استرداد وجه، لزوم بازگرداندن مبلغ واقعی معامله به موکل است. در این صورت وکیل می بایست مدارک مربوط به استرداد آنچه دریافت کرده را به دادگاه ارائه نماید.

▪︎ طبق عرف معاملات، در سند مالکیت قیمت منطقه ای که مبلغ ناچیزی است به عنوان وجه حاصل از انتقال مالکیت ملک ذکر می شود. در مواردی، طبق مبلغ مزبور وکیل ملزم به ارائه صورت حساب می گردد. برخی محاکم نیز مطابق مبلغ واقعی فروش ملک رای صادر می نمایند.

▪︎ اگر وکالت در فروش به ضمیمه مبایعه نامه اعطا شده باشد، وکالت مملّک و ناقل مالکیت بوده، در این صورت با توجه به مالکیت وکیل، در دعوی ارائه حساب دوران وکالت و بیهوده بودن آن، بر این مبنا اتخاذ تصمیم می شود.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *