ماده ۶۷۳ قانون مجازات اسلامی(تعزیرات) – تحلیل ماده

زهرا شریفی

 

ماده ۶۷۳ قانون مجازات اسلامی

هرکس از سفید مُهر یا سفید امضایی که به او سپرده شده است یا به هر طریق به دست آو‌رده سوء استفاده نماید به شش ماه تا یک سال و شش ماه حبس محکوم خواهد شد.

 

تحلیل ماده

✍ جرم سوءاستفاده از سفید مهر یا سفید امضا از مصادیق جرایم علیه اموال و مالکیت است. جرم مزبور از صور خاص جرم خیانت در امانت محسوب می شود.

▪︎ هرگاه سفید مهر یا سفید امضایی به هر نحو اعم از اینکه به گیرنده سپرده شده باشد یا به هر طریق به آن دسترسی پیدا کرده باشد مورد سوءاستفاده واقع شود، جرم منظور با رعایت سایر شرایط قانونی محقق شده است.

▪︎ واژه سوءاستفاده به صورت مطلق در ماده بیان شده و شامل هرگونه سوءاستفاده ای می گردد خواه سند مزبور با رابطه امانی یا از طریق سرقت، کلاهبرداری و امثال آن بدست آمده باشد.

▪︎ عنصر مادی جرم، سوءاستفاده از سفیدمهر یا سفید امضا است که شرط مقدم آن در اختیار بودن سند مزبور نزد مرتکب است. استفاده گیرنده از سند موضوع ماده ۶۷۳ قانون مجازات تعزیرات باید قابل اضرار به قربانی باشد.

▪︎ جرمی آنی است که در لحظه ارتکاب، وقوع آن کامل می شود. عنصر مادی جرم با فعل مثبت محقق می شود بنابراین با ترک فعل واقع نمی شود.

▪︎ رکن معنوی یا روانی جرم سوءنیت عام شامل عمد و قصد در رفتار مجرمانه و علم به سوءاستفاده از سفید مهر و سفید امضا می باشد.

▪︎ جرمی عمدی و مقید به نتیجه است که منتهی به ورود خسارت به امضا کننده می گردد. ضرر و خسارت وارده اعم است از بالفعل یا بالقوه. با توجه به اطلاق واژه خسارت، شامل زیان مادی یا معنوی می شود.

▪︎ رکن قانونی جرم، ماده ۶۷۳ قانون مجازات اسلامی(تعزیرات و مجازات‌ های بازدارنده) می باشد که عمل مزبور به واسطه آن جرم انگاری شده است.

▪︎ جرمی قابل گذشت است. مرور زمان شکایت و تعقیب جرم یکسال از تاریخ اطلاع از وقوع جرم است. اگر زیان دیده تحت سلطه متهم باشد یا به هر علتی قادر به شکایت نباشد، مرور زمان یکساله از زمان رفع مانع شروع می شود.

▪︎ جرمی است که با توجه به درجه مجازات، صدور قرار تعلیق تعقیب از سوی دادستان یا صدور قرار بایگانی پرونده توسط بازپرس مجاز است.

▪︎ مجازات جرم طبق ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی، درجه شش محسوب می شود. شروع به این جرم مجازات ندارد.‌ چنانچه عمل ارتکابی با معاونت شخص یا اشخاصی صورت گرفته باشد، مجازات معاون یک یا دو درجه پایین تر از مجازات مباشر است.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *