ماده ۱۰۲ قانون مجازات اسلامی – تحلیل ماده

ماده قانونی
زهرا شریفی

 

ماده ۱۰۲ قانون مجازات اسلامی

هرگاه متضررین از جرم، متعدد باشند تعقیب جزائی با شکایت هر یک از آنان شروع می‌شود ولی موقوفی تعقیب، رسیدگی و اجرای مجازات موکول به گذشت تمام کسانی است که شکایت کرده اند.
تبصره- حق گذشت، به وراث قانونی متضرر از جرم، منتقل و در صورت گذشت همگی وراث حسب مورد تعقیب، رسیدگی یا اجرای مجازات موقوف می‌گردد.

 

تحلیل ماده

✍ در جرایم قابل گذشت اگر متضررین جرم متعدد باشند، با شکایت یکی از آنها تعقیب شروع می شود ولی موقوفی تعقیب و مختومه شدن پرونده با گذشت همه کسانی است که شکایت کرده اند‌.

▪︎ آثار گذشت موثر عبارت است از:

۱- در جرایم قابل گذشت، موقوفی تعقیب و رسیدگی و اجرای حکم.

۲- عدم تاثیر بر اقدامات تأمینی و تربیتی اطفال.

۳- گذشت موجب منتفی شدن ضرر و زیان ناشی از جرم نمی شود مگر گذشت شاکی خصوصی به صورت مطلق باشد. اما اگر صرفاً اسقاط حق کیفری باشد مطالبه خسارات وارده از سوی مدعی خصوصی قابل مطالبه خواهد بود.

۴- آثار محکومیت قطعی کیفری به موجب ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی زائل می گردد.

▪︎ متضرر از جرم کسی است که مستقیماً از جرم زیان دیده است و متضرر است که حق شکایت و گذشت خواهد داشت. کسی که از جرم متضرر شده شاکی خصوصی و به کسی که دادخواست مطالبه ضرر و زیان ناشی از جرم تقدیم می کند مدعی خصوصی نامیده می شود.

▪︎ گذشت شکات در جرایم غیر قابل گذشت طبق بند ۱ ماده ۳۸ این قانون موجب تخفیف مجازات می شود. اعلام گذشت پس از صدور حکم قطعی نیز از جهات تخفیف مجازات به درخواست محکوم علیه و از سوی دادگاه صادرکننده حکم قطعی می باشد.

▪︎ متضررین از جرم در جرایم قابل گذشت حق شکایت ظرف یکسال از تاریخ جرم یا اطلاع از وقوع جرم خواهند داشت. درخواست تعقیب هر یک برای شروع به تحقیقات کافی است.

▪︎ در جرایم قابل گذشت اعم از مالی و غیر مالی، حق گذشت به وراث قانونی متضرر از جرم منتقل می شود. در این صورت برای موقوفی تعقیب کلیه وراث حین الفوت باید گذشت نمایند.

▪︎ معمولاً اعلام گذشت در جلسه رسیدگی دادسرا یا دادگاه، نزد مرجع انتظامی یا دفترخانه اسناد رسمی صورت می گیرد. همچنین گذشت عادی و خارج از دادگاه نیز امکانپذیر است.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *