ماده ۱۸۶ قانون مدنی – تحلیل ماده

ماده قانونی
زهرا شریفی

 

ماده ۱۸۶ قانون مدنی

عقد جایز آن است که هر یک از طرفین بتواند هر وقتی بخواهد فسخ کند.

 

تحلیل ماده

✍ عقد جایز عقدی است که هر یک از طرفین بدون نیاز به دلیلی هر موقع می توانند آن را به هم بزنند. لذا برای انحلال عقد نه نیازی به اعمال فسخ است و نه رضایت طرف قرارداد لازم است. این عقد با فوت یا حجر هر یک منفسخ و منحل می شود و قابل انتقال به وراث نمی باشد.

▪︎ عقود اذنی جایز شامل مضاربه، وکالت، ودیعه، عاریه و شرکت از نوع اذنی می باشند. در این عقود با اذن، اباحه تصرف در مال مورد معامله ایجاد می گردد.

▪︎ برخی عقود از جانب یکی از طرفین جایز و از سوی طرف دیگر لازم است از قبیل عقد رهن و کفالت مدنی. عقد رهن از سوی مرتهن جایز و از سوی راهن لازم است. کفالت از سوی مکفول له جایز است. این عقود با فوت، جنون و سفه هر یک از طرفین منفسخ نمی شود و پابرجا می مانند.

▪︎ عقود جایز را می توان غیر قابل فسخ نمود در این صورت با اراده هر یک از طرفین قابل انحلال نخواهد بود. همچنین می توان آن را به صورت شرط نتیجه ضمن عقد لازم غیر قابل فسخ نمود. در این صورت وکالت منحل نمی گردد ولی در هر حال با فوت و حجر طرفین منفسخ می گردد.

▪︎ مورد شایع آن وکالت فروش و بلاعزل است که به موجب شرط ضمن عقد حق عزل وکیل سلب و ساقط می گردد و از سوی هیچ یک از طرفین قابل فسخ نیست. از موارد دیگر غیر قابل فسخ نمودن عقد این است که برای عقد به وجه ملزِمی مدت تعیین گردد در این صورت در طول مدت قابل فسخ نیست. همچنین است در مواردی که عقد جایز را در قالب عقد صلح بیاوریم.

▪︎ علاوه بر عقود، ایقاعاتی هستند که جایزند. ایقاع جایز و قابل رجوع آن است که کسی که آن را ایجاد نموده از آن رجوع و در نتیجه به هم بزند عبارتند از اذن، وصیت عهدی و طلاق رجعی.

▪︎ طلاق ایقاعی است که با ارده مرد واقع می شود. از آنجا که در طلاق رجعی مرد در مدت عده حق رجوع دارد به همین دلیل از آن به عنوان ایقاع جایز نام برده می شود.

▪︎ اذن قبل از انجام کار داده می شود اجازه بعد از عمل. اذن هر زمان قابل رجوع است مگر اذن دهنده به وجه ملزِمی به اذن خود شده باشد در این صورت قابل رجوع نیست. وصیت عهدی از انواع وصیت و جایز است اگرچه ضمن عقد لازم شرط شده باشد.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *