ماده ۶۴۷ قانون مجازات اسلامی(تعزیرات) – تحلیل ماده

زهرا شریفی

 

ماده ۶۴۷ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده)

چنانچه هر یک از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فریب دهد و عقد بر مبنای هر یک از آن‌ها واقع شود مرتکب به حبس تعزیری از سه ماه تا یک سال محکوم می‌گردد.

 

تحلیل ماده

✍ ماده ۶۴۷ قانون تعزیرات تدلیس در نکاح را جرم انگاری نموده است. چنانچه یکی از موارد مذکور در ماده یا امثال آن واقع شود و به موجب آن طرف ازدواج فریب بخورد و عقد بر مبنای فریب منعقد شود، جرم موضوع این ماده محقق شده است.

▪︎ شروط تحقق جرم تدلیس در نکاح:

۱- عملیات فریبکارانه از سوی زوج یا زوجه که می بایست قبل از عقد صورت بگیرد.

۲- تمایل طرف مقابل به ازدواج و وقوع آن در نتیجه فریب.

▪︎ امور مذکور در ماده رکن مادی جرم را تشکیل می دهد. رفتار فیزیکی جرم، تدلیس و فریب است. تدلیس به عملیاتی گفته می شود که باعث فریب طرف مقابل گردد به گونه ای که شخص در نتیجه این عملیات فریب بخورد و متمایل به عقد شود‌.

▪︎ چنانچه عیب عرفاً قابل چشم پوشی و مسامحه نباشد طوری که می بایست عیب به اطلاع طرف مقابل برسد، سکوت در این موارد از موجبات فسخ عقد نکاح است. لکن با توجه به عبارت “فریب دهد” در متن ماده برای تحقق جرم عملیات فریبکارانه باید صورت پذیرد.

▪︎ جرم تدلیس در نکاح جرمی عمدی است که عنصر معنوی یا روانی آن علاوه بر سوءنیت عام که قصد و علم مرتکب است، سوءنیت خاص و قصد نتیجه را نیز شامل می شود. چنانچه طرف مقابل به واسطه اعمال مرتکب فریب بخورد ولی عقدی منعقد نشود جرم واقع نشده است.

▪︎ ممکن است طرف ازدواج خود اقدام به فریبکاری کند یا با تبانی شخص ثالث مانند پدر و مادر. در این صورت تحقق جرم تدلیس منوط به هماهنگی ثالث با تدلیس کننده می باشد.

▪︎ جرمی قابل گذشت است. مجازات آن درجه شش و حبس از سه ماه تا یکسال است. مهلت شکایت و تعقیب مرتکب یکسال از تاریخ اطلاع از جرم است.

▪︎ در خصوص ضرر و زیان ناشی از جرم، زیان دیده می تواند از باب تسبیب، به طرفیت مرتکب، دعوی ضرر و زیان و خسارت اقامه نماید.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *