ماده ۶۸ قانون آیین دادرسی کیفری – تحلیل ماده

زهرا شریفی

ماده ۶۸ قانون آیین دادرسی کیفری

شاکی یا مدعی خصوصی می‌تواند شخصاً یا توسط وکیل شکایت کند. در شکوائیه موارد زیر باید قید شود:
الف – نام و نام خانوادگی، نام پدر، سن، شغل، میزان تحصیلات، وضعیت تاهل، تابعیت، مذهب، شماره شناسنامه، شماره ملی، نشانی دقیق و درصورت امکان نشانی پیام نگار (ایمیل)، شماره تلفن ثابت و همراه و کد پستی شاکی
ب – موضوع شکایت، تاریخ و محل وقوع جرم
پ – ضرر و زیان وارده به مدعی و مورد مطالبه وی
ت – ادله وقوع جرم، اسامی، مشخصات و نشانی شهود و مطلعان در صورت امکان
ث – مشخصات و نشانی مشتکی عنه یا مظنون در صورت امکان
تبصره – قوه قضائیه مکلف است اوراق متحد الشکل مشتمل بر موارد فوق را تهیه کند و در اختیار مراجعان قرار دهد تا در تنظیم شکوائیه مورد استفاده قرار گیرد. عدم استفاده از اوراق مزبور مانع استماع شکایت نیست.

 

تحلیل ماده ۶۸ قانون آیین دادرسی کیفری

✍ طبق ماده ۶۸ قانون آیین دادرسی کیفری ثبت شکواییه از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و با قید مشخصات شاکی و آدرس وی جهت ابلاغ اوراق قضایی صورت می گیرد.
▪︎ طبق قانون آیین دادرسی کیفری تعیین عنوان جرم با مقام قضایی است. لکن رویه محاکم بر این است مطابق جرمی که شاکی در شکواییه اعلام نموده تعقیب و رسیدگی انجام می شود.
▪︎ تاریخ وقوع جرم به این منظور در شکوائیه قید می شود که مشخص شود آیا شکایت مشمول مرور زمان شده یا خیر. در صورت حصول مرور زمان طبق ماده ۱۰۵ قانون مجازات اسلامی و ۱۰۶، تعقیب کیفری منتفی است و شاکی می تواند از طریق دادگاه حقوقی ضرر و زیان ناشی از جرم را مطالبه کند.
▪︎ هر جرمی در دادگاه یا دادسرای محل وقوع آن تعقیب می شود. الزام به ذکر تاریخ وقوع جرم به این دلیل است که مشخص شود کدام دادسرا صلاحیت رسیدگی به بزه را دارد.
▪︎ چنانچه شاکی بخواهد ضرر و زیان ناشی از جرم را مطالبه کند می تواند ضمن شکواییه آن را درخواست نماید. شاکی در زمان صدور کیفرخواست نیز می تواند دادخواست ضرر و زیان را به دادگاه کیفری بدهد.
▪︎ اگر شهود وقوع جرم را دیده یا شنیده اند اسامی آنها به همراه کد ملی و نشانی در شکایت نامه ذکر می شود.
▪︎ در صورتی که شاکی دلایلی مبنی بر وقوع جرم مانند سند، ارجاع به کارشناس، دوربین، پیامک و سایر موارد را دارد در ستون ادله می آورد.
▪︎ اگر متهم یا متهمین در زمان ثبت شکایت مشخص نباشند الزامی به قید نام آنها نیست.
▪︎ در حال حاضر با توجه به راه اندازی سامانه عدل ایران و ثنا و الزام به ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی، تبصره ماده ۶۸ قانون آیین دادرسی کیفری منتفی است.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *