ماده ۱۴۹ قانون آیین دادرسی مدنی – تحلیل ماده

ماده قانونی
زهرا شریفی

 

ماده ۱۴۹ قانون آیین دادرسی مدنی

در مواردی که اشخاص ذی نفع احتمال دهند که در اینده استفاده از دلایل و مدارک دعوای آنان از قبیل تحقیق محلی و کسب اطلاع از مطلعین و استعلام نظر کارشناسان یا دفاتر تجاری یا استفاده از قرائن و امارات موجود در محل و یا دلایلی که نزد طرف دعوا یا دیگری است، متعذر یامتعسر خواهد شد، می‌توانند از دادگاه درخواست تامین آنها را بنمایند. مقصود از تامین در این موارد فقط ملاحظه و صورت برداری از اینگونه دلایل است.

 

تحلیل ماده

✍️ هر یک از طرفین دعوی باید برای اثبات آن دلایل خویش را به دادگاه ارائه نمایند. گاهی اوقات بیم آن وجود دارد که مدارک و دلایلی که در حال حاضر وجود دارد به مرور از بین بروند در نتبجه ذی نفع نتواند احقاق حق کند. به همین دلیل مدعی می تواند اقدام به تامین ادله موجود به منظور حفظ و نگهداری آن ها نماید.

▪︎ جمع آوری ادله در قالب تامین دلیل شامل هر دلیلی از جمله کارشناسی جهت برآورد خسارت وارده به ملک یا خودرو، کارشناسی ملک در حال ساخت که سازنده آن را نیمه کاره رها کرده، اطلاع از اظهارات مطلعین و تحقیق محلی و بسیاری موارد دیگر از این قبیل می گردد.

▪︎ از آنجا که محاکم حقوقی در خصوص جمع آوری دلیل اقدامی نمی نمایند و آن را تحصیل دلیل می دانند، لذا طرفین می بایست ادله خود را جمع آوری و آماده نموده تا در وقت مقتضی، از آنها بهره برداری نمایند.

▪︎ دادخواست تامین دلیل به مرجع قضایی محل ملک یا محلی که باید دلیل حفظ و صورتجلسه شود ارائه می گردد. اگر نیاز به اظهارنظر فنی و تخصصی باشد پس از صدور قرار کارشناسی، موضوع به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع می گردد. اما در مواردی که ملاحظه و تنظیم صورتجلسه کافی است، مجری قرار اقدام به انجام آن می نماید.

▪︎ پس از پرداخت هزینه اولیه کارشناس توسط خواهان، مجری قرار یا کارشناس با هماهنگی طرفین اختلاف در زمان تعیین شده به محل مورد نظر مراجعه می نماید. خواهان تامین دلیل و طرف مقابل هر یک می تواند اظهارات و دلایل خود را در زمان اجرای قرار ارائه دهند.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *