مهریه زوجه باکره

مهریه زوجه باکره
زهرا شریفی

 

زوجه باکره و غیرمدخوله می تواند نصف مهریه مافی القباله را مطالبه نماید. اگر نکاح منتهی به نزدیکی شود زن مستحق کل مهریه می شود. با وقوع عقد زن مالک مهریه می شود و می تواند هر تصرفی در آن نماید‌.

در این صورت در مورد نصف مهریه مالکیت زن ناپایدار است. با نزدیکی و مواقعه مالکیت زن بر کل مهریه کامل و تثبیت می شود و می تواند کل مهریه را مطالبه کند. خواه زناشویی در دوران عقد باشد یا پس از عروسی واقع شده باشد.

در ادامه وکیل مهریه تهران شرایط مهریه غیرمدخوله را بیان می کند. ضمن اینکه شما می توانید برای مشاوره حقوقی، تنظیم دادخواست، شکواییه، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و بررسی مدارک با ما در تماس باشید.

امکان‌استرداد مهریه پرداخت شده

مهریه زن ممکن است سکه، وجه نقد، ملک یا هر مال منقول و غیر منقولی قرار بگیرد. گاهی اوقات زوج با عقد تمام یا بخشی از مهریه را با تملیک مال به زوجه ادا می کند. در این صورت اگر قبل از نزدیکی طلاق واقع شود، مرد می تواند مازاد بر نصف مهریه را با طرح دعوا از زن مطالبه و مسترد نماید.

در این صورت اگر مهریه از اموال عینی مثل آپارتمان باشد، مرد می تواند نصف آنچه داده را پس بگیرد. همچنین اگر مهریه از اموال مثلی مانند سکه باشد نصف سکه ها را مسترد می کند.

اگر ملکی که به عنوان مهریه به ملکیت زوجه درآمده به دیگری منتقل شده باشد باز هم زن ضامن است. در اینجا تلف حکمی روی داده است. در این شرایط با مطالبه مرد، زن ملزم به پرداخت نیمی از بهای مال منتقل شده می باشد.

تلف حکمی به این معناست که ملک به خریدار با حسن نیت به طریق قانونی منتقل شده باشد. در این صورت چون عین مال در ید زن نمی باشد مرد می تواند دعوای مطالبه خسارت اقامه کند.

حق حبس زوجه باکره

زن می تواند تا زمانی که کل مهریه را دریافت نکرده از تمکین مرد امتناع کند. به این عمل قانونی حق حبس زن گفته می شود. به زن دارای حق حبس نفقه تعلق می گیرد. در این مورد مرد نمی تواند به عدم تمکین استناد کند.

بیشتر بدانید:

حق حبس زن

ماده ۱۰۹۲ قانون مدنی

هر گاه شوهر قبل از نزدیکی زن خود را طلاق دهد زن مستحق نصف مهر خواهد بود و اگر شوهر بیش از نصف مهر را قبلا داده باشد‌ حق دارد مازاد از نصف را عیناً یا مثلا یا قیمتا استرداد کند.

ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی

به مجرد عقد زن مالک مهر میشود و میتواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.
تبصره (الحاقی ۱۳۷۶/۴/۲۹) – چنانچه مهریه وجه رایج باشد متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تادیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌گردد محاسبه و پرداخت خواهد شد مگر اینکه زوجین در حین اجرای عقد به نحو دیگری تراضی کرده باشند.
آیین‌نامه اجرایی این قانون حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت دادگستری و وزارت امور اقتصادی و دارائی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی در امور مهریه و اعطای وکالت با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

۱- در چه صورت مهریه نصف می شود؟

اولاً زوجه غیرمدخوله باشد؛ ثانیاً نکاح بدون مواقعه منجر به طلاق گردد.

۲- امکان جلب زوج تا چه تعداد سکه امکان دارد؟

در صورت عدم دسترسی به اموال تا ۱۱۰ سکه امکان جلب است.

۳- دختر باکره به چه نحو باید مهریه را مطالبه کند؟

مهریه زوجه باکره نیز مانند مدخوله ابتدا از طریق اجرائیات ثبت سپس از طریق دادگاه مطالبه می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *